Το 1ο ΕΠΑΛ Τρικάλων συμμετείχε με επιτυχία στο 10ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά στα Τρίκαλα την Παρασκευή 16 Απριλίου.
Στο Μαθητικό Φεστιβάλ παρουσιάστηκαν έργα ψηφιακής δημιουργίας, τα οποία δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο μαθημάτων Πληροφορικής αλλά και όλων των μαθημάτων όπου εμπλέκεται κάποιο είδος ψηφιακής δημιουργίας. Έτσι δόθηκε η ευκαιρία να αναδειχθεί η δημιουργικότητα των μαθητών και των εκπαιδευτικών, μέσα από μία εκδήλωση η οποία προάγει τη δημιουργικότητα και την ολόπλευρη μάθηση μέσω των σχεδίων εργασίας και της επίλυσης πρακτικών προβλημάτων.
Οι μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ Τρικάλων παρουσίασαν δύο έργα εκπαιδευτικής ρομποτικής τα οποία υλοποιήθηκαν στο Εργαστήριο Καινοτομίας και Ρομποτικής του σχολείου.
Ο μαθητής της Α΄τάξης Κουτσώνας Μάριος παρουσίασε το έργο «Σύστημα Πυρανίχνευσης και Ειδοποίηση μέσω Εφαρμογής κινητής συσκευής», με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την κ. Σούλα Νικολέττα.
Πρόκειται για ένα οικονομικό σύστημα πυρανίχνευσης, το οποίο δίνει τη δυνατότητα απομακρυσμένης παρακολούθησης των συνθηκών που επικρατούν σε ένα χώρο με σκοπό τον έγκαιρο εντοπισμό και την πρόληψη πυρκαγιάς. Μέσω ενός μικροελεγκτή Arduino παρακολουθείται η θερμοκρασία του χώρου, καθώς και η παρουσία φωτιάς με κατάλληλους αισθητήρες. Ανάλογα με τις συνθήκες ενεργοποιούνται οι κατάλληλοι ενδείκτες κατάστασης, καθώς και ένας βομβητής σε περίπτωση φωτιάς.
Οι μετρήσεις από τους αισθητήρες στέλνονται σε πραγματικό χρόνο σε εφαρμογή για κινητές συσκευές Androidπου δημιουργήθηκε για το σκοπό αυτό. Μέσω αυτής της εφαρμογής ο χρήστης μπορεί να παρακολουθεί τη θερμοκρασία που επικρατεί στο χώρο από το κινητό του και να ειδοποιείται με σχετική ηχητική σήμανση σε περίπτωση φωτιάς.
To δεύτερο έργο που παρουσιάστηκε ήταν το έργο «Αειφόρο Σχολείο» που διακρίθηκε στον 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση της ΕΛΛΑΚ, με υπεύθυνους εκπαιδευτικούς τον κ. Γίδα Γεώργιο και τον κ. Μαντζάνα Ευάγγελο. Το έργο περιλαμβάνει τεχνολογίες με τον μικροελεγκτή Arduino και τρισδιάστατες εκτυπώσεις, των οποίων η χρήση μπορεί να συμβάλλει στην αντιμετώπιση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής. Στην υλοποίηση συνεργάστηκαν μαθητές της Α’ τάξης, της Β’ και Γ’ τάξης του τομέα πληροφορικής.
Για τις ανάγκες αυτού του έργου κατασκευάστηκε μια μακέτα, η οποία περιλαμβάνει τις εξής τεχνολογίες: α) Έξυπνο πότισμα, β) Έξυπνο σκίαστρο και γ) Αστική κηπουρική-βιοκλιματική αρχιτεκτονική. Χρησιμοποιήθηκαν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (Ηλιακό πάνελ και μια Ανεμογεννήτρια)για την αυτονομία ηλεκτρικής ενέργειας του κτιρίου. Επιπλέον, υπάρχουν ρυθμιζόμενα φώτα που ανάβουν τη νύχτα όταν διέρχονται πεζοί ή οχήματα. Στο «Αειφόρο Σχολείο»πετυχαίνουμε την κυκλική οικονομία, μέσω του διαχωρισμού μεταλλικών αντικειμένων και της συλλογής όμβριων υδάτων στο κτίριο της αστικής κηπουρικής. Στο εσωτερικό του κτιρίου υπάρχει ο αντίστροφος ανεμιστήρας οροφής για οικονομία στον κλιματισμό το καλοκαίρι. Τέλος, στο κτίριο παρακολουθείται η ποιότητα του αέρα (ανιχνεύονται πτητικές οργανικών ενώσεις [tVOC], τα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα [eCO2]), η θερμοκρασία και η υγρασία. Όλες οι μετρήσεις και οι τιμές είναι προσβάσιμες μέσω διαδικτύου, καθώς χρησιμοποιείται η τεχνολογία Internet of Things (IoT).
Παρότι ο κορωνοϊός στέρησε τη δυνατότητα φυσικής παρουσίας στο σχολείο, οι μαθητές και οι καθηγητές του 1ου ΕΠΑΛ Τρικάλων ανέδειξαν την δημιουργικότητά τους κάνοντας εντυπωσιακές εργασίες.