Το «πράσινο φως» άναψε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντάσσοντας στο νέο χρηματοδοτικό της εργαλεία «Συνδέοντας την Ευρώπη», γνωστότερο ως CEF (Connecting Europe Facility), τις πρώτες προμελέτες στο ανατολικό τμήμα της λεγόμενης Σιδηροδρομικήw Εγνατίαw. Ένα φιλόδοξο έργο (αφορά και την περιοχή μας) που έχει εξαγγελθεί από τις αρχές του 2000 αλλά βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο.
Οι μελέτες που πέρασαν στο CEF, σύμφωνα με δημοσίευμα του Βήματος, είναι αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας (1 εκατ. ευρώ - συγχρηματοδότηση 0,5 εκατ. ευρώ), η νέα γραμμή Τοξότες Ξάνθης - Νέα Καρβάλη και η σύνδεση με τον εμπορευματικό λιμένα της Καβάλας (2 εκατ. ευρώ - συγχρηματοδότηση 1 εκατ. ευρώ), μήκους 31,8 χλμ. όπως επίσης και η δημιουργία νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Αμφίπολη - Νέα Καρβάλη (προϋπολογισμού 3,8 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση 1,9 εκατ. ευρώ), με τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση.
Αντίθετα δεν πέρασαν από το χρηματοδοτικό εργαλείο της Κομισιόν άλλα δύο προγράμματα που αφορούν τη Σιδηροδρομική Εγνατία και το δυτικό της κομμάτι.
Πρόκειται για την γ' φάση των μελετών για την κατασκευή της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκα - Ιωάννινα - Ηγουμενίτσα (προϋπολογισμού 16 εκατ. ευρώ με προτεινόμενη συγχρηματοδότηση 8 εκατ. ευρώ). Η γραμμή σχεδιάζεται για ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, με αμφίδρομη σηματοδότηση.
«Κόπηκε» επίσης η ολοκλήρωση της β' φάσης των μελετών για την κατασκευή της νέας μονής γραμμής Καλαμπάκα - Κοζάνη (προϋπολογισμού 2,5 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση 1,2 εκατ. ευρώ).
Συνολικά, τα 276 έργα που ενέταξε η Κομισιόν στο CEF φτάνουν τα 13,1 δισ. ευρώ. Τα κράτη - μέλη πρότειναν πάνω από 700 έργα για αιτούμενη χρηματοδότηση άνω των 36 δισ. ευρώ.