Αποσαφηνίστηκε από τη Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Πολιτικής του υπουργείου Εσωτερικών με εγκύκλιο ο τρόπος εκπαίδευσης των παιδιών των προσφύγων, ο οποίος θα υλοποιηθεί το επόμενο διάστημα σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας. Έτσι, σύμφωνα με την εγκύκλιο και αφού προσδιορίζεται ο στόχος της αποφυγής φαινομένων ρατσισμού και ξενοφοβίας στα σχολεία και στις τοπικές κοινωνίες, ορίζεται ότι τα παιδιά του δημοτικού και του γυμνασίου θα συμμετέχουν σε τμήματα ένταξης, τα οποία θα λειτουργούν σε όμορα στις δομές φιλοξενίας σχολεία και πάντως εκτός σχολικού ωραρίου, καθώς τα τμήματα θα λειτουργούν από τις 2 το μεσημέρι έως τις 6 το απόγευμα. Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα που θα υλοποιηθεί στηρίζεται σε προτάσεις της Επιστημονικής Επιτροπής του υπουργείου Παιδείας. Έτσι, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας θα εκπαιδεύονται στις δομές φιλοξενίας, σε παραρτήματα νηπιαγωγείων και με προσωπικό που θα χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης. Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει δημιουργική απασχόληση νηπίων από εγγεγραμμένες στο υπουργείο Εσωτερικών και εγκριμένες από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ).
Η υποχρεωτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα παρέχεται σε τμήματα ένταξης που θα ξεκινούν με το τέλος του σχολικού ωραρίου, στις 2 το μεσημέρι και θα τελειώνουν στις 6 το απόγευμα.
Για το θέμα μίλησε σήμερα στο στούντιο Τρικάλων της ΕΡΤ και στην εκπομπή «Δρομολόγιο Αντιθέσεων» ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Τρικάλων κ. Χρήστος Μπουλούμπασης.
Σύμφωνα με τον ίδιο το ζήτημα έχει προχωρήσει, καθώς έχουν ήδη προσκληθεί οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν, σε όλη την Ελλάδα να δηλώσουν ενδιαφέρον για τη θέση του συντονιστή εκπαίδευσης προσφύγων. Σύμφωνα με την εγκύκλιο ορίζεται σε κάθε δομή φιλοξενίας ένας τουλάχιστον συντονιστής εκπαίδευσης προσφύγων, ο οποίος με τη στήριξη της ομάδας διαχείρισης, συντονισμού και παρακολούθησης της εκπαίδευσης των προσφύγων του υπουργείου και ειδική επιστημονική επιτροπή θα μεριμνά για την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής του υπουργείου στις δομές, την καταγραφή των μαθητών, την πληροφόρηση για την ανάγκη εκπαίδευσης και την παρακολούθηση και συντονισμό της παρεχόμενης εκπαίδευσης από όλους τους μη κυβερνητικούς φορείς.
Επομένως, στα Τρίκαλα ο συντονιστής θα είναι εκείνος που θα αναλάβει κατά κύριο λόγο το έργο της εκπαίδευσης των προσφύγων και θα λειτουργεί κατά κάποιο τρόπο ως ο συνδετικός κρίκος μεταξύ της δομής φιλοξενίας, της διεύθυνσης εκπαίδευσης και των υπολοίπων εμπλεκομένων φορέων. Επίσης έχει γίνει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος σε αναπληρωτές, οι οποίοι θα προσληφθούν στις δομές και στα τμήματα που θα δημιουργηθούν.
Στον σχετικό κατάλογο περιλαμβάνονται και τα Τρίκαλα, που σημαίνει ότι σύντομα θα έχουμε και εδώ τη δημιουργία τμημάτων εκπαίδευσης των προσφύγων. Η εκτίμηση από την πλευρά της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αφορά στη λειτουργία δύο (2) τμημάτων, τα οποία θα στεγαστούν σε όμορο σχολείο της δομής.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των αλληλέγγυων, που καθημερινά μεταβαίνουν στη δομή του πρώην σούπερ μάρκετ, στα Τρίκαλα διαμένουν δέκα (10) παιδιά προσχολικής ηλικίας και τριάντα πέντε (35) παιδιά δημοτικού και γυμνασίου.
Ο κ. Μπουλούμπασης υποστήριξε ότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα που στοχεύει στην προσαρμογή των παιδιών των προσφύγων στα νέα δεδομένα. «Πρόκειται – είπε – για τάξεις υποδοχής προκειμένου να ενταχθούν τα παιδιά στο σχολείο και η διαδικασία που επελέγη φαίνεται λογική για παιδιά που δεν γνωρίζουν τη γλώσσα και δεν είναι εξοικειωμένα με τον ελληνικό πολιτισμό».
«Είναι επιβεβλημένο όλα τα παιδιά να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση και είναι χρέος της πολιτείας να βρίσκει τρόπους να καλύπτει αυτή την ανάγκη ή να την ενθαρρύνει όταν αυτή δεν έχει εκδηλωθεί», δήλωσε από την πλευρά της η διευθύντρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Τρικάλων κ. Βάσω Κάκλα. Σημείωσε ότι έχουν φτάσει στη διεύθυνση εγκύκλιοι που ορίζουν τον τρόπο εκπαίδευσης των προσφύγων, ενώ τόνισε τη δυνατότητα που έχουν τα παιδιά προερχόμενα από τρίτες χώρες να εγγράφονται στα δημόσια σχολεία, ακόμη και αν τα χαρτιά τους δεν είναι πλήρη. Πάντως, η κ. Κάκλα δήλωσε ότι δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη οι διαδικασίες για την υλοποίηση του προγράμματος, υπό την έννοια ότι η ίδια, ως διευθύντρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δεν έχει ακόμη κληθεί να συμμετάσχει σε συσκέψεις για τον τρόπο με τον οποίο θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα.
«Περιμένουμε οδηγίες – κατέληξε – και είμαστε πρόθυμοι να βοηθήσουμε να έχουν εκπαίδευση τα παιδιά των προσφύγων και να ενταχθούν σε σχολική δομή. Δεν είναι δυνατό να υπάρχει έστω και ένα παιδί που να μένει αποκομμένο από το σχολείο. Είναι εγκληματικό να είναι παιδιά χωρίς εκπαίδευση».
Στο μεταξύ, να σημειωθεί ότι η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ) εξέδωσε το περασμένο καλοκαίρι ψήφισμα, στο οποίο επισημαίνεται ότι τα παιδιά των προσφύγων πρέπει να συμμετέχουν στο κανονικό, πρωινό σχολείο. Τη δική της άποψη για το θέμα εξέφρασε επίσης η κ. Αιμιλία Τσαγκαράτου, μέλος του Δ.Σ. της ΔΟΕ. Επικαλέστηκε τις διεθνείς συμβάσεις που προβλέπουν ότι όλα τα παιδιά, άσχετα με το χρονικό διάστημα στο οποίο βρίσκονται σε έναν συγκεκριμένο τόπο πρέπει να συμμετέχουν στο σχολείο. Είναι διεθνώς κατοχυρωμένο και ισχύει ακόμη και σε χώρες όπως η Αυστρία.
Εξάλλου η ίδια επικαλέστηκε την πρότερη εμπειρία από παιδιά μεταναστών και προσφύγων που εντάχθηκαν κανονικά στα σχολεία και κατάφεραν, παρακολουθώντας τμήματα ένταξης εντός ωραρίου να μάθουν γρήγορα και τη γλώσσα. «Αν θέλουμε τα παιδιά να ενταχθούν κανονικά και να επουλωθούν οι πληγές τους ο μόνος δρόμος είναι να ενταχθούν μέσα σε σχολεία και να κοινωνικοποιηθούν μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά», δήλωσε η Τσαγκαράτου.
Το ζήτημα που έθεσε η ίδια και που αφορά στα εργασιακά των εκπαιδευτικών σχετίζεται με το εργασιακό καθεστώς. Έτσι, πλέον δεν θα γίνουν 800 προσλήψεις αλλά οι εκπαιδευτικοί που θα προσληφθούν ως αναπληρωτές και όχι με μόνιμη σχέση εργασίας θα είναι τετρακόσιοι. Επιπροσθέτως, δεδομένου ότι η χρηματοδότηση των νέων προγραμμάτων θα είναι μέσω ΕΣΠΑ, οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί θα είναι μειωμένου ωραρίου και θα είναι στη διακριτική ευχέρεια του υπουργείου να τους μετακινήσει στην περίπτωση, για παράδειγμα, που κάποια δομή φιλοξενίας κλείσει.
Ελπίδα Κουτσογιάννη (ΕΡΤ)