Είναι γνωστό ότι κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, περίπου 1.500.000 παιδιά χάθηκαν στα στρατόπεδα θανάτου κατά την διάρκεια της Τελικής Λύσης των Ναζί, ανάμεσα σε εκατομμύρια άλλους ανθρώπους που είχαν την ατυχία να γεννηθούν διαφορετικοί από όσα επιθυμούσε η ναζιστική ιδεολογία.
Θέλοντας να τιμηθεί η μνήμη τους, δημιουργήθηκε ένα διεθνές πρόγραμμα, το Butterfly Project, στόχος του οποίου είναι να τιμηθούν τα παιδιά αυτά με την κατασκευή πεταλούδων στην μνήμη τους, ενώ ταυτόχρονα διδάσκονται την ιστορία του Ολοκαυτώματος, τις ιδεολογικές πηγές του, την φρικτή διαδικασία εξόντωσης και την ανάγκη διατήρησης την μνήμης, ώστε να μην επαναληφθεί. Στην Ελλάδα το
πρόγραμμα αυτό προωθείται από το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδας, το οποίο και προσφέρει όλη την απαραίτητη υποστήριξη, τόσο σε τεχνικό, όσο και σε εκπαιδευτικό υλικό.
Το 4ο Γυμνάσιο Τρικάλων «Γιώργος Σεφέρης», έχοντας ήδη υλοποιήσει το Crocus Project, στην διάρκεια του οποίου μαθητές του σχολείου μας φύτευσαν σπόρους κρόκου και «υιοθέτησαν» από ένα τρικαλινό παιδί-θύμα του Ολοκαυτώματος, όπως αυτά αναγράφονται στην αναθηματική πλάκα της Συναγωγής της πόλης, αποφάσισε κατά την σχολική χρονιά 2021-22 να υλοποιήσει το Butterfly Project.
Οι υπεύθυνοι καθηγητές απευθύνθηκαν στους μαθητές και προς μεγάλη τους χαρά η ανταπόκριση ήταν μεγάλη, όχι μόνο στην αρχή, αλλά και κατά την διάρκεια του project. Επελέγη να μην προτιμήσουν τις ήδη διαμορφωμένες πεταλούδες, αλλά να τις κατασκευάσουν οι ίδιοι οι μαθητές, δίνοντας σχήμα και μορφή στον πηλό και μετά να τις ζωγραφίσουν με μεράκι. Τέλος, οι πεταλούδες τοποθετήθηκαν σε έναν ειδικό χώρο του σχολείου ως χώρο μνήμης και τιμής για τα παιδιά που χάθηκαν από το πέρασμα των βαρβάρων.
Σε όλη την διάρκεια της χρονιάς, μέσα από το εγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό, οι μαθητές πληροφορήθηκαν για το Ολοκαύτωμα, μέσω ποιημάτων, προβολών, διαλέξεων και άλλων βιωματικών δράσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του project, οι μαθητές παρακολούθησαν τη διαδικτυακή διάλεξη της ερευνήτριας Ξένιας Ελευθερίου με θέμα το Ολοκαύτωμα.
Η συμμετοχή τους ήταν ενθουσιώδης και έδωσαν παραπάνω από τον χρόνο που τους ζητούνταν, προκειμένου να κατασκευάσουν και να ζωγραφίσουν τις πεταλούδες, ενώ έντονο ήταν το ενδιαφέρον τους και σε όσα άκουσαν και είδαν.
Χαρακτηριστική ήταν η αγωνία μια μαθήτριας προς την καθηγήτρια των καλλιτεχνικών: «Κυρία, πότε θα φτιάξουμε τις πεταλούδες;». Η δε τοποθέτηση τους στον χώρο του σχολείου που επελέγη, πήρε τον χαρακτήρα γιορτής, καθώς οι μαθητές ένιωσαν ότι όχι μόνο βοήθησαν να μην ξεχαστεί η μνήμη του Ολοκαυτώματος και των παιδιών που χάθηκαν σε αυτό, αλλά και ότι έκαναν το σχολείο τους λίγο πιο όμορφο και τα ονόματα τους θα διαβάζονται και από τις μελλοντικές γενιές μαθητών και εκπαιδευτικών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε μέσα σε δύσκολες συνθήκες, οι συνάδελφοι είχαν την αμέριστη υποστήριξη της Διεύθυνσης, αλλά και του Συλλόγου Διδασκόντων για την επιτυχή έκβαση του προγράμματος.