Δικαστικές προεκτάσεις και πιθανές οικονομικές επιπτώσεις για το δημόσιο συνεχίζει να έχει μια "περιπετειώδης" πρόσληψη δικηγόρου στην Περιφέρεια Θεσσαλίας επί θητείας Αγοραστού.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Documento (Μυρτώ Μπούτση), η πρόσληψη δικηγόρου στη νομική υπηρεσία της Περιφέρειας Θεσσαλίας έγινε στις 30 Νοεμβρίου 2016 με διαδικασίες που παρέβησαν τον Κώδικα Δικηγόρων. Ένας από τους συνυποψήφιούς του όμως προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) και δικαιώθηκε, με αποτέλεσμα να κηρυχθεί έκπτωτος ο προσληφθείς, που είχε υπηρετήσει ήδη σχεδόν μία εξαετία, από 30/11/2016 έως και 27/09/2022.
Τώρα η Περιφέρεια Θεσσαλίας βρίσκεται αντιμέτωπη με την αγωγή του αδικηθέντος που διεκδικεί συνολικά το ποσό των 180.000 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στις αποδοχές που στερήθηκε όλα αυτά τα χρόνια αλλά και σε αποζημίωση για αποκατάσταση της ηθικής βλάβης. Δηλαδή είναι αντιμέτωπη με το ενδεχόμενο να πληρώσει εις διπλούν (και επιπλέον) για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες, ζημιώνοντας το ελληνικό δημόσιο.
Η αγωγή, την οποία υπέβαλε ο δικηγόρος Α.Λ., ξεκίνησε να συζητείται στο Τριμελές Διοικητικό Πρωτοδικείο Λάρισας την περασμένη Πέμπτη. Σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από μέλη του Δικηγορικού Συλλόγου Λάρισας, ο Α.Λ. ήταν ο μόνος μεταξύ των υποψηφίων που κατείχε διδακτορικό αλλά και περισσότερες παραστάσεις από αυτόν που επέλεξε η πενταμελής επιτροπή πρόσληψης της περιφέρειας. Ωστόσο, κατετάγη πέμπτος. Πώς συνέβη; Η απόφαση του ΣτΕ εξηγεί. Στην προκήρυξη για την πλήρωση της οργανικής θέσης (αυτή του δικηγόρου παρ’ Αρείω Πάγω με σχέση έμμισθης εντολής στη νομική υπηρεσία της έδρας της περιφέρειας στη Λάρισα) καθορίζονταν οι συντελεστές βαρύτητας στα κριτήρια αξιολόγησης που θα λάμβανε υπόψη της η επιτροπή: το 15% θα καθόριζε η προσωπικότητα (η βαθμολογία αυτή προκύπτει από την ατομική συνέντευξη του υποψηφίου), το 20% η επιστημονική κατάρτιση (τίτλος σπουδών, μεταπτυχιακό και διδακτορικός τίτλος), το 25% η εξειδίκευση στο αντικείμενο απασχόλησης (παραστάσεις του υποψηφίου σε διοικητικά ή πολιτικά δικαστήρια όλων των βαθμίδων σε δίκες που αφορούν ζητήματα νομικών προσώπων ιδιωτικού και δημόσιου δικαίου), το 25% η επαγγελματική επάρκεια (έτη δικηγορίας και συναφή δικόγραφα κ.λπ.), από 10% η γνώση ξένων γλωσσών και η οικογενειακή κατάσταση και 5% η πρόβλεψη για δυνατότητα εξέλιξης.
Το ΣτΕ επισημαίνει ότι η επιτροπή έχει το δικαίωμα να εξειδικεύσει ακόμη περισσότερο τα κριτήρια αξιολόγησης και τους συντελεστές βαρύτητας που αντιστοιχούν σε αυτά, με βάση τα οποία θα κάνει την τελική επιλογή. Ομως αυτό μπορεί να το κάνει «πριν από την υποβολή της πρώτης υποψηφιότητας».
Ωστόσο, η πενταμελής επιτροπή της Περιφέρειας Θεσσαλίας δεν έκανε αυτό. Αντίθετα, έλαβε τις αιτήσεις συμμετοχής, τις αξιολόγησε, κάλεσε σε ατομικές συνεντεύξεις και «αφού ολοκληρώθηκε η διαδικασία των συνεντεύξεων» (αναφέρει η απόφαση του ΣτΕ), στη συνεδρίασή της του Ιουλίου 2016 –όταν δηλαδή συνεδρίασε για να προχωρήσει στην αξιολόγηση και κατάταξη των υποψηφίων– προχώρησε σε περαιτέρω εξειδίκευση του συντελεστή βαρύτητας, όπως προκύπτει και από το πρακτικό της συνεδρίασης. Το έκανε δηλαδή έχοντας ήδη λάβει υπόψη της τα προσόντα των υποψηφίων (αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσε να διαμορφώσει τα κριτήρια ανάλογα με αυτούς). Ετσι, κατά την αξιολόγηση προσδιόρισε ποσοστό 12% στην κατοχή τίτλου σπουδών με βαθμό «καλώς» και μόλις 19% (μόνο 7% δηλαδή περισσότερο) στην κατοχή διδακτορικού (20% αν ο τίτλος του διδακτορικού είναι σε θεματική συναφή με το αντικείμενο της απασχόλησης). Προχώρησε σε αντίστοιχη εξειδίκευση και των υπόλοιπων κριτηρίων, όπως η διτεκνία, τριτεκνία κ.λπ.
Όπως σημειώνει η εφημερίδα στη σύνθεση της επιτροπής το μέλος που εκπροσωπούσε την περιφέρεια ήταν ο τότε αντιπεριφερειάρχης Περιφερειακής Ενότητας (ΠΕ) Καρδίτσας Κώστας Νούσιος. Δικηγόροι χαρακτηρίζουν ανωνύμως την τόσο υψηλόβαθμη παρουσία σε μια επιτροπή πρόσληψης «ασυνήθιστη».
Τελικά η περιφέρεια προσέλαβε τον υποψήφιο που προσέφυγε στο ΣτΕ όπου κρίθηκε πως η επιτροπή προέβη «μη νομίμως» στη βαθμολόγηση των υποψηφίων (με τα αλλαγμένα κριτήρια), ακυρώνοντας την απόφαση πρόσληψης. Στη νέα επιτροπή που συγκλήθηκε, με άλλη σύνθεση, για να αποφασίσει την εκ νέου πρόσληψη νομικού συμβούλου λαμβάνοντας υπόψη τα αρχικά κριτήρια αξιολόγησης και τους αρχικώς καθορισθέντες συντελεστές, επιλέχθηκε ο προσφεύγων Α.Λ. Στη συνέχεια διορίστηκε στην οργανική θέση της Περιφέρειας Θεσσαλίας στις 27 Σεπτεμβρίου 2022.
Και το δημοσίευμα καταλήγει με το ερώτημα: Διεκδίκησε η Περιφέρεια Θεσσαλίας την επιστροφή των μισθών που καταβλήθηκαν το διάστημα της παράνομης, σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, πρόσληψης; Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται η εφημερίδα, κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί. Αντίθετα, ο έκπτωτος δικηγόρος προσέφυγε επίσης στο ΣτΕ, διεκδικώντας την ακύρωση της δεύτερης διαγωνιστικής διαδικασίας και της νέας πρόσληψης, που ακολούθησε μετά την καθαίρεσή του.
Λ.Ε. kosmoslarissa.gr