Στο πλαίσιο ενός από τα σχέδια δράσης του 4ου Γυμνασίου Τρικάλων «Γιώργος Σεφέρης» με τίτλο «Η δημιουργική γραφή ως διδακτική προσέγγιση» με συντονίστρια τη φιλόλογο Γουρζιώτη Κυριακή και συμμετέχοντες καθηγητές τις φιλολόγους Βαρμπομπίτη Χρυσούλα, Κατσικαβέλα Δήμητρα, Νικολοπούλου Σταυρούλα και την καθηγήτρια Γερμανικών Βαμπούλη Κατερίνα προκηρύχθηκε διαγωνισμός διηγήματος μικρής φόρμας στον οποίο συμμετείχαν όλοι οι μαθητές της Γ΄ τάξης.
Το θέμα του διαγωνισμού ήταν η διαφορετικότητα και η ενσυναίσθηση. Οι μαθητές, έχοντας ως αφόρμηση τη φράση «Μπήκα στη θέση του/της και ένιωσα την απόγνωσή του /της», δημιούργησαν τα δικά τους διηγήματα μέσα σε ένα όριο 500 περίπου λέξεων.
Προκειμένου να διευκολυνθεί η όλη διαδικασία, εκπονήθηκαν συγκεκριμένα σχέδια δράσης από τις υπεύθυνες καθηγήτριες, που αφορούσαν στην κατανόηση του όρου «δημιουργική γραφή» μέσω εμπνευσμένων δημιουργικών εργασιών πάνω στην ποίηση και στην πεζογραφία, διαδικασία η οποία πραγματοποιήθηκε μέσα στην τάξη.
Ακολούθησαν δύο σεμινάρια-εργαστήρια δημιουργικής γραφής. Το πρώτο πραγματοποιήθηκε από την κυρία Τασούλα Τσιλιμένη, συγγραφέα και καθηγήτρια στο Παν/μιο Θεσσαλίας. Η κυρία Τσιλιμένη στόχευσε στην πληρέστερη εμπέδωση του όρου «δημιουργική γραφή μέσω ευχάριστων και διασκεδαστικών εργασιών για τους μαθητές πάνω στο ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη «Η ποδηλάτισσα».
Το δεύτερο εργαστήρι δημιουργικής γραφής υλοποιήθηκε από τον κ. Νίκο Μάντζιο, εκπαιδευτικό, συγγραφέα και δάσκαλο της τεχνικής αυτής. Σ’ ένα δημιουργικό δίωρο οι μαθητές συζήτησαν με τον συγγραφέα, έλυσαν απορίες, διδάχτηκαν όλα όσα θα τους βοηθούσαν να προχωρήσουν στη συγγραφή των δικών τους διηγημάτων.
Μετά την ολοκλήρωση της προηγούμενης διαδικασίας δόθηκε στους μαθητές χρονικό περιθώριο ενός μήνα περίπου για τη συγγραφή των διηγημάτων τους. Η ανταπόκριση των μαθητών καθώς και οι δημιουργίες τους ήταν πέραν των προσδοκιών μας.
Εντύπωση προκάλεσε η ποικιλία των θεμάτων που καταγράφεται στα διηγήματά τους. Μέσα σ’ αυτά στηλιτεύεται η αναλγησία, η απέχθεια ορισμένων προς καθετί διαφορετικό, η βία κατά των γυναικών, ο ρατσισμός των γηπέδων, η έμφυλη βία, οι διακρίσεις κατά των μεταναστών και των προσφύγων, οι διακρίσεις σε βάρος των ατόμων με ειδικές ανάγκες, ο ωχαδελφισμός κ.ά. Παράλληλα μέσω των ηρώων και των έργων τους – έμμεσα, διακριτικά, λιτά και έντεχνα- προτείνουν λύσεις για τη καταπολέμηση των παθογενειών των σύγχρονων κοινωνιών, λύσεις τις οποίες κάνουν βίωμα πρώτα οι ίδιοι οι μαθητές.
Αφού έγινε η πρώτη επιλογή από τις υπεύθυνες καθηγήτριες της τάξης Κατσικαβέλα Δήμητρα και Νικολοπούλου Σταυρούλα, στη συνέχεια συγκροτήθηκε κριτική επιτροπή αποτελούμενη από τους: Νίκο Μάντζιο, εκπαιδευτικό και συγγραφέα, τη διευθύντρια του σχολείου Τσιοτινού Αθανασία, φιλόλογο και θεατρολόγο και Γουρζιώτη Κυριακή, φιλόλογο. Η κριτική επιτροπή, αφού επέλεξε αρχικά τα δέκα καλύτερα διηγήματα, στη συνέχεια προχώρησε στην επιλογή των τριών καλύτερων έργων.
Σε ειδική τελετή στον χώρο του σχολείου πραγματοποιήθηκε η βράβευση των μαθητών.
Το πρώτο βραβείο απονεμήθηκε στην Τυφαρίκη Έλενα για το διήγημά της «Βροντερή σιωπή», το δεύτερο στον Κομματά Γιώργο για το «Πρότυπο πατέρα», ενώ το τρίτο βραβείο στη Λυμπέρη Έλενα για το διήγημα «Λησμονιά».
Βραβείο τιμής ένεκεν δόθηκε στους παρακάτω μαθητές, τους οποίους παρουσιάζουμε με αλφαβητική σειρά: Βάγια Θωμά, Κατσιαμάνη Χρήστο, Ντάσκα Κων/νο, Ντούμα Δήμητρα, Ράντο Στέφανο, Παγούρα Νεφέλη, Χασιώτη Χριστίνα.
Οι μαθητές μέσω όλης αυτής της δράσης: α) ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα διαφορετικότητας και ενσυναίσθησης β) καλλιέργησαν τη φαντασία τους γ) εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους και αναζήτησαν τρόπους βελτίωσης της εκφραστικής τους ικανότητας. Όλα τα παραπάνω συνέβαλαν στη διερεύνηση των γνώσεών τους, στη διεύρυνση των οριζόντων τους και στην ανάπτυξη της συναισθηματικής τους ευφυίας.
Εν κατακλείδι, τα οφέλη είναι τόσα, ώστε μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι μαζί με το απολυτήριό τους από το Γυμνάσιο τους δίνουμε και Δίπλωμα Ανθρώπου, όπως λέει ο Ν. Καζαντζάκης, κάτι που κατά τη γνώμη μας αποτελεί την πεμπτουσία της εκπαίδευσης.