Το «πείραμα του Ερατοσθένη» αποτελεί μια ιστορική μέθοδο για τον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης, που πραγματοποιήθηκε από τον σπουδαίο μαθηματικό τον 3ο αι. π.Χ. Μια μέθοδος στην οποία ο Ερατοσθένης χρησιμοποίησε ως μόνα εργαλεία μια ράβδο, «βηματιστές» της εποχής για τη μέτρηση αποστάσεων, βασικές αρχές της τριγωνομετρίας και καθαρή σκέψη.
Το πείραμα του Ερατοσθένη είναι ένα από τα σημαντικότερα πειράματα στην ιστορία της επιστήμης και των μαθηματικών. Η κύρια σημασία του πειράματος είναι η απόδειξη της σφαιρικότητας της Γης. Ωστόσο, με το πείραμα προσδιορίστηκε με ακρίβεια η ακτίνα και το μήκος της περιφέρειάς της Γης, από το μήκος της σκιάς και την απόσταση δύο πόλεων. Το γεγονός ότι ο Ερατοσθένης έδωσε τη σωστή απάντηση, χρησιμοποιώντας τόσο απλά εργαλεία πριν 2300 χρόνια, είναι που την κάνει τόσο εντυπωσιακή.
Ομάδες μαθητών/τριών του σχολείου μας στις 20 Μαρτίου και ώρα 12:00 μεσημβρινή μέτρησαν το μήκος της σκιάς μιας κατακόρυφης ράβδου και προσδιόρισαν την γωνία που συμπίπτει με το γεωγραφικό πλάτος του τόπου του πειράματος. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας απλές μαθηματικές σχέσεις και ψηφιακά βοηθήματα, υπολόγισαν την περιφέρεια της γης και την ακτίνα της, επαναλαμβάνοντας το ιστορικό πείραμα του Ερατοσθένη.
Το 5ο Γυμνάσιο ήταν ένα από τα 7895 σχολεία της Υφηλίου που ταυτόχρονα μετείχαν στο πείραμα. Τη διοργάνωση της δράσης ανέλαβε ο κ. Κουβεντάρας, εκπαιδευτικός του σχολείου και το πείραμα πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών κ.Βύζα Αντωνίου, κ. Κανταρτζή Αγορής, κ. Μόσχοβου Αθανασίου, Παπαδόπουλου Στεφάνου, και κ. Πατριώτη Σοφίας.
Το σχολείο ευχαριστεί και συγχαίρει όλους τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς που έδωσαν την ευκαιρία στους μαθητές/τριες να συνεργαστούν και να οικοδομήσουν τη γνώση βιωματικά και με διεπιστημονική προσέγγιση (αρχαία, μαθηματικά, γεωγραφία, αστρονομία, φυσική, πληροφορική).