Στα 67,5 εκατ. ευρώ ανέρχεται η αποζημίωση που θα καταβάλει το Δημόσιο στην Κεντρική Οδό και στην Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος, παραχωρησιούχο και κατασκευαστή αντίστοιχα του Ε65. Παρά το μικρό μέγεθος του έργου, που έχει «περιοριστεί» από το 2013 στο τμήμα Ξυνιάδας- Τρικάλων, τα προβλήματα εξακολουθούν να είναι αρκετά και αφορούν την ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων, αρχαιολογικές ανασκαφές, μετακινήσεις δικτύων και περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις.
Οπως ορίζει η συμφωνία, το Δημόσιο αναλαμβάνει να επιλύσει σειρά ζητημάτων (και να τηρήσει διάφορους ειδικούς όρους), προκειμένου το έργο να παραδοθεί τον Μάρτιο του 2017 (πλην ενός μικρού τμήματος που θα παραδοθεί στις 30 Ιουνίου 2017). Ανάμεσα σε αυτά:
• Να ολοκληρώσει τις συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις σε πέντε σημεία και τις μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφελείας σε 11 σημεία.
• Να παραδώσει τον χώρο και να ολοκληρώσει τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις σε έξι σημεία (ένα εκ των οποίων αφορά τον ΧΑΔΑ «Αντεαλάκια» Τρικάλων, δύο διόδια και δύο ακόμη σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινήτων).
• Να ολοκληρώσει τις αρχαιολογικές εργασίες σε τέσσερις θέσεις (Αλωνάκι Ανάβρας, Φανερωμένη Φιλίας, Τατάρια Μαυραχάδων και Αγία Βαρβάρα Μυρίνης).
• Να καταβάλει σταδιακά, μέσα σε 3 μήνες, την 7η, 8η και 9η δόση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου στο έργο.
• Να ορίσει έγκαιρα το ύψος των διοδίων στους νέους σταθμούς.
Οσον αφορά τις αποζημιώσεις:
• Ο κατασκευαστής θα λάβει 50 εκατ. ευρώ για «γεγονότα καθυστέρησης ευθύνης του Δημοσίου» (ο κατασκευαστής είχε αρχικά ζητήσει 115 εκατ. ευρώ, ακόμη μία «νίκη» του Δημοσίου).
• Επιπλέον, ο κατασκευαστής θα λάβει πριμ επιτάχυνσης «προς σύντμηση του απαιτούμενου χρόνου» 10 εκατομμυρίων ευρώ (από 41 εκατομμύρια ευρώ που είχε αρχικά ζητήσει η κοινοπραξία).
• Τέλος, ο παραχωρησιούχος θα λάβει ως αποζημίωση για απώλεια εσόδων και άλλα κόστη 7,5 εκατ. ευρώ (από 23 εκατ. ευρώ που είχε ζητήσει αρχικά).
Οπως και στη συμφωνία με την Ιονία Οδό, έτσι και σε εκείνη για τον Ε65 το μεγαλύτερο μέρος των αποζημιώσεων (τα 59 εκατ. από τα 67,5 εκατ. ευρώ) θα πρέπει να καταβληθεί εντός 15 ημερών. Ειδάλλως, μετά την παρέλευση μήνα, ο παραχωρησιούχος θα δικαιούται τόκο. Ωστόσο, οι πληρωμές δεν έχουν γίνει ακόμη (σύμφωνα με τα όσα έχουν αναρτηθεί στη Διαύγεια).
Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, ο «λογαριασμός» των δύο έργων διαμορφώνεται ως εξής:
Ιονία Οδός. Η συνολική χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου και Ε.Ε. στο έργο είναι 623,6 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, βάσει της συμφωνίας επανεκκίνησης, το Δημόσιο καταβάλλει σε αποζημιώσεις 106,5 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 95 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο. Αν συνυπολογιστούν και οι τελευταίες αποζημιώσεις (174 εκατ. ευρώ), τότε το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται πλέον στα 999 εκατ. ευρώ (χωρίς να συνυπολογιστούν έσοδα από διόδια και το κόστος των απαλλοτριώσεων και αρχαιολογικών εργασιών).
Ε65. Η συνολική χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου και Ε.Ε. στο έργο είναι 749,3 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, καταβάλλει σε αποζημιώσεις 83,5 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 28,1 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο. Αν συνυπολογιστεί και το τελευταίο «πακέτο», το συνολικό κόστος των 78,5 χλμ. του δρόμου έχει φθάσει στα 928,4 εκατ. ευρώ (χωρίς να συνυπολογιστούν έσοδα από διόδια και το κόστος των απαλλοτριώσεων και αρχαιολογικών εργασιών).
Έπονται Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου
Ο λογαριασμός όμως δεν τελειώνει με τη Νέα Οδό και την Κεντρική Οδό. Τόσο η Ολυμπία Οδός όσο και η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου βρίσκονται εδώ και καιρό σε συζητήσεις με το υπουργείο Υποδομών, διεκδικώντας αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις του Δημοσίου, αλλά και πριμ επιτάχυνσης ώστε να ολοκληρωθούν εγκαίρως τα έργα.
Οσον αφορά το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ο παραχωρησιούχος (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) είχε αρχικά ζητήσει συνολικά περί τα 20 εκατ. ευρώ και ο κατασκευαστής (κοινοπραξία Μαλιακός - Κλειδί) ακόμα 50 εκατ. ευρώ. Οι ιδιώτες έχουν με το μέρος τους απόφαση διαιτησίας, που κρίνει ότι το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου θα έπρεπε κανονικά να παραταθεί έως το φθινόπωρο του 2017. Επιπλέον, από τα 58 προβλήματα που υποδεικνύονταν προς επίλυση στη συμφωνία του 2013, τα 18 δεν έχουν ακόμα αντιμετωπιστεί, ενώ ένα μεγάλο μέρος επιλύθηκε πρόσφατα, το διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2016. Οι δύο κοινοπραξίες θεωρούν ότι το Δημόσιο κωλυσιεργεί, παρότι έχουν υποχωρήσει αρκετά έναντι των αρχικών τους αξιώσεων. Το Δημόσιο, από την πλευρά του, θεωρεί ότι παρά την υψηλή πρόοδο του έργου (σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία στο 91%) η κοινοπραξία καθυστερεί, προκειμένου να «εκβιάσει» αποζημιώσεις. Σε κάθε περίπτωση, μια συμφωνία πρέπει να υπογραφεί προκειμένου να εγκριθεί και το νέο χρονοδιάγραμμα του έργου.
Οσον αφορά την Ολυμπία Οδό (Κόρινθος-Πάτρα), εκεί τα προβλήματα είναι μεγαλύτερα λόγω σοβαρών καθυστερήσεων στην επίλυση προβλημάτων (με κύριο τη «σύμπτωση» γραμμών ΟΣΕ και αυτοκινητόδρομου). Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ολυμπία Οδός είχε αρχικά διεκδικήσει περί τα 150 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις και πριμ επιτάχυνσης.
H KAΘΗΜΕΡΙΝΗ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ)
Tο kosmoslarissa.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.