Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Εκ μέρους των μαθητών της Γ΄ Λυκείου του νομού Τρικάλων πήραμε την πρωτοβουλία να συντάξουμε την ακόλουθη επιστολή διαμαρτυρίας σχετικά με τις μετέωρες εξελίξεις στον τομέα της εκπαίδευσης.
Διανύουμε την πιο δύσκολη εποχή της γενιάς μας και καλούμαστε να ανταποκριθούμε σ’ αυτή στηριζόμενοι στις δικές μας δυνάμεις αποκλειστικά, δίχως την υποστήριξή σας. Η κατάσταση που βιώνουμε όλοι είναι πρωτόγνωρη, όχι όμως σε βαθμό που να εξακολουθούμε να δικαιολογούμε λάθη επιζήμια για την μαθητική κοινότητα με σοβαρό αντίκτυπο τόσο στην επίδοση των μαθητών, όσο και στο μέλλον τους.
Παρόλο που η κυβέρνηση όφειλε να ανταπεξέλθει στο δεύτερο κύμα κορονοϊού, δεν προνόησε άμεσα, ώστε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα. Τώρα οι μαθητές βρίσκονται ενώπιον της χειρότερης πιθανής έκβασης, καθώς τα προβλήματα που προκύπτουν ποικίλλουν. Ισχυρίζεστε ότι τα διαδικτυακά μαθήματα κυλούν ομαλά, στην πραγματικότητα η ισχύς τους είναι επιδερμική, γεγονός που αποδεικνύεται από τα εξής αριθμητικά στοιχεία:
• 2 στους 10 μαθητές απουσιάζουν μόνιμα από το διαδικτυακά μαθήματα λόγω έλλειψης ηλεκτρονικών συσκευών.
• Επιπλέον, 3 στους 10 αδυνατούν να παρευρεθούν στο μάθημα λόγω τεχνικών προβλημάτων (αποτελέσματα ερευνών που διεξήχθησαν στο νομό μας).
Δεν μπορείτε, ταυτόχρονα, να αγνοείτε τις χαμένες διδακτικές ώρες ορισμένων περιοχών (πχ Καρδίτσα) εξαιτίας ακραίων καιρικών φαινομένων. Τα σχολεία σε αυτά τα μέρη παρέμειναν κλειστά για ένα περίπου μήνα, χωρίς αναπλήρωση των χαμένων μαθημάτων. Μην προσπερνάτε, επίσης, τις επιδράσεις στην υγεία και την ψυχολογία των μαθητών (προβλήματα όρασης, κεφαλαλγία, λανθασμένη στάση του σώματος, αίσθημα κόπωσης, εκνευρισμός). Όταν η υγεία υφίσταται πλήγμα, το πλήγμα αυτό αποτυπώνεται και στην ικανότητα συγκέντρωσης και μελέτης. Πώς λοιπόν να θεωρήσουμε ότι τα μαθήματα μέσω διαδικτύου αντικαθιστούν πλήρως τη διά ζώσης εκπαίδευση; Πώς να μείνουμε ανεπηρέαστοι από τα παραπάνω προσκόμματα; Άλλωστε, στην απόλυτη προσήλωση στην μελέτη, την αβεβαιότητα και το άγχος έρχεται να προστεθεί ο εγκλεισμός και η απομόνωση.
Την ίδια στιγμή λοιπόν που ο υποψήφιος για τις πανελλαδικές εξετάσεις καλείται να βρει μόνος του την διέξοδο σε ένα σύνολο προβλημάτων που παλεύουν να τον γονατίσουν, εμείς, ως μαθητές της Γ΄ Λυκείου θέλουμε αυτή τη διέξοδο να μας την δώσετε εσείς. Συνεκτιμώντας αυτούς τους παράγοντες η ύλη προχωρά φαινομενικά και δεν ακολουθεί τους ρυθμούς που θα ακολουθούσε υπό κανονικές συνθήκες. Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργούνται κενά, η βάση των οποίων εντοπίζεται στον προηγούμενο εγκλεισμό. Η μείωση, λοιπόν, της ύλης, τουλάχιστον στα περσινά επίπεδα, αποτελεί μονόδρομο και συγχρόνως κίνητρο για την παραγωγική προσπάθεια των μαθητών.
Ακόμη, απαραίτητη κρίνουμε την επανεξέταση της ημερομηνίας άρσης του νέου νομοσχεδίου, το οποίο αφορά την ένταξη των εξεταζόμενων του έτους 2020-2021 στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, η εξίσωση των κολεγίων με τα δημόσια πανεπιστήμια έχει προκαλέσει αναστάτωση στο μαθητικό σύνολο, αφού υποβαθμίζει την δημόσια εκπαίδευση καθώς και τον μόχθο και τις θυσίες των μαθητών.
Η προσθήκη, παράλληλα, της δεύτερης φάσης συμπλήρωσης μηχανογραφικού και με περιορισμένο μάλιστα αριθμό σχολών δυσχεραίνει την ορθή επιλογή σχολής καθώς προβαίνουμε σε επιπόλαιες αποφάσεις. Ας μην ξεχνάμε πως καλούμαστε ήδη σε νεαρή ηλικία να επιλέξουμε το επάγγελμα το οποίο θα συνοδεύει το υπόλοιπο της ζωής μας.
Όσον αφορά στην αστυνόμευση στα πανεπιστήμια, συνιστά ένα μέτρο που τρομοκρατεί τους μαθητές και θυμίζει αξίες διαλυτικές της δημοκρατίας.
Σημαντικό είναι τέλος να τονιστεί πως μέσα στις χαώδεις συνθήκες προετοιμασίας μας οποιαδήποτε σκέψη για παράταση του σχολικού έτους είναι τουλάχιστον απορριπτέα και επιλήψιμη. Την δικαίως χαρακτηρισμένη από πολλούς διαδικασία των πανελλαδικών ως «επίπονη» σκέφτεστε να παρατείνετε σε μια χρονιά που δεν έχει τέλος. Η απόφαση αυτή θα ήταν κάθε άλλο παρά βοηθητική για τους μαθητές που ήδη θυσιάζουν καθημερινά στο βωμό της «επιτυχίας» την ίδια τους τη ζωή.
Πρέπει να γνωρίζετε ότι η επιθυμία σας να πραγματοποιήσετε οποιαδήποτε αλλαγή μέσα σε αυτή τη χρονιά μάς βρίσκει αντιθέτους. Το κείμενο αυτό δεν αποτελεί επίθεση, αλλά έντονη διαμαρτυρία την οποία απαιτούμε να λάβετε σοβαρά υπόψη σας. Η οποιαδήποτε ανταπόκρισή σας ελπίζουμε να μην είναι τυποποιημένη, αλλά προϊόν σκέψης, αυτοκριτικής και ενδιαφέροντος για τη βελτίωση και όχι τη δυσχέρεια της θέσης μας. Άλλωστε, η κάθε κυβέρνηση πρέπει να υπηρετεί τη βούληση και την επικείμενη ευημερία του συνόλου, παραβλέποντας τα συμφέροντά της. Και τώρα εμείς, ως η μαγιά στη ζύμη του αύριο, επιθυμούμε να σεβαστείτε τη δική μας βούληση.
Μετά τιμής,
οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου του νομού Τρικάλων