« Εναρκτήριο λάκτισμα» της αδήριτης και επιτακτικής ανάγκης των εκπαιδευομένων του 2ου Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Φυλακών Τρικάλων για την ψυχοκοινωνική υποστήριξη και ένταξή τους στην κοινωνία, υπήρξε η ημερίδα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης για το «Κέντρο Κοινότητας και το Παράρτημα Ρομά και Ευπαθών Ομάδων του Δήμου Τρικκαίων», καθώς και τις παρεχόμενες υπηρεσίες του.
Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την κα Ζώη Βασιλική, Σύμβουλο Σταδιοδρομίας του 2ου ΣΔΕ Τρικάλων με θέμα ««Η ρητορική της κοινωνικής ένταξης, της εργασίας και ενσωμάτωσης εγκλείστων κρατουμένων στην Ελλάδα» και έλαβε μέρος στο σχολείο την Πέμπτη, 24 Μαΐου 2018.
Η Μαριάνθη Παπατζιμοπούλου, Συντονίστρια- Κοινωνική Λειτουργός και η Λαμπρινή Οικονόμου, Ψυχολόγος του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου Τρικκαίων αναφέρθηκαν στους σκοπούς και τους στόχους αυτής της νεοσυσταθείσας δομής στα Τρίκαλα, που λειτουργεί ως συμπληρωματική της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας και Αλληλεγγύης, και εποπτεύεται από αυτή.
Οι εισηγήτριες, τόνισαν ότι είναι το πρώτο σημείο επαφής του πολίτη με την κοινωνική υπηρεσία του Δήμου. Από εκεί ο πολίτης ενημερώνεται για όλα τα επιδόματα που δικαιούται, όλους τους φορείς, υπηρεσίες και προγράμματα που του παρέχουν κοινωνική φροντίδα οποιαδήποτε μορφής, σε επίπεδο Δήμου, Περιφέρειας ή Επικράτειας.
Επιπλέον, με τη λειτουργία του το Κέντρο επιδιώκει να παρέχει υπηρεσίες συμβουλευτικής υποστήριξης σε θέματα όπως η προσέγγιση της τοπικής αγοράς για εύρεση εργασίας, η δημιουργία ευκαιριών για νέους ώστε να ξεκινήσουν την επαγγελματική τους ζωή, προβλήματα ενδοοικογενειακής βίας ή οικογενειακών δυσαρμονιών, μαθησιακή στήριξη παιδιών και εφήβων, διοργάνωση τοπικών εκδηλώσεων με επιμορφωτικό, ενημερωτικό και κοινωνικό περιεχόμενο. Ακόμη, στο Κέντρο εντάσσεται και το παράρτημα Ρομά και Ευπαθών Ομάδων, με σκοπό την αναβάθμιση του βιοτικού τους επιπέδου και την πλήρη κοινωνική τους ενσωμάτωση.
Επιπρόσθετα, οι υπεύθυνες αναφέρθηκαν στις αρμοδιότητες του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου Τρικκαίων, ανά άξονα λειτουργίας:
- Υποδοχή – Ενημέρωση – Υποστήριξη των πολιτών
- Συνεργασία με Υπηρεσίες και Δομές
- Παροχή Υπηρεσιών που θα αποσκοπούν στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και θα διασφαλίζουν την κοινωνική ένταξη των ωφελουμένων.
Παράλληλα, μας έδωσαν σημαντικές πληροφορίες για τον ωφελούμενο πληθυσμό όπως:
- Πολίτες που κατοικούν στο Δήμο Τρικκαίων
- Ωφελούμενοι του προγράμματος «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ)»
- Eυάλωτες κοινωνικές ομάδες
- Άτομα ή οικογένειες που διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού
- Άνεργοι/ες, παιδιά και άτομα που βιώνουν καταστάσεις αποκλεισμού
Τέλος, οι ομιλήτριες έδωσαν έμφαση στο Κοινωνικό Επίδομα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), το οποίο είναι ένα προνοιακό πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Απευθύνεται σε νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.
Ιδιαίτερη υπήρξε και η μνεία για τα επιδόματα του Τμήματος Πρόνοιας και Αλληλεγγύης της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας και Αλληλεγγύης.
Στη συνέχεια αυτού του συμβουλευτικού δρώμενου, οι εκπαιδευόμενοι μέσα από το επαχθές και ασφυκτικό πλαίσιο της φυλακής, σαν «αλυσοδεμένοι δεσμώτες», υπέβαλαν ερωτήσεις, ζήτησαν διευκρινίσεις και εξωτερίκευσαν τους προβληματισμούς τους όσον αφορά τα επιδόματα και τη μέριμνα του κράτους για την κοινωνική τους επανένταξη μέσα σε ένα πλαίσιο διαλεκτικής αλληλεπίδρασης.
Ευχής έργον είναι οι εκπαιδευόμενοι- κρατούμενοι να μπορέσουν να «σπάσουν τα δεσμά τους», να βγουν από τον τεχνητό κόσμο των αισθήσεων, των παραποιημένων σκιών, των ειδώλων,των ομοιωμάτων των αντικειμένων, των ψευδαισθήσεων του εγκλεισμού, της άγνοιας και απαιδευσίας και να επιλέξουν να ακολουθήσουν τον δύσκολο και ανηφορικό δρόμο του άπλετου και καθαρού φωτός του ηλίου, που είναι η εικόνα του αγαθού , ο κόσμος των ιδεών και της γνώσης.
Ευελπιστούμε , τελικά, οι έγκλειστοι μαθητές να στρέψουν το βλέμμα τους προς το φως και να επωμιστούν το ψυχικό κόστος ενός ταξιδιού στον κόσμο της αλήθειας. Θα τα καταφέρουν άραγε? Είμαστε δίπλα τους, συνοδοιπόροι και συμπάσχοντες στο δύσκολο αυτό εγχείρημα!
Η ανάβαση στον κόσμο του φωτός και της κοινωνικής τους ενσωμάτωσης συνιστά μια πορεία, η οποία ξεκινώντας από μια αρνητική γνώση, από τη γνώση "του τι δεν είναι", απολήγει στην αυτογνωσία και την κοσμογνωσία.