Σε παλαιότερο άρθρο μας τονίσαμε την σημασία της κίνησης του δημάρχου Τρικάλων να δώσει το δικαίωμα της απόφασης στους κατ’ εξοχήν ενδιαφερόμενους, δηλαδή τους κατοίκους μιας γειτονιάς για το μέλλον του δρόμου τους.
Η πιλοτική εφαρμογή της καινοτόμου αυτής προσέγγισης εκ μέρους του δήμου στα Τρίκαλα κρίνεται θετικότατη.
Με 62% συμμετοχή ολοκληρώθηκε η άτυπη αλλά πολύ ουσιαστική διαβούλευση – ψηφοφορία για τον χαρακτηρισμό της οδού Φειδίου. Υπενθυμίζουμε την ιστορία.
Ο Δήμος Τρικκαίων προχώρησε στην πρώτη ηλεκτρονική ψηφοφορία, ένα άτυπο τοπικό δημοψήφισμα σε επίπεδο γειτονιάς, ώστε οι κάτοικοι να αποτυπώσουν την επιθυμία τους για τον δρόμο.
Το ερώτημα που τέθηκε στη διαβούλευση, ήταν το αν ο δρόμος θα παρέμενε πεζόδρομος ή θα μετατρεπόταν ξανά σε κανονικό δρόμο.
Αναλόγως του αποτελέσματος, θα αντιμετωπιζόταν και το θέμα της στάθμευσης των οχημάτων, θέμα που ήταν η αφορμή για την ψηφοφορία.
Ο Δήμος Τρικκαίων μέσω της σελίδας του για τις δημόσιες διαβουλεύσεις dialogos.trikalacity.gr προχώρησε σε ψηφοφορία. Για να διασφαλιστεί ότι θα ψήφιζαν μόνο οι κάτοικοι της περιοχής, επελέγη ως ασφαλιστική δικλείδα το ενεργό υδρόμετρο και μάλιστα το σύστημα «δεχόταν» μόνο μία ψήφο για κάθε υδρόμετρο.
Ετσι, από τα 70 ενεργά υδρόμετρα, μετείχαν στην ψηφοφορία οι έχοντες τα 44. Από αυτούς, οι 29 ψήφισαν υπέρ του να χαρακτηριστεί ως δρόμος η οδός Φειδίου και οι 15 να παραμείνει πεζόδρομος.
Ο Δήμος Τρικκαίων προωθώντας αυτήν την άτυπη μεν, δομημένη δε και στοχευμένη ψηφοφορία – δημοσκόπηση, διαθέτει ένα ουσιαστικό εργαλείο, που βελτιώνει την έννοια της τοπικής δημοκρατίας.
Η τεχνολογία χρησιμοποιείται για να ενισχύσει τη συμμετοχή των πολιτών σε ηλεκτρονικές ψηφοφορίες, δίνοντας την ευκαιρία για διεύρυνση της κοινωνικής συμμετοχής.
Συμμετοχική διαδικασία στη πράξη και μένει να δούμε αν η προσέγγιση αυτή δημιουργήσει την τάση και σε άλλους δήμους ή και στον ίδιο να επεκτείνει τα «δημοψηφίσματα» και σε άλλα θέματα.
Xρήστος Ράπτης (in.gr)