«Τα στελέχη του υπουργείου Μεταφορών βεβαίωναν ψευδώς έναντι χρηματικής αμοιβής ότι ύστερα από έλεγχο που διενήργησαν στις σχολές οδηγών διαπίστωσαν πως υποψήφιοι για απόκτηση πιστοποιητικού επαγγελματικής ικανότητας ή άδειας οδικού μεταφορέα παρακολουθούσαν τη θεωρητική εκπαίδευση στη σχολή οδηγών.

Την προηγούμενη ημέρα των εξετάσεων για απόκτηση επαγγελματικού διπλώματος ή πιστοποιητικού επάρκειας οδικού μεταφορέα, η σχολή οδηγών παρείχε στους υποψήφιους οδηγούς τα θέματα των εξετάσεων και αφού αυτοί συμπλήρωναν χειρόγραφα τις ορθές απαντήσεις, ο ιδιοκτήτης της σχολής επέστρεφε τα θέματα συμπληρωμένα στον προϊστάμενο του Τμήματος Αδειών Οδήγησης ή στον διευθυντή της Διεύθυνσης.

Εν συνεχεία, οι κρατικοί υπάλληλοι αντικαθιστούσαν τις απαντήσεις τους με τα γραπτά της προηγούμενης ημέρας και με τον τρόπο αυτόν περνούσαν επιτυχώς την εξέταση.

Οι υποψήφιοι για να συμμετάσχουν σε αυτή τη διαδικασία πλήρωναν ένα χρηματικό ποσό (1.500-2.500 ευρώ), μέρος του οποίου κρατούσε η σχολή οδηγών, ενώ το υπόλοιπο ποσό δινόταν για χρηματισμό των υπαλλήλων που συμμετείχαν στη διαδικασία. Κατά τη διενέργεια θεωρητικών εξετάσεων σε υπολογιστή οι εξεταστές επιδείκνυαν με τα δάκτυλά τους τις ορθές απαντήσεις στους υποψηφίους».

Συναλλαγές

Απόσπασμα από τη δικογραφία που συνέταξε προ μερικών ημερών η Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛ.ΑΣ.  - και αποκαλύπτουν «ΤΑ ΝΕΑ» - για παράνομες συναλλαγές επτά υπαλλήλων (ορισμένοι διευθυντικά στελέχη) του υπουργείου Μεταφορών στην περιοχή της Θεσσαλίας, οι οποίοι σε συνεργασία με δύο ιδιοκτήτες σχολών οδήγησης στην περιοχή τους έδιναν έναντι αμοιβής παρανόμως διπλώματα σε υποψήφιους οδηγούς φορτηγών ή λεωφορείων, οι οποίοι λόγω πλήρους έλλειψης σχετικών ικανοτήτων μπορεί να σκορπούν τον θάνατο στους ελληνικούς δρόμους.

Πρόκειται για το πλέον διαχρονικό ελληνικό σκάνδαλο, αφού τέτοιου είδους υποθέσεις έχουν αναδειχθεί τουλάχιστον 50 φορές την τελευταία 40ετία. Μάλιστα, τέσσερις φορές την τελευταία διετία οι επονομαζόμενοι «αδιάφθοροι» της ΕΛ.ΑΣ. έχουν αναδείξει τη δράση τέτοιου είδους «συστημάτων» διαφθοράς, όμως τα κυκλώματα συνεχίζουν να λειτουργούν απτόητα.

Σύμφωνα με εκθέσεις κρατικών υπηρεσιών, έχουν ετήσιο τζίρο πάνω από 100 εκατ. ευρώ και σε αυτά συμμετέχουν δημόσιοι υπάλληλοι και «ενδιάμεσοι» από τις σχολές οδηγών (συνολικά φέρεται ότι εμπλέκονται τουλάχιστον 3.000 ιδιώτες και κρατικοί υπάλληλοι).

Εξετάσεις

Οπως επισημαίνεται σε εμπιστευτική έκθεση που είχε συνταχθεί προ μερικών ετών, «ετησίως εκδίδονται περίπου 400.000 διπλώματα οδήγησης και ο τζίρος του κυκλώματος υπερβαίνει τα 120 εκατ. ευρώ. Είναι ενδεικτικό ότι το ποσοστό επιτυχίας στις ήδη μηχανογραφημένες θεωρητικές εξετάσεις (για τα σήματα, τη δομή του αυτοκινήτου κ.λπ.) είναι περίπου 50%, στις πρακτικές φτάνει το 75% για την Αθήνα και σκαρφαλώνει ως το 95% (!) σε ορισμένες επαρχιακές πόλεις.

Οι εξεταστές είναι 1.300, οι υπάλληλοι βοηθητικού έργου 900 και το ετήσιο κόστος εξετάσεων υπολογίζεται σε 5,5-6 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, κάθε χρόνο συστήνονται περίπου 50.000 επιτροπές για εξέταση υποψήφιων οδηγών». Στη συνέχεια της σχετικής μελέτης υπάρχει η παραδοχή ότι «ο χρηματισμός θεωρείται δεδομένος και αυτονόητος καθώς «όσοι τυχόν έχουν αναστολές στο να δωροδοκήσουν τελικά κάμπτονται και "υποχρεώνονται" να ενδώσουν καθότι κόβονται στις εξετάσεις δύο η περισσότερες φορές».

Παρότι, μάλιστα, έχει επιχειρηθεί αρκετές φορές μεταβολή του τρόπου εξετάσεων, οι σχετικές ρυθμίσεις παραπέμπονται στις ελληνικές καλένδες ή τα κυκλώματα ανακαλύπτουν νέους τρόπους για να συνεχίζουν τη δράση τους.

Ακόμη έχει διαπιστωθεί ότι το 3%-12% του συνόλου των υποθέσεων που απασχολούν κάθε χρόνο τους ελεγκτικούς φορείς του Δημοσίου σχετίζονται με τις θεωρητικές και γραπτές εξετάσεις των υποψήφιων οδηγών, την έκδοση αδειών οδήγησης και τις σχολές οδηγών.

Συμπληρώνεται ότι στην τελευταία αυτή δικογραφία αναφέρεται ότι σε κατ' οίκον έρευνα σε εμπλεκομένους στην υπόθεση βρέθηκαν φάκελοι με… σκονάκια που έδιναν στους υποψήφιους οδηγούς, καθώς και 89.000 ευρώ.

Βασίλης Λαμπρόπουλος (ΤΑ ΝΕΑ)