Περιδιαβαίνοντας τους δρόμους των Τρικάλων, αν τύχει να δείτε ένα μικρό λεωφορείο να κινείται χωρίς οδηγό, μην τρομάξετε. Από τον επόμενο Σεπτέμβριο κάτοικοι και επισκέπτες της πόλης θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν αυτό το παγκόσμιας καινοτομίας εγχείρημα, καθώς θα τεθούν σε κυκλοφορία τέσσερα λεωφορεία χωρίς οδηγό, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος CityMobil2.
Η καινοτομία στην περίπτωση των Τρικάλων είναι ότι πρόκειται για τη μοναδική, μεταξύ των πέντε ευρωπαϊκών χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, και την πρώτη πόλη παγκοσμίως που τολμά να δρομολογήσει οχήματα άνευ οδηγού εντός αστικού ιστού. Και αυτό, διότι οι άλλες τέσσερις πόλεις –Μιλάνο (Ιταλία), Λεόν (Ισπανία), Λα Ροσέλ (Γαλλία) και Βαντάα (Φινλανδία)– δρομολογούν τα οχήματα χωρίς οδηγό σε σημεία εκτός αστικού ιστού. Συγκεκριμένα, στην Ιταλία κινήθηκαν τα εν λόγω λεωφορεία σε παραλιακό πεζόδρομο, ενώ στο Λα Ροσέλ της Γαλλίας κυκλοφόρησαν σε μεγάλη προκυμαία της περιοχής. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, τα οχήματα παραχωρούνται από τους δύο κατασκευαστές εταίρους του προγράμματος (Robosoft και Induct) για έξι μήνες εκ περιτροπής σε κάθε πόλη που έχει προκριθεί, κατά το διάστημα μεταξύ του Μαρτίου 2014 και του Ιουνίου 2016.
Τα πρώτα οχήματα
Στις 29 Ιουνίου τα Τρίκαλα πρόκειται να παραλάβουν τα δύο πρώτα οχήματα, στις αρχές Ιουλίου τα άλλα δύο και στα τέλη του ίδιου μήνα τα δύο εφεδρικά. «Δεν παρέχεται σε καμία χώρα του κόσμου νομική δυνατότητα κυκλοφορίας οχήματος χωρίς οδηγό, διότι προβλέπεται από τη Συνθήκη της Βιέννης ότι όπου υπάρχει αυτοκίνητο, πρέπει να υπάρχει και οδηγός», εξηγεί στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της e-trikala Οδυσσέας Ράπτης, που «τρέχει» το πρόγραμμα. Με νομοθετική παρέμβαση της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών επιτρέπεται η πιλοτική κυκλοφορία (για ορισμένο χρόνο) λεωφορείου χωρίς τη φυσική παρουσία οδηγού. Η σχετική τροπολογία παρέχει τη δυνατότητα στα Τρίκαλα να «τρέξουν» το πρόγραμμα CityMobil2, με στόχο μελλοντικά τη δρομολόγηση λεωφορείων χωρίς οδηγούς ακόμη και μέσα στο κέντρο της Αθήνας.
Το πιλοτικό πρόγραμμα προβλέπει τη λειτουργία εξ αποστάσεως ειδικού κέντρου ελέγχου, με παρουσία χειριστή ο οποίος επιβάλλεται να βρίσκεται καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του οχήματος στο κέντρο ελέγχου. Στην παρούσα φάση, ακόμη και η ασφάλιση των οχημάτων αποτελεί πρόκληση για τις ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες καλούνται να διαμορφώσουν συμβόλαια (για οχήματα χωρίς οδηγό) τα οποία δεν έχουν συναφθεί ποτέ στο παρελθόν, ενώ δεν υπάρχει και εμπειρία σε άλλη χώρα, περιγράφει ο κ. Ράπτης.
Αντικείμενο μελέτης, στο πλαίσιο του προγράμματος, θα αποτελέσει ακόμη και η αντίδραση του κοινού. Ερευνητές του Πανεπιστημίου Λιντς θα είναι παρόντες σε διάφορα σημεία των Τρικάλων προκειμένου να καταγράψουν την αλληλεπίδραση οχημάτων και πεζών με τα λεωφορεία χωρίς οδηγό.
Τα τέσσερα λεωφορεία (συν δύο εφεδρικά), που θα κυκλοφορούν στα Τρίκαλα, θα κινούνται έξι ημέρες την εβδομάδα (Τρίτη έως Κυριακή), δώδεκα ώρες την ημέρα, ενώ θα εκτελούν τακτικά και έκτακτα δρομολόγια μέσω των δύο γραμμών (μπλε και κόκκινη). Ο προγραμματισμός προβλέπει ότι η μπλε γραμμή θα εκτελεί κυκλική διαδρομή, μιας κατεύθυνσης, με δεξιόστροφη φορά. Τα 2,34 χλμ. διαδρομής θα περιλαμβάνουν 9 στάσεις και η ταχύτητα κίνησης των οχημάτων (χωρητικότητας 4, 12 ή 15 επιβατών) δεν θα ξεπερνά τα 20 χλμ./ώρα. Η κόκκινη γραμμή θα είναι αμφίδρομης κυκλοφορίας, μήκους μισού χιλιομέτρου (0,54 χλμ.), θα περιλαμβάνει τρεις στάσεις και θα εκτελεί δρομολόγια κατόπιν σχετικού αιτήματος των επιβατών. Οι δύο γραμμές τέμνονται σε δύο σημεία, ενώ υπάρχει πρόβλεψη ώστε μελλοντικά τα σημεία τομής της μπλε με την κόκκινη γραμμή να αυξηθούν.
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (Αλεξάνδρα Κασσίμη)