Ποια είναι η επόμενη μέρα μετά την πανδημία για τους κλάδους ξύλου και επίπλου; Ποιες ήταν οι επιπτώσεις στο οικονομικό πεδίο, για αυτές τις επιχειρήσεις, ειδικά τους τελευταίους μήνες;
Σε αυτά τα ερωτήματα όπως και σε άλλα απαντά μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ιωάννης Παπαδόπουλος, καθηγητής Μάρκετινγκ και Οικονομικής επιχειρήσεων ξύλου, πρόεδρος Τμήματος Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Ο κ. Παπαδόπουλος, αφού τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, πως οι κλάδοι ξύλου και επίπλου της χώρας μας, επλήγησαν ιδιαίτερα κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης κατά την περίοδο 2009-2018, αλλά τον τελευταίο 1,5 χρόνο σημείωναν μια σταθερή ανοδική πορεία, στη συνέχεια περιγράφει αυτή την αισιόδοξη εξέλιξη.
Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της ELSTAT (Απρίλιος, 2020) ο δείκτης βιομηχανικής παραγωγής για τον κλάδο του επίπλου είχε μια αύξηση 18,4% για την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου του 2020 (σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019), και για τον κλάδο του ξύλου αύξηση 20,9%.
Ο ίδιος δείκτης μάλιστα για όλο το έτος 2019 ήταν 118,74 για τον κλάδο του επίπλου και 111,24 (με έτος βάσης το 2015), δηλ. παρουσιάστηκε αύξηση αντίστοιχα το 2019 σε σχέση με το 2015 κατά 18,74% και 11,24% για τους κλάδους επίπλου και ξύλου αντίστοιχα.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η συνολική οικοδομική δραστηριότητα για την περίοδο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου των ετών 2018 και 2019 σημειώνει αύξηση κατά 12,6% σε επίπεδο χώρας.
Κι ενώ όλα τα παραπάνω ήταν πολύ ευχάριστα και αισιόδοξα μηνύματα, σημειώνει επίσης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Τμήματος Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, εντελώς αναπάντεχα και πρωτόγνωρα το δίμηνο (Μάρτιος-Απρίλιος 2020) η αγορά περιορίστηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό, εξηγώντας:
«Η τελευταία ανακοίνωση της ELSTAT (Ιούνιος 2020) εμφανίζει μείωση της βιομηχανικής παραγωγής για τον μήνα Απρίλιο 2020, κατά -39,4% για τον κλάδο του ξύλου και -59,3% για τον κλάδο του επίπλου αντίστοιχα, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019 και καταλήγει έτσι σε μείωση της βιομηχανικής παραγωγής για το πρώτο τετράμηνο του 2020 σε -7,1% και -13,8% αντίστοιχα για τους παραπάνω κλάδους, σε σχέση με τον αντίστοιχο διάστημα του 2019!
Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πως θα διαμορφωθούν οι παραπάνω δείκτες το πρώτο εξάμηνο του 2020, ώστε να γίνουν οι ανάλογες συγκρίσεις και εκτιμήσεις - προβλέψεις για το μέλλον τόσο των κλάδων επίπλου και ξύλου, όσο και όλων των άλλων κλάδων της Ελληνικής οικονομίας.
Υπάρχει όμως μια συγκρατημένη αισιοδοξία, οι προαναφερόμενες μειώσεις να περιοριστούν σημαντικά και να κλείσει η χρονιά με θετικό πρόσημο για τους παραπάνω κλάδους, καθώς η οικοδομική δραστηριότητα, με την οποία σχετίζονται θετικά σε μεγάλο βαθμό οι κλάδοι ξύλου & επίπλου, εμφανίζει αύξηση σε όγκο κατά 20,3% την περίοδο Μαρτίου 2019-Απριλίου 2020 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018-2019 (ELSTAT, Ιούνιος 2020).
Σημειώνεται ότι οι Περιφέρειες που εμφανίζουν μεγαλύτερη αύξηση σε αριθμό αδειών οικοδομής την παραπάνω περίοδο είναι: Ανατολική Μακεδονία - Θράκη (+85,9%), Κρήτη (+52,0%), Ιόνια Νησιά (+30,9%) και Θεσσαλία (+30,3%)».
Σύμφωνα με τον ίδιο, το Τμήμα Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στάθηκε συμπαραστάτης και σύμβουλος των ελληνικών και κυπριακών επιχειρήσεων των κλάδων επίπλου και ξύλου στην πολύ κρίσιμη αυτή περίοδο.
Οι καθημερινές σχεδόν επικοινωνίες που έγιναν και συνεχίζονται, από καθηγητές του Τμήματος, εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος, με αρκετές συνεργαζόμενες εταιρείες, δείχνουν μέχρι στιγμής μεταξύ άλλων πως οι παραγωγικές εταιρείες επίπλων και ξυλουργικών κατασκευών που είχαν ήδη αναλάβει την υλοποίηση μεγάλων projects στον ξενοδοχειακό τομέα, με τη λήξη του lockdown έχουν ήδη ξεκινήσει τις παραδόσεις των παραγγελιών και κατασκευών τους.
Προβληματίζονται όμως για την πορεία του τουρισμού τη φετινή χρονιά - μια χρονιά «γέφυρα» όπως χαρακτηρίζεται από ειδικούς του κλάδου αυτού, καθώς ο στόχος είναι η ανάπτυξη του τουρισμού την επόμενη χρονιά (2021), αν όλα εξελιχθούν ομαλά με την πανδημία αυτή. Ανησυχία όμως, τονίζει ο κ. Παπαδόπουλος, υπάρχει στο θέμα της «ρευστότητας», αν δηλαδή θα εξοφληθούν με την παράδοση των κατασκευών τους και πότε.
Αυτό φυσικά εξαρτάται και από τις γραπτές συμφωνίες που έχουν γίνει. Αντίθετα, αισιοδοξία υπάρχει για την κίνηση στις ιδιωτικές κατοικίες, καθώς, όσοι έχουν ξεκινήσει να χτίζουν ή να ανακαινίζουν τα σπίτια τους συνεχίζουν ήδη τις απαραίτητες εργασίες, αυξάνοντας έτσι τις αντίστοιχες παραγγελίες από τις εταιρείες επίπλων και ξύλου.
Τα αισιόδοξα μηνύματα ενισχύονται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι, οι περισσότεροι Έλληνες και Κύπριοι επιχειρηματίες των κλάδων επίπλου και ξύλου, όλο αυτό το διάστημα της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19, όπως υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο καθηγητής, «δεν κάθισαν με σταυρωμένα τα χέρια» αλλά οργανώθηκαν για την επόμενη ημέρα, επικοινωνούσαν με τους πελάτες τους, έβαλαν νέους στόχους και άκουσαν πολύ προσεκτικά τους ειδικούς προκειμένου να αξιοποιήσουν τις όποιες ευκαιρίες υπάρχουν -γιατί υπάρχουν πραγματικά ευκαιρίες, προσθέτοντας:
«Σίγουρα η αδράνεια, η απαισιοδοξία και η εσωστρέφεια δεν αποτελούν καθόλου καλούς συμμάχους για την επόμενη μέρα!
Σε επικοινωνία με κυπριακές επιχειρήσεις του κλάδου ξυλουργικών κατασκευών, φαίνεται να αποδίδει η ορθολογική αξιοποίηση του χρόνου του διμήνου της «καραντίνας» και, πέραν της παράδοσης των εργασιών που είχαν αναλάβει να εκτελέσουν, ορισμένες είναι πλέον στην ευχάριστη θέση να έχουν δρομολογήσει νέες και καλύτερες συνεργασίες τόσο στη χώρα τους όσο και στο εξωτερικό!
Γενικότερα, η εμπειρία έχει δείξει ότι σε καταστάσεις ύφεσης, όπου οι πωλήσεις μειώνονται σημαντικά, οι επιχειρήσεις βρίσκονται σε κατάσταση «εκτάκτου ανάγκης».
Ενδεικτικά, μια από τις βασικότερες ενέργειες στις οποίες θα πρέπει να προβούν αυτές, είναι να δώσουν ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στην προβολή τους και την επικοινωνία με την αγορά, να «επενδύσουν» σε έρευνες αγοράς, αξιοποιώντας τα σύγχρονα εργαλεία του μάρκετινγκ και της τεχνολογίας».
Για να καταλήξει τονίζοντας: «Η πρόσφατη οικονομική κρίση στη χώρα μας έδειξε ότι, παρά τις όποιες μεγάλες αντιξοότητες, πολλές επιχειρήσεις βγήκαν πιο ενδυναμωμένες και με διαφορετική νοοτροπία στην αγορά.
Έτσι, και αυτή η πολύ σύντομη (ελπίζουμε) οικονομική κρίση, εκτιμούμε ότι θα δώσει στις ελληνικές και κυπριακές επιχειρήσεις μια καλύτερη θέση στην εγχώρια, αλλά και στη διεθνή αγορά -και αυτή που της αρμόζει πραγματικά! Είναι λογικό να ανησυχούμε αρκετά για το τώρα, αλλά ας μη λησμονούμε το μέλλον! Γιατί το μέλλον το δημιουργούμε μόνοι μας και δεν περιμένουμε τα πάντα από την Πολιτεία!»
Τέλος, σημειώνει ο ίδιος, «προτρέπουμε τις επιχειρήσεις να εφαρμόσουν τις παρακάτω δέκα αρχές:
1. Όχι φόβος και απαισιοδοξία, 2. Δεν τα παρατάμε, 3. Μεταδώστε καλά νέα και μην εστιάζετε στα άσχημα νέα που σας σταματούν από τη δράση, 4. Επενδύστε στη γνώση, 5. Διαφοροποιηθείτε από τον ανταγωνισμό, 6. Σκεφτείτε και λίγο διαφορετικά, 7. Αναδιοργανώστε τις επιχειρήσεις σας, 8. Αξιοποιείστε τις όποιες ευκαιρίες, 9. Περισσότερη εξωστρέφεια, 10. Έμφαση στην καινοτομία και το μάρκετινγκ.
Απ. Ζώης (ΑΠΕ-ΜΠΕ)