Τη λειτουργία µιας εταιρείας ύδρευσης - αποχέτευσης ανά νοµό, µε τη συνένωση όλων των κατά τόπους σήµερα υφισταµένων, θα προβλέπει σχέδιο νόµου του υπουργείου Περιβάλλοντος. Περαιτέρω θα δοθούν κίνητρα ώστε να ενθαρρυνθούν οι συνενώσεις ακόµη και σε όµορους νοµούς, δηλαδή να δηµιουργηθούν µεγαλύτερα σχήµατα.

Αυτό σημαίνει ότι στη Θεσσαλία θα μείνουν τέσσερις ΔΕΥΑ καθώς θα καταργηθούν οι μικρές των περιφερειακών Δήμων. Οι νέες εταιρείες θα είναι «καθαρές» από χρέη, ενώ τα παλαιά χρέη θα αποπληρωθούν από τους δήµους σε δόσεις. Οι προτάσεις του υπουργείου, που παρουσιάστηκαν στην Κεντρική Ενωση ∆ήµων Ελλάδος (ΚΕ∆Ε) το καλοκαίρι, θα συµπεριληφθούν σε σχέδιο νόµου, το οποίο προορίζεται να δοθεί σε διαβούλευση µέσα στο φθινόπωρο. Σύµφωνα µε πληροφορίες, τα βασικά σηµεία είναι τα ακόλουθα:

• Οι δηµοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης - αποχέτευσης (∆ΕΥΑ) θα συγχωνευθούν, ώστε να αποµείνει µία ανά νοµό. Το προσωπικό τους θα διατηρηθεί στο νέο σχήµα. Η νοµική µορφή των εταιρειών δεν έχει ακόµη αποφασιστεί – το πιθανότερο είναι να πρόκειται για ανώνυµες εταιρείες, όπως η ΕΥ∆ΑΠ και η ΕΥΑΘ. Η τοπική αυτοδιοίκηση θα έχει συµµετοχή µε εκπροσώπους της στον νέο φορέα (εξετάζεται το ενδεχόµενο αυτή η εκπροσώπηση να αναλογεί στον πληθυσµό του κάθε δήµου).

• Θα δοθούν κίνητρα για να συγχωνευθούν οι εταιρείες ύδρευσης όµορων νοµών, δηλαδή να δηµιουργηθούν µεγαλύτεροι σε εµβέλεια φορείς.

• Η συγχώνευση θα ισχύσει για όλες τις περιοχές εκτός από τα µικρά και µεσαία νησιά. Εκεί θα «επιστρατευθεί» η ΕΥ∆ΑΠ Νήσων, ένας συµβουλευτικός φορέας που ιδρύθηκε περίπου πριν από µία 15ετία και παραµένει σήµερα ανενεργός.

• Οι νέες εταιρείες ύδρευσης αποχέτευσης θα είναι ελεύθερες χρεών. Τα υφιστάµενα χρέη θα αποπληρωθούν από τους δήµους σε 30 άτοκες δόσεις, στην ονοµαστική αξία που έχουν σήµερα.

• Η ΕΥ∆ΑΠ και η ΕΥΑΘ θα αναλάβουν την ύδρευση - αποχέτευση στο σύνολο της Περιφέρειας Αττικής και της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης αντίστοιχα. Σήµερα, παρότι η χωρική αρµοδιότητα υπάρχει, τόσο στην Αττική όσο και στη Θεσσαλονίκη εξακολουθούν να υπάρχουν δήµοι οι οποίοι παίρνουν µεν νερό από την ΕΥ∆ΑΠ ή την ΕΥΑΘ, αλλά έχουν οι ίδιοι την ευθύνη του δικτύου ύδρευσης, τους ελέγχους στο νερό κ.λπ. Τις προηγούµενες δεκαετίες σταδιακά πολλοί δήµοι της Αττικής «παρέδωσαν τα κλειδιά» της ύδρευσης στην ΕΥ∆ΑΠ µετά από συµφωνία, µε την οποία διευθετήθηκαν και τυχόν χρέη του δήµου προς την εταιρεία.

Αξίζει πάντως να σηµειωθεί ότι από τον Μάιο έχει προβλεφθεί (µε τον ν. 5106) ότι η ΕΥ∆ΑΠ και η ΕΥΑΘ µπορούν, µε εντολή του υπουργού Περιβάλλοντος, να αναλάβουν και τη λειτουργία και τη συντήρηση του δικτύου οµβρίων στις περιοχές ευθύνης τους. Σήµερα ο καθαρισµός των φρεατίων ανήκει ως αρµοδιότητα σε όποιον έχει την ευθύνη της αντίστοιχης οδού, δήµο ή περιφέρεια. Η απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος, για την ανάληψη της ευθύνης για τα όµβρια από τις δύο εταιρείες, δεν έχει ακόµη εκδοθεί, πιθανότατα λόγω της απροθυµίας των δύο εταιρειών να αναλάβουν αυτή τη δύσκολη αρµοδιότητα.

Για τη συγχώνευση των δηµοτικών εταιρειών ύδρευσης προβλέφθηκε πριν από ένα χρόνο (µε τον ν. 5037/23) ότι θα γνωµοδοτήσει η Ρυθµιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ, πρώην ΡΑΕ). Ωστόσο, στον ίδιο νόµο προβλεπόταν ότι η ΡΑΑΕΥ θα αναλάβει τις νέες αρµοδιότητές της (ύδατα και απορρίµµατα) µόλις εκδοθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος µια διαπιστωτική πράξη για τη συµπλήρωση του προσωπικού της, κάτι που δεν έχει έως τώρα συµβεί.

thessaliaeconomy.gr (από Καθημερινή, Γιώργος Λιάλιος)