Με τη διαδικασία fast track των στρατηγικών επενδύσεων θα προχωρήσει η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και όχι από τον ΟΣΕ.
Για τον σκοπό αυτό στη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας που θα γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες θα ανατεθεί στη Μονάδα Στρατηγικών Συμβάσεων του Υπερταμείου (Project Preparation Facility – PPF) η ωρίμανση και δημοπράτηση έργων συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ για την υλοποίηση της δομικής αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου που εκπόνησε το υπουργείο Μεταφορών (ΥΠΥΜΕ).
Πρόκειται για πρωτοβουλία της Προεδρίας της Κυβερνήσεως με σκοπό την επίσπευση της υλοποίησης των έργων. Οι πρώτοι διαγωνισμοί αναμένεται να γίνουν τους επόμενους μήνες και οι πρώτες παραδόσεις έργων αναμένονται από το 2027, ενώ οι τελευταίες έως το 2030. Πρόκειται για κρίσιμα έργα υποδομών τα οποία φιλοδοξούν να εκσυγχρονίσουν το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αντιμετωπίζοντας χρόνιες παθογένειες. Στόχος είναι βέβαια οι ασφαλείς και αξιόπιστες μεταφορές.
Η εξέλιξη έρχεται μετά την υπογραφή συμβάσεων στα τέλη Απριλίου ύψους 460 εκατ. με τους αναδόχους για την αποκατάσταση του δικτύου στην περιοχή της Θεσσαλίας και λίγο μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Ρώμη και τη συνάντησή του με την Ιταλίδα ομόλογό του, στο περιθώριο της οποίας η μητρική εταιρεία της Hellenic Train, Ferrovie dello Stato δεσμεύθηκε για επενδύσεις ύψους 360 εκατ. ευρώ για την προμήθεια 23 νέων τρένων.
«H παραγγελία των τρένων θα γίνει άμεσα, εντός διμήνου», σημειώνει ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σύμφωνα με τον οποίο οι δεσμεύσεις των δύο πλευρών θα αποτυπωθούν και σε νέα αναθεωρημένη σύμβαση του υπουργείου με τη Hellenic Train με ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα. Οσον αφορά τη δέσμευση της Ελλάδας προς τους Iταλούς για επενδύσεις 400 εκατ., αυτή προφανώς υπερκαλύπτεται με τα έργα τριπλάσιας αξίας που δρομολογούνται άμεσα από το PPF. Αθροιστικά πρόκειται για ένα πακέτο έργων και προμήθεια εξοπλισμού αξίας 2,3 δισ.
Τα 12 σημαντικότερα έργα, η χρηματοδότησή τους και το χρονοδιάγραμμά τους, για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου που αναλαμβάνει το PPF, είναι τα εξής:
1. Αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο Τμήμα ΣΚΑ – Οινόη (245,75 εκατ.) με χρηματοδότηση από το Connecting Europe Facility (CEF) της Ε.Ε. και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης 2024-2028.
2. Αναβάθμιση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο Τμήμα Πύθιο – Ορμένιo στον Εβρο, με την πρώτη φάση να έχει προϋπολογισμό 219,609 εκατ. και χρηματοδότηση CEF με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028.
3. Αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (από Μουριές έως Προμαχώνα) για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης (167 εκατ.) με χρηματοδότηση CEF και ολοκλήρωση το 2028.
4. Αναβάθμιση προαστιακού μεταξύ Κάτω Αχαΐας και Πύργου (100 εκατ.) με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα «Μεταφορές» του ΕΣΠΑ και ολοκλήρωση το 2029.
5. Σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού του Βόλου με το αεροδρόμιο της Αγχιάλου και τη βιομηχανική περιοχή (100,55 εκατ., ΕΣΠΑ) με ολοκλήρωση το 2027.
6. Ηλεκτροκίνηση στο τμήμα προαστιακού Θεσσαλονίκης από Πλατύ μέχρι Εδεσσα (70 εκατ., ΕΣΠΑ) και ολοκλήρωση το 2029.
7. Νέο έργο Global System for Mobile Communications – Railway (GSM-R) για τα τμήματα Τιθορέα – Δομοκός, Κιάτο – Ρίο, Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, Λάρισα – Βόλος, Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα (45 εκατ.).
8. Αναβάθμιση τμήματος γραμμής ανόδου και καθόδου από χιλιομετρική θέση 354+267 έως 368+096 (είσοδος Σ.Σ. Ευαγγελισμού) 40 εκατ. και ολοκλήρωση το 2027.
9. Εργα συντήρησης σηματοδότησης και European Train Control System (ETCS) στα τμήματα Πλατύ – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, ΣΚΑ – Οινόη – Τιθορέα, και Μεζούρλος – Πλατύ, Τρεις Γέφυρες – Αεροδρόμιο, Κιάτο – Αίγιο (28 εκατ. και ολοκλήρωση έως το 2028).
10. Εργο αποκατάστασης σιδηροδρομικού σταθμού Δομοκού 22 εκατ. από το ταμείο «Daniel» και ολοκλήρωση έως το 2027.
11. Αναβάθμιση σηματοδότησης και σύστημα ETCS στο τμήμα Αχαρνών – Αεροδρόμιο: 17 εκατ. και ολοκλήρωση έως το 2028 και
12. Επεμβάσεις για την αναβάθμιση σιδηροδρομικών σταθμών (ανακαινίσεις στα γραφεία σταθμαρχών, στα κτίρια, εγκατάσταση συστημάτων live ενημέρωσης και μεγαφωνικής εγκατάστασης για ενημέρωση και προστασία επιβατών, τοποθέτηση φωτισμού, καμερών και συστημάτων κλιματισμού): 15 εκατ. ευρώ έως το 2028.
moneyreview.gr