Ένα άκρως επαινετικό ρεπορτάζ, με αναφορά και στην πρώτη σελίδα, φιλοξενεί, στο σημερινό της φύλλο, η εφημερίδα τα ΝΕΑ για την διοργάνωση της εκδήλωσης του Μουσείου Τσιτσάνη στη Γαλλία.
Το θέμα, το οποίο υπογράφει η Ζωή Λιάκα, αναφέρει τα εξής:
"Το περασμένο Σάββατο 16 Νοεμβρίου, στην κατάμεστη αίθουσα Amphithéâtre Oury του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, η ατμόσφαιρα ήταν μαγευτική: οι φωνές του κοινού αντηχούσαν στο ηχοτοπίο της ελληνικής παράδοσης, με το «Συννεφιασμένη Κυριακή» του Βασίλη Τσιτσάνη να κλείνει την εκδήλωση. Ολοι οι παρευρισκόμενοι, Ελληνες και Γάλλοι, σήκωσαν τις φωνές τους ακαπέλα, προσφέροντας την τελευταία νότα σε μια βραδιά γεμάτη συναισθηματική φόρτιση και πολιτιστική αξία.
Η εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε με την πρωτοβουλία του Μουσείου Τσιτσάνη στα Τρίκαλα χάρη στην άοκνη προσπάθεια του διευθυντή του Στέλιου Καραγιώργου – σε συνεργασία του Δήμου Τρικκαίων, της ελληνικής Κοινότητας Παρισιού και της ελληνικής πρεσβείας – είχε ως κεντρικό άξονα την επέτειο των 200 χρόνων από την έκδοση του έργου του Claude Fauriel «Chants populaires de la Grèce moderne». Η βραδιά δεν ήταν μόνο μια αναδρομή στην παράδοση, αλλά και ένας εορτασμός της πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς αναδείχθηκε ο διαχρονικός χαρακτήρας της ελληνικής μουσικής, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Τα τραγούδια που ακούστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης περιλάμβαναν παραδοσιακά ελληνικά κομμάτια όπως το «Κανελόριζα», το «Οσα βουνά κι αν πέρασα», το «Τώρα είναι Μάης», το «Του Ανδρούτσου η μάνα χαίρεται» και το «Κάτω στου βάλτου τα χωριά», με το κοινό να παρακολουθεί μαγεμένο. Οι μεταφράσεις στα γαλλικά βοήθησαν να γίνουν κατανοητά τα βαθύτερα νοήματα αυτών των θησαυρών της ελληνικής παράδοσης.
Ο καθηγητής Αλέξης Πολίτης, στη βιντεοσκοπημένη ομιλία του, αναφέρθηκε στη σημασία του έργου του Fauriel, επισημαίνοντας ότι, παρόλο που ο γάλλος λόγιος δεν επισκέφθηκε ποτέ την Ελλάδα, η εργασία του πάνω στη δημοτική ποίηση άνοιξε νέους δρόμους για τη διεθνή αναγνώριση των ελληνικών δημοτικών τραγουδιών. Οπως εξήγησε, η αρχή έγινε το 1822, όταν ο Fauriel ανακάλυψε ένα χειρόγραφο του Αδαμάντιου Κοραή με δημοτικά τραγούδια, γεγονός που τον ώθησε να εμβαθύνει στον ελληνικό λαϊκό πολιτισμό και να τον φέρει στο επίκεντρο της διεθνούς ακαδημαϊκής κοινότητας.
Ο Στέλιος Καραγιώργος, καλλιτεχνικός διευθυντής του Μουσείου Τσιτσάνη, υπογράμμισε τη σημασία αυτής της εκδήλωσης, λέγοντας: «Πάνω σε αυτόν τον πολιτισμό πάτησε και ο Βασίλης Τσιτσάνης για να δημιουργήσει. Είναι ένα κομμάτι αυτής της μεγάλης παράδοσης που έχουμε στην πατρίδα μας γύρω από τον λαϊκό πολιτισμό και δη τον μουσικό».
Συναυλία
Μετά τις ομιλίες, η βραδιά κορυφώθηκε με τη συναυλία της παραδοσιακής ορχήστρας Τρικάλων, όπου ακούστηκαν μελωδίες που αναβίωσαν την ελληνική μουσική παράδοση και ενθουσίασαν το κοινό. Το κλείσιμο με το «Συννεφιασμένη Κυριακή», ωστόσο, απέδειξε πως η ελληνική μουσική δεν είναι απλώς μια ιστορία του παρελθόντος, αλλά συνεχώς ζωντανή και ικανή να ενώνει και να συγκινεί.
Αυτή η εκδήλωση αποτέλεσε έναν σημαντικό σταθμό για τη διατήρηση και προβολή της ελληνικής μουσικής κληρονομιάς στο εξωτερικό και προσέφερε μια μοναδική ευκαιρία για πολιτιστική ανταλλαγή και συνεργασία."
trikalaenimerosi.gr