Στην τελική ευθεία περνούν οι δύο σιδηροδρομικοί διαγωνισμοί της ΕΡΓΟΣΕ για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και την ολοκλήρωση της διπλής γραμμής Αίγιο-Ρίο. Τα δύο έργα βρίσκονται στην προσυμβατική τους περίοδο και στόχος είναι η υπογραφή των συμβάσεων εντός Φθινοπώρου.
Μέχρι τότε θα πρέπει να έχουν εγκριθεί οι συμβάσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να παρουσιαστούν τα έργα στη Βουλή. Με αυτά τα έργα ολοκληρώνεται η δημοπράτηση μεγάλων σιδηροδρομικών έργων μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020 και θα ακολουθήσει “επόμενη δόση” με το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027. Ανάδοχοι είναι: η ΑΒΑΞ για το πρώτο έργο και το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ για τη γραμμή Αίγιο-Ρίο
Δύο πολύ σημαντικά έργα για την εξέλιξη του δικτύου
Τα δύο παραπάνω έργα είναι εξαιρετικά σημαντικά για την εξέλιξη του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα θα δώσει τη δυνατότητα για δρομολόγηση σύγχρονων τρένων από την Αθήνα μέχρι την πόλη των Μετεώρων.
Με την λειτουργία της ηλεκτροκίνησης η διαδρομή Αθήνα-Καλαμπάκα θα μπορεί να καλύπτεται σε λιγότερο από 3 ώρες με αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας αλλά και της εμπειρίας του επιβάτη. Αν δεν έχουμε καθυστερήσεις, το 2026 θα μπορούν να ξεκινήσουν τα πρώτα δρομολόγια με ηλεκτροκίνητα τρένα.
Παράλληλα είναι το πρώτο βήμα για την μελλοντική σχεδιαζόμενη επέκταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι τα Ιωάννινα και την Ηγουμενίτσα. Για τη νέα γραμμή υπάρχει εγκεκριμένο κονδύλι από το CEF II για να προχωρήσουν οι μελέτες.
Το τρένο στην Πάτρα
Το δεύτερο έργο αφορά την επαναλειτουργία της γραμμής από το Αίγιο μέχρι το Ρίο. Δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με την παλαιά μετρική γραμμή. Θα είναι διπλή, ηλεκτροκινούμενη, με σηματοδότηση και δυνατότητα για ταχύτητες έως και 200χλμ/ώρα σε κάποια τμήματα.
Θα κάνει πραγματικότητα την επιστροφή του τρένου στην Πάτρα καθώς θα φτάσει κυριολεκτικά μέχρι την είσοδο της πόλης. Εφόσον τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, το 2026 θα ξεκινήσουν τα πρώτα εμπορικά δρομολόγια με ηλεκτροκίνητα τρένα. Το δρομολόγιο με ένα express τρένο θα διαρκεί λιγότερο από 2 ώρες.
Στο τμήμα Αίγιο-Ρίο συμπεριλαμβάνεται και η σήραγγα Παναγοπούλας όπου με 4,5 χιλιόμετρα θα γίνει η 4η μεγαλύτερη στη χώρα, πίσω από εκείνη της Όθρυος, του Καλλιδρόμου και των Τεμπών.
Στη νέα γραμμή Αίγιο-Ρίο οι σταθμοί θα είναι όλοι καινούργιοι, όπως συνέβη άλλωστε και στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο. Σημαντικό στοιχείο βέβαια θα είναι να προβλεφθεί η ύπαρξη οδικών προσβάσεων για την ομαλή ένταξη τους στην λειτουργία των περιοχών που θα εξυπηρετούν.
Τέλος, με το έργο αυτό θα απομένει πλέον το τελευταίο τμήμα από το Ρίο μέχρι το νέο λιμάνι της Πάτρας που ολοκληρώνει πλήρως την σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα-Πάτρα. Ο διαγωνισμός για αυτό το τμήμα ξεκίνησε φέτος.
Η επόμενη γενιά έργων
Για το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 έχει προβλεφθεί η δημοπράτηση νέων σημαντικών έργων που συμπληρώνουν ή αναβαθμίζουν το δίκτυο. Οι πιο σημαντικοί από αυτούς σε επίπεδο νέων έργων είναι η αναβάθμιση της υποδομής στο τμήμα ΣΚΑ-Οινόη ύψους 120 εκατ. ευρώ και η ηλεκτροκίνηση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας.
Με το πρώτο έργο θα επιτραπεί στα τρένα να αναπτύσσουν αρκετά μεγαλύτερες ταχύτητες ενώ με το δεύτερο θα μπορεί να συνδεθει το ελληνικό με το βουλγαρικό σιδηροδρομικό ηλεκτροκίνητο δίκτυο.
Παράλληλα τόσο τα έργα ηλεκτροκίνησης Κιάτο-Αίγιο, Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα, Λάρισα-Βόλος, Β` φάση Κεντρικού Σταθμού Αθηνών και η γραμμή Αίγιο-Ρίο, θα ολοκληρωθούν μέσω του ΕΣΠΑ 2021-2027 ως έργα-γέφυρες, δηλαδή έργα που χρηματοδοτούνται από δυο συνεχόμενα ευρωπαϊκά προγράμματα.
Νίκος Καραγιάννης - ypodomes.com