Η γαλλική αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων είναι μια δύσκολη αγορά. Εχει ορισμένα ουσιώδη χαρακτηριστικά που την κάνουν εξαιρετικά «δυσπρόσιτη» σε όποια εταιρεία θα ήθελε να τοποθετήσει τα προϊόντα της σε μαζική κλίμακα. Μεγάλες εταιρείες με εξαιρετική δύναμη και παραδοσιακή κουλτούρα στη γαλακτοκομία ελέγχουν την αγορά. Αν σε αυτά τα δύο στοιχεία προστεθεί και ο κλασικός «γαλλικός σοβινισμός», όπως είναι προφανές, διαμορφώνεται ένας ισχυρός τοίχος προστασίας της εσωτερικής αγοράς.
Ολα αυτά δεν ισχύουν όμως για ένα ελληνικό προϊόν που στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων παρουσιάζει εντυπωσιακές εξαγωγικές επιδόσεις και έχει γίνει διατροφική μόδα στην Ευρώπη και στην Αμερική.
Πρόκειται για το στραγγιστό γιαούρτι. Κατά πάσα πιθανότητα είναι το μόνο γαλακτοκομικό προϊόν το οποίο μπορεί να τοποθετηθεί σε μαζική κλίμακα και να έχει φυσικά ουσιώδη αποτελέσματα, όπως λέει μιλώντας προς «Το Βήμα» ο κ. Ερικ Εσφανδιάρι, επικεφαλής της γαλλικής Evia Foods - το ελληνικό τοπωνύμιο προέρχεται από τον τόπο καταγωγής της ελληνίδας μητέρας του κ. Εσφανδιάρι. Επισημαίνει χαρακτηριστικά: «Υπάρχει θέση στη γαλλική αγορά για το αυθεντικό ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι».
Γιαούρτι και φέτα
Προφανώς γι' αυτόν τον λόγο υπέγραψε συμφωνία με τον όμιλο Τυράς ΑΕ των αδελφών Σαράντη για την εισαγωγή στη γαλλική αγορά του στραγγιστού γιαουρτιού με την επωνυμία Ολυμπος και της ομώνυμης φέτας.
Είσοδος ελληνικής εταιρείας
Η Evia Foods είναι μια σημαντική γαλλική εμπορική εταιρεία, εισαγωγική για τη γαλλική αγορά αλλά και εξαγωγική των γαλλικών προϊόντων - και όχι μόνο. Μάλιστα το 2014 αναδείχθηκε στην πέμπτη θέση μεταξύ των μεγαλύτερων γάλλων εξαγωγέων, δραστηριοποιούμενη σε 70 χώρες.
Αυτό που έχει ίσως ιδιαίτερη σημασία είναι το γεγονός ότι η συνεργασία της Evia Foods με τη γαλακτοβιομηχανία Ολυμπος είναι η μοναδική που αφορά την είσοδο ελληνικής εταιρείας στη γαλλική αγορά - αλλά και γενικότερα, εξαιρουμένης της μακροχρόνιας σχέσης με τη βιομηχανία ζυμαρικών Μέλισσα, που όμως αφορά μικρές ποσότητες για τις αγορές της Ασίας και κυρίως της Ιαπωνίας.
Το ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι είναι σχεδόν άγνωστο στη γαλλική μαζική αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων - η ΦΑΓΕ ΑΕ, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ελληνικού γιαουρτιού που το καθιέρωσε στη διεθνή αγορά, εξάγει περιορισμένες ποσότητες στο δίκτυο των ethnic καταστημάτων.
Η γαλλική αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων είναι δύσκολα προσβάσιμη από τα αντίστοιχα ελληνικά προϊόντα. Τέσσερις από τους μεγαλύτερους γαλακτοκομικούς ομίλους της ευρωπαϊκής αγοράς έχουν ασφυκτική παρουσία σ' αυτήν - μεταξύ αυτών είναι η Lactalis, η οποία επί χρόνια εκμεταλλευόμενη το νομικό κενό που υπήρχε στην Ευρωπαϊκή Ενωση πρωταγωνιστούσε στην παραγωγή τυριού «φέτας». Οταν το συγκεκριμένο τυροκομικό προϊόν κατοχυρώθηκε ως ελληνικό ήταν από αυτούς που αντέδρασαν - μαζί με τους δανούς τυροκόμους - και τώρα διακινεί ένα αντίστοιχο πρόβειο τυρί, διατηρώντας βεβαίως τη δεσπόζουσα θέση στη συγκεκριμένη αγορά.
«Προϊόν commodity»
Το ελληνικό τυρί φέτα, όπως λέει ο κ. Εσφανδιάρι, είναι πλέον «προϊόν commodity», θέλοντας να τονίσει την απήχηση που έχει στους γάλλους καταναλωτές. Αρκετές ελληνικές τυροκομικές εταιρείες εξάγουν φέτα στη Γαλλία και είναι μια αγορά που συνεχώς ανεβαίνει - την «ανακάλυψαν» κυρίως μετά την εκδήλωση της κρίσης. Ως εκ τούτου υπάρχουν περιθώρια και μάλιστα σημαντικά και για τη φέτα Ολυμπος. Το μεγάλο στοίχημα όμως που φαίνεται να έχουν θέσει οι αδελφοί Σαράντη με την αποφασιστική βοήθεια της Evia Foods και του κ. Εσφανδιάρι είναι ακόμη πιο κρίσιμο.
Μοιάζει περίπου - τηρουμένων των αναλογιών, φυσικά - με την προσπάθεια της ΦΑΓΕ να μάθει στους αμερικανούς καταναλωτές να τρώνε στραγγιστό γιαούρτι.
Και τούτο μάλιστα σε μια αγορά προστατευόμενη, με ισχυρή παραδοσιακή κουλτούρα στη γαλακτοκομία. Ο κ. Εσφανδιάρι ερωτηθείς από «Το Βήμα» αν έχει θέσει σαφείς στόχους για το 2016 είπε ότι «στην παρούσα φάση αυτό είναι αδύνατον» και προσθέτει πως «για να τοποθετηθεί ένα γαλακτοκομικό προϊόν στη γαλλική αγορά χρειάζονται μεγάλη προσπάθεια και μίνιμουμ ένας χρόνος».
Πράγματι είναι μια αγορά που στη συγκεκριμένη περίπτωση βρίσκεται ακόμη στη φάση της «ανίχνευσης» και μόλις τώρα θα αρχίσει η προσπάθεια για την τοποθέτηση των προϊόντων.
Αφρική, Ασία και Μέση Ανατολή
Η Evia Foods δραστηριοποιείται σε 70 χώρες και έχει συνολικές πωλήσεις ύψους περίπου 55 εκατ. ευρώ. Εκτός Γαλλίας πραγματοποιεί περίπου το 97% των ετήσιων πωλήσεών της και κατά σειρά σπουδαιότητας οι χώρες της Αφρικής βρίσκονται στην πρώτη θέση, ακολουθούν η Ασία και η Μέση Ανατολή και στην τέταρτη θέση βρίσκονται οι χώρες της Ευρώπης.
Διακινεί κατά τεκμήριο τρόφιμα και το κρέας - όλων των ειδών - αντιστοιχεί στο 80% των πωλήσεων, ενώ το 20% αφορά κυρίως τυροκομικά προϊόντα, είδη ψαριών, λαχανικά και έτοιμα φαγητά. Στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της προσφάτως συμπεριελήφθησαν ακόμη ορισμένα ελληνικά προϊόντα, μεταξύ των οποίων ελαιόλαδο και ελιές, που όμως διακινούνται κυρίως στις αγορές των Αραβικών Εμιράτων.
TO BHMA (Δ. Χαροντάκης)