Σειρά μέτρων για την ασφάλεια της σιδηροδρομικής λειτουργίας ελήφθησαν από τον ΟΣΕ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση της διοίκησης του Οργανισμού:
- Αποκαταστάθηκαν φωτισμός, σύστημα πυρόσβεσης και πεδιομέτρησης του συστήματος GSM-R σε όλες τις σήραγγες του σιδηροδρομικού άξονα Κόρινθος-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Στρυμόνας-Προμαχώνας.
- Αποκαταστάθηκε η λειτουργία των συστημάτων συναγερμού και η εγκατάσταση νέου κλειστού κυκλώματος καμερών στις σήραγγες Πλαταμώνα και Τεμπών.
- Αποκαταστάθηκε η λειτουργία του SCADA των σηράγγων Πλαταμώνα και Τεμπών, το οποίο λειτουργεί στο νέο Κέντρο Ασφαλείας Σηράγγων στην Λάρισα και συμπληρώνει την επιτήρηση με συστήματα ασφαλείας του αντίστοιχου Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας. Τα συστήματα SCADA είναι υπεύθυνα για την ομαλή λειτουργία τoύ δικτύου ηλεκτροδότησης και σηματοδότησης του σιδηροδρόμου της χώρας και το καθιστούν λειτουργικό.
- Ολοκληρώθηκε η πλήρης λειτουργία των Κέντρων Ελέγχου Κυκλοφορίας Κορίνθου, Σιδηροδρομικού Κόμβου Αχαρνών, Λιανοκλαδίου, Θεσσαλονίκης και Λάρισας, ώστε να ελέγχεται πλήρως και αποτελεσματικά η κυκλοφορία των συρμών σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο με εξαίρεση των τμημάτων Κορίνθου-Άνω Λιοσίων και εκείνων που επλήγησαν από τη θεομηνία Daniel.
- Βρίσκεται σε φάση ελέγχου η ραδιοεπικοινωνία με VHF σε όλο το μήκος του παραπάνω άξονα.
- Δρομολογείται η νέα εγκατάσταση του συστήματος GSM-R σε τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα Ροδοδάφνη-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, καθώς και στους κάθετους άξονες Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα. Το GSM-R είναι ένα διεθνές πρότυπο ασύρματης σιδηροδρομικής επικοινωνίας μεταξύ των τρένων και των Κέντρων Ελέγχου Κυκλοφορίας, εγγυημένης για ταχύτητες μέχρι και 500 χλμ/ώρα χωρίς απώλεια δεδομένων που εξασφαλίζει ακρίβεια και αμεσότητα επικοινωνίας και συντονισμό κυκλοφορίας.
- Βρίσκεται σε φάση υλοποίησης ή ανάθεσης σειρά εργολαβιών για τη συντήρηση υποδομών που αφορούν, μεταξύ άλλων:
1. Την επιδομή, τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Ιδιαίτερα σε σχέση με την τηλεδιοίκηση, αυτή δεν λειτουργεί προσωρινά στο κόμβο συνάντησης τριών τρένων στην είσοδο της Θεσσαλονίκης (γνωστό στους Θεσσαλονικείς σαν ΤΧ1) λόγω ανακαίνισης των συστημάτων και αντικατάστασής τους με νέα που υλοποιείται από τη Σύμβαση 713 της ΕΡΓΟΣΕ. Αλλά και εκεί, λόγω των έργων, η ταχύτητα των τρένων δεν υπερβαίνει τα 20χλμ/ω και οι διαδρομές των τρένων χαράσσονται, δεν κινούνται με φωτοσήματα αλλά με ελιγμοσήματα. Επιπλέον, ο κόμβος ΤΧ1 καλύπτεται από 2 σταθμάρχες και κλειδούχους. Υπήρξε, συνεπώς, τουλάχιστον ατυχής ο τίτλος εφημερίδας "Παρολίγο νέα φονική σύγκρουση", καθώς δεν υπήρξε λάθος διευθέτηση στην αλλαγή, αλλά κι επιπρόσθετα η απόσταση των δύο τρένων ήταν απολύτως ασφαλής. Συνεπώς, δεν θα μπορούσε ποτέ να τεθεί ζήτημα σύγκρουσης των τρένων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση της διοίκησης του Οργανισμού:
- Αποκαταστάθηκαν φωτισμός, σύστημα πυρόσβεσης και πεδιομέτρησης του συστήματος GSM-R σε όλες τις σήραγγες του σιδηροδρομικού άξονα Κόρινθος-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Στρυμόνας-Προμαχώνας.
- Αποκαταστάθηκε η λειτουργία των συστημάτων συναγερμού και η εγκατάσταση νέου κλειστού κυκλώματος καμερών στις σήραγγες Πλαταμώνα και Τεμπών.
- Αποκαταστάθηκε η λειτουργία του SCADA των σηράγγων Πλαταμώνα και Τεμπών, το οποίο λειτουργεί στο νέο Κέντρο Ασφαλείας Σηράγγων στην Λάρισα και συμπληρώνει την επιτήρηση με συστήματα ασφαλείας του αντίστοιχου Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας. Τα συστήματα SCADA είναι υπεύθυνα για την ομαλή λειτουργία τoύ δικτύου ηλεκτροδότησης και σηματοδότησης του σιδηροδρόμου της χώρας και το καθιστούν λειτουργικό.
- Ολοκληρώθηκε η πλήρης λειτουργία των Κέντρων Ελέγχου Κυκλοφορίας Κορίνθου, Σιδηροδρομικού Κόμβου Αχαρνών, Λιανοκλαδίου, Θεσσαλονίκης και Λάρισας, ώστε να ελέγχεται πλήρως και αποτελεσματικά η κυκλοφορία των συρμών σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο με εξαίρεση των τμημάτων Κορίνθου-Άνω Λιοσίων και εκείνων που επλήγησαν από τη θεομηνία Daniel.
- Βρίσκεται σε φάση ελέγχου η ραδιοεπικοινωνία με VHF σε όλο το μήκος του παραπάνω άξονα.
- Δρομολογείται η νέα εγκατάσταση του συστήματος GSM-R σε τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα Ροδοδάφνη-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, καθώς και στους κάθετους άξονες Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα. Το GSM-R είναι ένα διεθνές πρότυπο ασύρματης σιδηροδρομικής επικοινωνίας μεταξύ των τρένων και των Κέντρων Ελέγχου Κυκλοφορίας, εγγυημένης για ταχύτητες μέχρι και 500 χλμ/ώρα χωρίς απώλεια δεδομένων που εξασφαλίζει ακρίβεια και αμεσότητα επικοινωνίας και συντονισμό κυκλοφορίας.
- Βρίσκεται σε φάση υλοποίησης ή ανάθεσης σειρά εργολαβιών για τη συντήρηση υποδομών που αφορούν, μεταξύ άλλων:
1. Την επιδομή, τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Ιδιαίτερα σε σχέση με την τηλεδιοίκηση, αυτή δεν λειτουργεί προσωρινά στο κόμβο συνάντησης τριών τρένων στην είσοδο της Θεσσαλονίκης (γνωστό στους Θεσσαλονικείς σαν ΤΧ1) λόγω ανακαίνισης των συστημάτων και αντικατάστασής τους με νέα που υλοποιείται από τη Σύμβαση 713 της ΕΡΓΟΣΕ. Αλλά και εκεί, λόγω των έργων, η ταχύτητα των τρένων δεν υπερβαίνει τα 20χλμ/ω και οι διαδρομές των τρένων χαράσσονται, δεν κινούνται με φωτοσήματα αλλά με ελιγμοσήματα. Επιπλέον, ο κόμβος ΤΧ1 καλύπτεται από 2 σταθμάρχες και κλειδούχους. Υπήρξε, συνεπώς, τουλάχιστον ατυχής ο τίτλος εφημερίδας "Παρολίγο νέα φονική σύγκρουση", καθώς δεν υπήρξε λάθος διευθέτηση στην αλλαγή, αλλά κι επιπρόσθετα η απόσταση των δύο τρένων ήταν απολύτως ασφαλής. Συνεπώς, δεν θα μπορούσε ποτέ να τεθεί ζήτημα σύγκρουσης των τρένων.
3. Τις εργασίες καθαρισμού βλάστησης και κοπής δένδρων κατά μήκος του δικτύου, για τις οποίες ο ΟΣΕ ανάλωσε ποσό περίπου ενός εκατομμυρίου ευρώ, ενώ προβλέπεται και έχει δεσμευτεί σχεδόν το ίδιο ποσό για το υπόλοιπο του 2024. Μάλιστα, εντός του 3ου τριμήνου του 2024 θα έχει ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία που αφορά τις 2 Συμβάσεις-Πλαίσιο, ύψους πλέον των 5 εκατ. ευρώ, για τα επόμενα 3 έτη. Με αυτό το μέτρο και τη συνεχή ετοιμότητα των συνεργείων του ΟΣΕ επιδιώκεται η βλάστηση κατά μήκος του δικτύου να μην παρεμποδίζει την κίνηση των συρμών, αποτρέποντας τον κίνδυνο ατυχημάτων».
Σχολιάζοντας τις σχετικές ανακοινώσεις, ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης, τόνισε: «Με τα μέτρα αυτά εξασφαλίζεται οριστικά και απολύτως η ασφάλεια στη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου και δίνεται καταλυτική απάντηση σε ανακριβείς αιτιάσεις περί δήθεν κενών ασφάλειας στη σιδηροδρομική λειτουργία που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας».
Τέτοιου είδους αιτιάσεις, όπως ανέφερε ο κ. Γραμματίδης, «φοβούμαι ότι υπονομεύουν το μεγάλο έργο εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρόμου που επιτελείται για πρώτη φορά στη χώρα και καλλιεργούν αδικαιολόγητα την ανασφάλεια στο επιβατικό κοινό».
«Ο ΟΣΕ, με συναίσθηση της ιστορικής του ευθύνης, εγγυάται την ασφάλεια της σιδηροδρομικής λειτουργίας προς όφελος του κοινωνικού συνόλου και της οικονομίας», κατέληξε ο κ. Γραμματίδης.