Χθες ήταν η εαρινή ισημερία και υλοποιήθηκε στην αυλή του 5ου Γυμνασίου Τρικάλων το «πείραμα του Ερατοσθένη».
Τι είναι η εαρινή ισημερία;
Η εαρινή ισημερία σηματοδοτεί την αρχή της άνοιξης. Την ημέρα αυτή ο Ήλιος βρίσκεται κάθετα πάνω από τον ισημερινό της Γης και η διάρκεια της ημέρας είναι περίπου ίση με της νύχτας.
Τι είναι το πείραμα του Ερατοσθένη;
Η δράση με τίτλο: «Το Πείραμα του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της ακτίνας της Γης» δίνει την ευκαιρία σε μαθητές/τριες  να υπολογίσουν την περιφέρεια της Γης επαναλαμβάνοντας το διάσημο πείραμα του αρχαίου Έλληνα μαθηματικού, αστρονόμου και φιλοσόφου Ερατοσθένη. Βασικός στόχος της δράσης είναι η ανάδειξη του πειράματος, ως αναπόσπαστου συστατικού της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσα από την συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών σε βιωματικές και συνεργατικές ανακαλυπτικές δραστηριότητες.
Τι έκανε ο Ερατοσθένης;
Ο Ερατοσθένης με απλά μαθηματικά υπολόγισε ότι η περιφέρεια της Γης πρέπει να είναι 252.000 στάδια δηλαδή 39.690 χιλιόμετρα. Ο Ερατοσθένης με μόνα εργαλεία τη σκέψη του, την επινοητικότητα και μια ράβδο κατάφερε να μετρήσει 2.200 χρόνια πριν τη περίμετρο της Γης με εντυπωσιακή ακρίβεια. Απέδειξε δε ότι η γη δεν είναι επίπεδη, αλλά σφαιρική, ιδέα που επαναδιατυπώθηκε και αποδείχθηκε δεκαοκτώ αιώνες αργότερα, από τον Γαλιλαίο.
Τι έκαναν οι μαθητές;
Οι μαθητές στις 12:42 μέτρησαν το μήκος της σκιάς μιας κατακόρυφης ράβδου και προσδιόρισαν την γωνία που συμπίπτει με το γεωγραφικό πλάτος του τόπου του πειράματος. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας απλές μαθηματικές σχέσεις και ψηφιακά βοηθήματα, υπολόγισαν την περιφέρεια της γης και την ακτίνα της, επαναλαμβάνοντας το ιστορικό πείραμα του Ερατοσθένη που το εφάρμοσε για πρώτη φορά τον 3ο   π.Χ. αιώνα στην Αλεξάνδρεια. Η διαθεματική και βιωματική  προσέγγιση του πειράματος  έδωσε άλλη διάσταση  στην διδασκαλία και βοήθησε τους μαθητές να συνεργαστούν και να ανακαλύψουν την γνώση.
Οι μαθητές/τριες του 5ου  Γυμνασίου Τρικάλων με την επίβλεψη του Φυσικού κ. Καρκανιά και την υποστήριξη του Κέντρου  Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ)  ολοκλήρωσαν το πείραμα. Οι μαθητές/τριες ευχαριστούμε πολύ όσους μας βοήθησαν να πραγματοποιήσουμε  το πείραμα, να συνεργαστούμε,  να μάθουμε παίζοντας και να  ξεφύγουμε από την μονοτονία της καθημερινής διδασκαλίας.
Διαβάστε περισσότερα για το πείραμα του Ερατοσθένη:

https://5gymtrik.wordpress.com/

http://www.ea.gr/ep/mobile/era/perifereia.html

http://eratosthenes.ea.gr/