Κινητικότητα παρατηρείται από τον ΟΣΕ για την μελλοντική υλοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκα-Κοζάνη.
Σύμφωνα με απαντητικό έγγραφο του οργανισμού σε σχετική ερώτηση του βουλευτή κ.Βελόπουλου, γίνεται γνωστό ότι έχουν υπάρξει ενέργειες και στο παρελθόν αλλά προετοιμάζεται και η ωρίμανση του έργου για να μπορέσει να προωθηθεί στο μέλλον.
Όπως αναφέρεται στο έγγραφο, η γραμμή Καλαμπάκα-Κοζάνη είναι τμήμα της Δυτικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα-Ηγουμενίτσα με τη Δυτική Μακεδονία, τη Θεσσαλία, την Νότια Ελλάδα και τα Βορειοδυτικά σύνορα με Αλβανία -Βόρεια Μακεδονία.
Από το 2007 οι πρώτες μελέτες
Οι πρώτες κινήσεις από πλευράς ΟΣΕ έγιναν την δεκαετία του 2000 και συγκεκριμένα την περίοδο 2007-2010, όταν υλοποιήθηκαν με δαπάνες του οργανισμού μελέτες της Α` φάσης για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκα – Κοζάνη που έχει υπολογισμένο μήκος περίπου 113,5 χλμ και 7 σταθμούς/στάσεις.
Οι σταθμοί/στάσεις που είχαν προβλεφθεί τότε ήταν οι: Ανοίγματα, Δήμητρα, Μικροκλεισούρα, Σιάτιστα, Ξηρολίμνη, Βατερό Κοζάνη.
Για την υλοποίηση της ελλείπουσας σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκας-Κοζάνης, ο ΟΣΕ έχει συμπεριλάβει στο επιχειρησιακό σχέδιο του 2018-2023 την ολοκλήρωση της Β’ και Γ’ φάσης μελετών για την κατασκευή της νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκα – Κοζάνη.
Για την χρηματοδότηση των μελετών που θα ωριμάσουν τελικά το έργο, έχει υποβληθεί σχετικό αίτημα από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» CEF 2014-2020 σε ανάλογη πρόσκληση.
Παράλληλα στα πλαίσια της προετοιμασίας προτάσεων χρηματοδότησης δράσεων (έργων, μελετών) από το CEF 2 (ΕΣΠΑ 2021-2027) η διοίκηση του ΟΣΕ έχει προτείνει την χρηματοδότηση μελετών για την μελλοντική κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής.
Αίτηση για αναβάθμιση της γραμμής στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο
Αυτό που έχει μεγάλο ενδιαφέρον για την μελλοντική τύχη του έργου, είναι πως στα πλαίσια της διαβούλευσης για την επικείμενη αναθεώρηση του κανονισμού των Διευρωπαϊκών Δικτύων (ΔΕΔ-Μ), ο ΟΣΕ έχει ζητήσει την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκας-Κοζάνης από το Αναλυτικό δίκτυο στο Κεντρικό δίκτυο των ΔΕΔ-Μ που θα σημάνει την προτεραιοποίηση και την ύπαρξη περισσότερων ευκαιριών για χρηματοδότηση της σύνδεσης από το από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» 2021-2027.
Μάλιστα σε πρόσφατη επίσκεψη του υφυπουργού Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη, στη Δυτική Μακεδονία, είχε γίνει αναφορά στην ένταξη του έργου Καλαμπάκα-Σιάτιστα-Κοζάνη στον στρατηγικό σχεδιασμό της χώρας.
Η υπόθεση της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Καλαμπάκας με την Κοζάνη, έχει ιστορία σχεδόν 100 ετών καθώς έγιναν επανειλημμένες προσπάθειες κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου στον 20ο αιώνα.
Την δεκαετία του 1920 είχαν ξεκινήσει μελέτες και μάλιστα τη δεκαετία του 1930 είχαν ξεκινήσει και κάποια έργα τα οποία όμως δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ.
Nίκος Καραγιάννης - ypodomes.com