Πόσο «Μέλι» μπορούμε να αντέξουμε στη ζωή μας;
Η Βαλέρια Γκολίνο, γνωστή μέχρι τώρα ως μια σπουδαία ιταλιδοελληνίδα ηθοποιός διεθνούς βεληνεκούς, περνάει πίσω από την κάμερα και κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο της με ταινία μυθοπλασίας κοινωνικού προβληματισμού για το βιοηθικό ζήτημα της ευθανασίας.
Μετά τα “Million Dollar Baby” (2004), “The Sea Inside” (2004) – βραβευμένα και τα δύο με Οσκαρ την ίδια χρονιά – το “You Don’t Know Jack” (2010) – βραβευμένο με Emmy και Χρυσή Σφαίρα – και το, επίσης, βραβευμένο με Όσκαρ “Amour” (2012), έρχεται το “Μέλι”(aka Miele) της Γκολίνο να δώσει την δίκη του εκδοχή πάνω στο θέμα.
ΥΠΟΘΕΣΗ
Η 30χρονη Ιρένε (Τζασμίνε Τρίνκα) είναι η Μέλι. «Ιρένε» για τους γονείς και φίλους, «Μέλι» για τους ανθρώπους που πάσχοντας από χρόνιες εκφυλιστικές παθήσεις επιθυμούν να τερματίσουν την ζωή τους. Έχοντας παρατήσει τις σπουδές της στην ιατρική, η Ιρένε βγάζει τα προς το ζην παρέχοντας, έναντι αδράς αμοιβής, υπηρεσίες εκούσιας ευθανασίας σε βαριά αρρώστους.
Πατώντας πάνω στο μυθιστόρημα του Μάουρο Κοβάσιτς (A Nome Tuo) η Γκολίνο επιχειρεί, ως πρωτοεμφανιζόμενη σκηνοθέτης, ένα ομολογουμένως δύσκολο πρότζεκτ: Να θίξει το θέμα της εκούσιας ευθανασίας, χωρίς μελοδραματισμούς, ηθικολογίες και διακηρύξεις ιδεών. Και ως προς αυτό τα καταφέρνει θαυμάσια.
ΚΡΙΤΙΚΗ
Πολύ έξυπνα η Γκολίνο επιλέγει να προσδώσει στην ηρωίδα της ανδρόγυνα χαρακτηριστικά που την τοποθετούν σε μια ενδιάμεση κατάσταση πάνω στην οποία χτίζεται ολόκληρη η αφήγηση. Αυτή η ενδιάμεση κατάσταση είναι και ο τοίχος προστασίας μεταξύ Ιρένε και Μέλι, μεταξύ λάθους και σωστού και εν τέλει μεταξύ ζωής και θανάτου. Δεν είναι τυχαίο ότι η Γκολίνο δεν χάνει ευκαιρία στο να μας δείχνει την Ιρένε πίσω από γυάλινες επιφάνειες και καθρέφτες. Όλες οι επιλογές της ηρωίδας της συντελούν στο να μην υπάρχει ουσιαστικά πουθενά: διατηρεί την ιδιότητα της φοιτήτριας στον πατέρα της και στον φίλο της, ώστε να δικαιολογεί την απουσία της όταν ταξιδεύει στο Μεξικό για να αγοράσει τα απαραίτητα φάρμακα, συνάπτει ερωτικές σχέσεις με έναν παντρεμένο, ζει απομονωμένη σε ένα σπίτι δίπλα στην θάλασσα και «επιστρέφει» μέσα στον κόσμο κυρίως για τα ραντεβού με τους ασθενείς.
Η Γκολίνο σκηνοθετεί το «Μέλι» με όρους επιστημονικού ερευνητή, όπου η μεροληψία και τα βεβιασμένα αποτελέσματα βρίσκονται εκτός μεθοδολογίας. Δημιουργώντας μια άκρως ενδιαφέρουσα περσόνα όπου θηλυκώνει υπέροχα στο πρόσωπο της Τρίνκα παραδίδει ένα φιλμ φιλοσοφικά τοποθετημένο στο να τεθούν τα σωστά ερωτήματα και όχι στο να απαντηθούν, υπό την μορφή ενός πειράματος τόσο για την ίδια την Γκολίνο ως σκηνοθέτη, όσο και για το βιοηθικό δίλημμα που επιχειρεί να αρθρώσει.
Η Βαλέρια Γκολίνο δεν παίρνει ανοιχτή θέση πάνω στο θέμα της ευθανασίας αλλά κρατά μια απόσταση, όπως η αντι-ηρωίδα της κρατά μια απόσταση από τον κόσμο, και περιορίζεται στο να θέσει ερωτήματα και να βάλει το θεατή σε σκέψεις.
Η μοναχική Μιέλε, σίγουρη για αυτό που κάνει, δείχνει να έχει βρει το νόημα της ζωής. Ωστόσο, όλα θα αναποδογυριστούν όταν θα διαπιστώσει ότι ζητάει τις υπηρεσίες της ένας άνθρωπος υγιής, χωρίς φανερά προβλήματα στη ζωή του, την οποία όμως έχει βαρεθεί και θέλει να της δώσει ένα τέλος.
Μια ξαφνική αλλαγή στην πλοκή που δεν μπορεί να μην μας παραπέμψει στην αριστουργηματική ταινία του Αμπάς Κιαροστάμι «Η γεύση του κερασιού», όπου και εκεί θίγονται, με μια άλλη αισθητική και μέσα από ένα άλλο πρίσμα, ζητήματα ηθικής και νομιμότητας της πράξης της αυτοκτονίας, όπου δίνεται το αίσθημα της συμπόνιας και η ευθύνη που προκύπτει από την ελευθερία της επιλογής στη ζωή…
Info
Σενάριο: Αντζελα Ντελ Φάμπρο (μυθιστόρημα), Βαλέρια Γκολίνο, Φραντσέσκα Μαρτσιάνο, Βάλια Σαντέλα
Σκηνοθεσία: Βαλέρια Γκολίνο
Παίζουν: Τζασμίν Τρίνκα, Κάρλο Τσέκι, Λίμπερο ντε Ρέντζιο
Έτος: 2013
Διάρκεια: 96 λεπτά
ΑΚΑ: Miele
Έγχρωμη: Ναι
Χώρα: Ιταλία, Γαλλία
Γλώσσα: Ιταλικά
Tips
Βραβεία
• Ειδική Μνεία Οικουμενικής Επιτροπής - Διεθνές Φεστιβάλ Καννών 2013
• Υποψήφια για το βραβείο «Ένα κάποιο Βλέμμα» στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών 2013
• Βραβείο κοινού στο Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βρυξελλών 2013
• Βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας και Βραβείου πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, Χρυσές Σφαίρες Ιταλίας
• Υποψήφια για το Βραβείο Ανακάλυψης - Βραβείο FIPRESCI στα Βραβεία Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2013
• Υποψήφιο για Βραβείο LUX Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
• Βραβείο KINGFISHER, στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Λιουμπλιάνα
• Το «Μέλι» είναι η πρώτη ταινία της μεγάλου μήκους, έπειτα από την ταινία μικρού μήκους «Amandino e el madre».
• Ένας άλλος ιταλός κινηματογραφιστής, ο Μάρκο Μπελόκιο, είχε εγκύψει πρόσφατα σε αυτό το θέμα και το είχε προσεγγίσει με τη δική του κινηματογραφική ματιά μέσα από την ταινία του «Η Ωραία Κοιμωμένη» (2012), επιβεβαιώνοντας τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς που απασχολούν την Ιταλία γύρω από την ηθική και το δικαίωμα στην ελευθερία της επιλογής στο θάνατο, όταν η αρρώστια καταντά τη ζωή ανυπόφορη.
Πηγή: Culturenow.gr Ελένη Φιλίππου, Δήμητρα Γιαννακού clickafe.gr
ΠΟΥ, ΠΟΤΕ, ΠΟΣΟ
Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015, στον δημοτικό κινηματογράφο, μύλος Ματσόπουλου
Ωρα έναρξης 21.45
Εισιτήρια: Κάρτα μέλους 20 ευρώ (10 ευρώ για άνεργους/φοιτητές) συν 2 ευρώ ανά ταινία. Μη μέλη 5 ευρώ.
Δείτε το τρέιλερ