Την πρόταση να οργανώνονται δύο φορές Πανελλαδικές Εξετάσεις μελετά το υπουργείο Παιδείας και παράλληλα οι κάτοχοι διεθνούς απολυτηρίου να εισάγονται χωρίς Πανελλαδικές και στα δημόσια ΑΕΙ. Πρόκειται για σχέδια που χτίζουν το νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ειδικότερα, όπως γράφει η Καθημερινή (Απόστολος Λακασάς) η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εξετάζει την πρόταση να οργανώνονται δύο φορές Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους τελειοφοίτους λυκείου μιας τάξης. Το πεδίο συζήτησης για το συγκεκριμένο σχέδιο περιγράφει μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο Journal of Public Economics (τεύχος 239), η οποία εξετάζει τις επιπτώσεις της απόφασης των μαθητών να ξαναδώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις, επικεντρώνοντας τόσο στις επιδόσεις τους όσο και στη φοιτητική τους σταδιοδρομία.
Με βάση την έρευνα, μαθητές που ξαναδίνουν Πανελλαδικές βελτιώνουν τον βαθμό τους κατά περίπου 2.000 επιπλέον μόρια για δείγμα μαθητών με αρχικό μέσο όρο περίπου 10.000 μόρια. Επίσης, οι μαθητές που ξαναδίνουν αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητά τους να εισαχθούν σε ΑΕΙ. Η πιθανότητα του να εισαχθεί ένας μαθητής που δίνει Πανελλαδικές σε ΑΕΙ είναι 65%, όμως για τους μαθητές με χαμηλή βαθμολογία η πιθανότητα πέφτει στο 18%. Βλέπουμε ότι οι μαθητές με αρχικά χαμηλούς βαθμούς που ξαναδίνουν ανεβάζουν την πιθανότητά τους να εισαχθούν σε ΑΕΙ γύρω στο 50%, δηλαδή πολύ πιο κοντά στον μέσο όρο του 65% του συνολικού πληθυσμού που δίνει Πανελλαδικές.
«Συμπερασματικά, οι μαθητές που ξαναδίνουν –ανεξάρτητα από το μέρος διαμονής, την οικονομική δυνατότητα της οικογένειας ή το προσωπικό τους κίνητρο– καταφέρνουν να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους. Το δείγμα των μαθητών στο οποίο επικεντρωθήκαμε έχει σχετικά χαμηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις και αναγκάζεται να περιμένει έναν ολόκληρο χρόνο πριν ξαναδώσει –γεγονός που φέρνει τον κίνδυνο απώλειας δεξιοτήτων–, αλλά παρ’ όλα αυτά η βελτίωση είναι σημαντική, φτάνοντας το 20% του αρχικού τους βαθμού. Η πρότασή μας είναι να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να δίνουν Πανελλαδικές δύο φορές τον χρόνο, ώστε το κόστος για τον μαθητή που θέλει να ξαναδώσει να περιορίζεται σε έξι μήνες και όχι έναν ολόκληρο χρόνο. Η ερώτηση πολιτικής που μπορεί να μελετηθεί είναι εάν το δημοσιονομικό κόστος της οργάνωσης Πανελλαδικών Εξετάσεων δύο φορές τον χρόνο θα είναι μικρότερο από το όφελος της ταχύτερης ένταξης των πτυχιούχων
Εξετάζεται παράλληλα οι κάτοχοι διεθνούς απολυτηρίου, Ελληνες και αλλοδαποί, να εισάγονται χωρίς Πανελλαδικές και στα δημόσια ΑΕΙ.
Οι μαθητές που θα επιλέξουν να συμμετάσχουν στις δεύτερες Πανελλαδικές θα εισάγονται σε θέσεις, ο αριθμός των οποίων θα αντιστοιχεί στο 10% των συνολικών θέσεων σε κάθε τμήμα ΑΕΙ. Συγκεκριμένα, κάθε χρόνο το 10% των θέσεων στα ΑΕΙ διεκδικούν χωρίς εξετάσεις (μόνο με τους βαθμούς που πήραν στα τέσσερα μαθήματα των Πανελλαδικών) απόφοιτοι των δύο τελευταίων ετών.
Λ.Ε. kosmoslarissa.gr