Τα πέντε χρόνια μνημονιακής πολιτικής επέδρασαν καταλυτικά στο αγαθό της εκπαίδευσης. Οι δημόσιες εκπαιδευτικές δαπάνες κατέρρευσαν, χιλιάδες εκπαιδευτικοί απολύθηκαν, ασύλληπτος αριθμός σχολικών μονάδων συγχωνεύτηκε ή καταργήθηκε, ενώ τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας ήρθαν αντιμέτωπα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο με το λουκέτο. Σε ό,τι αφορά την εικόνα στο νομό Τρικάλων, τα πράγματα δυστυχώς δεν διαφοροποιούνται. Τα περισσότερα σχολεία των χωριών του Νομού συγχωνεύτηκαν, οι μαθητές αναγκάζονται να διασχίζουν μέχρι και 30 χιλιόμετρα την ημέρα για να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους, ολόκληρα σχολεία ορεινών περιοχών λειτουργούν με μόλις έναν εκπαιδευτικό, ενώ ταυτόχρονα το ΤΕΙ των Τρικάλων συρρικνώθηκε δραματικά και η  πλήρης κατάργησή του  αποσοβήθηκε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.

Σε αυτό το πλαίσιο το ερώτημα που τίθεται είναι τι προτίθεται να πράξει ο ΣΥΡΙΖΑ ώστε να ανασυγκροτήσει τη δημόσια εκπαίδευση και ποιες θα είναι οι άμεσες παρεμβάσεις του στην κατεύθυνση της ισχυροποίησης του εκπαιδευτικού αγαθού. Η μελέτη των εκπαιδευτικών δεδομένων και συνεχής διαβούλευση με την εκπαιδευτική κοινότητα έχουν οδηγήσει τον ΣΥΡΙΖΑ στην αποκρυστάλλωση μιας σειράς άμεσων μέτρων τα οποία θα κινούνται σε δύο παράλληλες κατευθύνσεις. Οι στόχοι στο πλαίσιο αυτό είναι δύο: Περισσότερη δημόσια εκπαίδευση, με λιγότερες οικονομικές επιβαρύνσεις για την ελληνική οικογένεια και ισχυροποίηση της θέσης του εκπαιδευτικού λειτουργού.  Με άλλα λόγια, το πρόγραμμα άμεσων παρεμβάσεων του ΣΥΡΙΖΑ στην εκπαίδευση εστιάζει στους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, οι οποίοι δεν είναι άλλοι από τους μαθητές, τις οικογένειές τους και τους εκπαιδευτικούς.

Σε αυτή την κατεύθυνση τα πρώτα μέτρα αφορούν καταρχήν το πάγωμα των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων σχολικών μονάδων. Το σχολικό δίκτυο της χώρας έχει συρρικνωθεί επικίνδυνα και πρέπει να αρχίσει σταδιακά να διευρύνεται. Η προτεραιότητα θα δοθεί στα απομακρυσμένα χωριά της επαρχίας, ώστε να μειωθεί ο μαθητικός πληθυσμός που μετακινείται καθημερινά. Ταυτόχρονα, από το επόμενο σχολικό έτος θα καλυφθούν σε πρώτη φάση οι μισές θέσεις αναπληρωτών από μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, με την άμεση προτεραιότητα να δίνεται στην κάλυψη των κενών της ειδικής εκπαίδευσης. Στόχος είναι μέσα στην επόμενη τριετία όλα τα κενά στην εκπαίδευση να έχουν καλυφθεί από μόνιμους εκπαιδευτικούς. Παράλληλα δίνεται έμφαση στην ελάφρυνση των οικογενειακών δαπανών για εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Καθιερώνεται άμεσα η δυνατότητα απόκτησης του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας και πληροφορικής από το δημόσιο σχολείο, ενώ διευρύνεται το πλαίσιο στήριξης των πιο αδύναμων μαθητών εντός του σχολείου. Σε ό,τι αφορά την Τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δεσμευτεί να επουλώσει τους ανορθολογισμούς του σχεδίου «Αθηνά» και να ανασυγκροτήσει τον ακαδημαϊκό και ερευνητικό χάρτη της χώρας με αναπτυξιακή και όχι με πελατειακή λογική.

Με αυτές τις προτεραιότητες και με δεδομένη την ακύρωση των αντισυνταγματικών απολύσεων από την εκπαίδευση, ο ΣΥΡΙΖΑ σχεδιάζει με ιδιαίτερη προσοχή την ανασυγκρότηση του δημοσίου εκπαιδευτικού συστήματος. Οι προτεραιότητες που τίθενται είναι επιβεβλημένες, η ελληνική οικογένεια δεν αντέχει άλλες επιβαρύνσεις για την μόρφωση των παιδιών της και η ελληνική οικονομία έχει ανάγκη από ποιοτική δημόσια εκπαίδευση. Με οδηγό την εκπαίδευση και την επένδυση στο πολύτιμο ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας, ο ΣΥΡΙΖΑ θέτει τα θεμέλια για την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας και την ποιοτική αναγέννηση της κοινωνίας.

 

Παναγιώτα Δριτσέλη

Υποψήφια βουλευτής Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ