Ένα νοσταλγικό ταξίδι στο χθες του θεσσαλικού τρένου, ένα ταξίδι στον χρόνο με στοιχεία σταθμούς, επιχειρούμε με τη συνδρομή της Αθανασίας Τσιοτινού, προέδρου του συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Τρικάλων.

Το νοερό ταξίδι στο παρελθόν είναι νοσταλγικό, γεμάτο με συγκίνηση, καθώς κάθε πέρασμα του τρένου ακόμα και σήμερα ξυπνά μνήμες, φυγής και μετανάστευσης.

Την 23η Απριλίου 1884 αναφέρει η ίδια στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, παραδίδεται προς εκμετάλλευση η γραμμή από τον Βόλο στη Λάρισα, της οποίας τα εγκαίνια έγιναν με μεγάλη λαμπρότητα, παρουσία της βασιλικής οικογένειας. Την 13η Νοεμβρίου 1884 παραδίδεται στην κυκλοφορία το τμήμα της γραμμής από το Βελεστίνο μέχρι τα Φάρσαλα, την 30η Ιουνίου 1885 μέχρι τους Σοφάδες, την 3η Οκτωβρίου 1885 μέχρι την Καρδίτσα και τέλος, την 16η Ιουνίου 1886 μέχρι την Καλαμπάκα.

Μετά την ανακατασκευή της γραμμής Παλαιοφάρσαλου - Καλαμπάκας, σημειώνει, το τμήμα της γραμμής από το Βελεστίνο μέχρι τον Παλαιοφάρσαλο, που παρέμεινε μετρικό, τέθηκε εκτός κυκλοφορίας και επ’ αυτού κινείται μόνο το τροχαίο υλικό της «Εταιρείας Μουσειακών Σιδηροδρόμων» (ΕΜΟΣ), την οποία ίδρυσαν ο σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου της Αθήνας και διάφορα πρόσωπα που είναι μέλη του. Η ίδια δεν παραλείπει να αναφερθεί και στη γραμμή του Πηλίου. Ειδικότερα τονίζει, πως το μεν τμήμα της από τον Βόλο μέχρι τα Άνω Λεχώνια παραδίδεται στην κυκλοφορία την 12η Οκτωβρίου 1895, το δε τμήμα της από τα Άνω Λεχώνια μέχρι τις Μηλιές την 2α Ιουλίου 1903.

Επίσης, η πρόεδρος του συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμων Τρικάλων, επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι οι Τρικαλινοί έχουν αποδείξει πως αγαπούν το τρένο και το επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους. Οι εκδρομές με το τρένο αποτελούν βασική επιδίωξη του συλλόγου μας, προσθέτει, τονίζοντας πως έχουν πραγματοποιηθεί εκδρομές τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό.

Η τελευταία εκδρομή του Συλλόγου στις Δαλματικές ακτές και στη Μόκρα Γκόρα είχε πολύ μεγάλη συμμετοχή. Μέσα σε πέντε μέρες επισκεφτήκαμε έξι χώρες! Τώρα, συνεχίζει, ετοιμάζουμε διήμερη εκδρομή στα Καλάβρυτα, όπου θα πάρουμε το τρενάκι από το Διακοφτό για να φτάσουμε στον όμορφο χειμερινό προορισμό. Εκτός από τις εκδρομές οργανώνονται μπάρμπεκιου έξω από το τρενάκι κάθε Ιούνιο, μονοήμερες εκδρομές στις Μηλιές του Πηλίου, Τσικνοπέμπτη, κοπή πρωτοχρονιάτικης πίτας, μουσικές βραδιές.

Παλεύουμε να μην «εκδιωχθεί» το τρένο από την πόλη μας και τη ζωή μας, επισημαίνει η ίδια. Ενώ, μιλώντας για το σήμερα, αναφέρεται στην αναγκαιότητα κατασκευής της σιδηροδρομικής Εγνατίας, λέγοντας ότι η κατασκευή του συγκεκριμένου έργου θα ενώσει τη δυτική Θεσσαλία με τη δυτική Μακεδονία, θα ενώσει απευθείας το λιμάνι του Πειραιά με τα λιμάνια της Αδριατικής και θα δώσει μεγάλη προστιθέμενη αξία στις γραμμές Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας και Κοζάνης-Πτολεμαΐδας-Αμυνταίου-Φλώρινας-Μοναστηρίου (Μπίτολα) οι οποίες έχουν ανακαινισθεί τα τελευταία χρόνια.

Με την κατασκευή δηλαδή μιας γραμμής 100 χιλιομέτρων η χώρα αποκτά στον κορμό της έναν άξονα 300 χιλιομέτρων. Προς αυτή την κατεύθυνση κινούμενοι, συμπληρώνει η κ. Τσιοτινού, διοργανώσαμε στις 16 Ιουνίου στην Καλαμπάκα ημερίδα για τη σιδηροδρομική γραμμή Καλαμπάκα-Κοζάνη η οποία σημείωσε μεγάλη επιτυχία.

Τέλος, η πρόεδρος του συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Τρικάλων αναφέρεται και στον «Καρβουνιάρη» ο οποίος στέκει αγέρωχος στην πλατεία Πούλιου, απέναντι από τον σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης των Τρικάλων και περιμένει τους μικρούς- αλλά και μεγαλύτερους- φίλους του τρένου να τον επισκεφθούν.

Μας παραχωρήθηκε «κατά χρήση» από τον δήμο, διευκρινίζοντας πως ο ευπρεπισμός του βαγονιού και η συντήρησή του αποτελεί έργο των μελών και των φίλων του συλλόγου, οι οποίοι κλήθηκαν να δώσουν ζωή σε ένα βαγόνι του 1880, το οποίο χωρίς την αγάπη και τη φροντίδα του συλλόγου θα ήταν παλιοσίδερα. Ο συρμός, αποτελείται από την ατμάμαξα Νο 22 των Θεσσαλικών Σιδηροδρόμων, που κατασκευάστηκε στο Βέλγιο το 1905, μια επιβατάμαξα δεύτερης θέσης, ιταλικής κατασκευής και μια φορτάμαξα βελγικής και πάλι κατασκευής τού 1885.

Aπ. Ζώης (AΠΕ-ΜΠΕ)