Πέντε χρόνια µετά τις πειραµατικές διαδροµές τους σε παγκόσµια πρώτη στους δρόµους των Τρικάλων, τα λεωφορεία χωρίς οδηγό επιστρέφουν στη θεσσαλική πόλη, µε σκοπό αυτήν τη φορά να µείνουν και να πραγµατοποιούν σε µόνιµη βάση δροµολόγια αστικών συγκοινωνιών.
Η e-trikala ΑΕ, η αναπτυξιακή εταιρεία του Δήµου Τρικκαίων που πρωτοπορεί σε εφαρµογές µε τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών, προκήρυξε διαγωνισµό προµήθειας δύο αυτόµατων λεωφορείων τα οποία από τον ερχόµενο Σεπτέµβριο θα δροµολογηθούν σε δύο αστικές γραµµές, συνδέοντας το κέντρο της πόλης µε τα ΣΕΦΑΑ (πρώην ΤΕΦΑΑ) και µε τον σταθµό των ΚΤΕΛ.
Εφόσον το εγχείρηµα πετύχει και κριθεί βιώσιµο έπειτα από ένα εξάµηνο πιλοτικής εφαρµογής του, θα καθιερωθεί σε µόνιµη βάση.
Η πιο «έξυπνη» πόλη της Ελλάδας, η οποία πρωτοπορεί διεθνώς στην αξιοποίηση τεχνολογιών του µέλλοντος προς όφελος των πολιτών, έγινε το 2014 η πρώτη στον κόσµο όπου το λεωφορείο χωρίς οδηγό δοκιµάστηκε σε µη ελεγχόµενο αστικό περιβάλλον.
Το γεγονός είχε τύχει διεθνούς προβολής από µεγάλα ειδησεογραφικά δίκτυα, µε επιτόπου αποστολές στη θεσσαλική πόλη. Το mini bus, το οποίο είχε δροµολογηθεί στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράµµατος CityMobil2, ήταν προγραµµατισµένο να κινείται σε χαρτογραφηµένη διαδροµή µέσω δορυφόρου (GPS).
Ανέπτυσσε ταχύτητα 10-12 χιλιοµέτρων την ώρα και ήταν εξοπλισµένο περιµετρικά µε αισθητήρες που αντιλαµβάνονταν οποιοδήποτε σταθερό ή κινητό εµπόδιο. Μόλις εντόπιζε εµπόδιο σε απόσταση 2,5 µέτρων έκοβε ταχύτητα, ενώ εάν το εµπόδιο παρέµενε στο 1,5 µέτρο σταµατούσε αυτόµατα.
Τον Νοέµβριο του 2015, έπειτα από ενάµιση χρόνο εφαρµογής του προγράµµατος, υπήρξε ένα απρόοπτο: στην οδό Διονυσίου, στο κέντρο των Τρικάλων, το µικρό λεωφορείο παρέκκλινε της πορείας του κατά 40 εκατοστά, καβάλησε το πεζοδρόµιο και σταµάτησε σε µικρή απόσταση από ένα περίπτερο.
Η έρευνα που ακολούθησε για το τι πήγε... στραβά κατέληξε στο συµπέρασµα ότι υπήρξε αστοχία στο σύστηµα προγραµµατισµού της διαδροµής µέσω δορυφόρου λόγω πρόσκαιρης απώλειας του σήµατος ή µετατόπισής του κατά µερικά εκατοστά.
Ωστόσο, παρά την αστοχία στο σύστηµα διεύθυνσης, λειτούργησε υποδειγµατικά το σύστηµα ασφαλείας, καθώς οι αισθητήρες λειτούργησαν κανονικά, εντόπισαν το περίπτερο και σταµάτησαν σε απόσταση 1,5 µέτρου, αποτρέποντας το ατύχηµα. Τέσσερα χρόνια µετά, τα προγράµµατα έχουν εξελιχθεί, µε αναβαθµισµένα συστήµατα διεύθυνσης και ασφάλειας.
Τα δύο λεωφορεία που θα παραληφθούν µέσα από τη διαδικασία του διαγωνισµού θα αποτελούν µετεξέλιξη του πειραµατικού mini bus. Σκοπός των ανθρώπων της e-trikala είναι να δροµολογηθούν από το ερχόµενο φθινόπωρο σε δύο αστικές διαδροµές 4 και 5 χιλιοµέτρων, οι οποίες θα συνδέουν το κέντρο των Τρικάλων µε τον σταθµό των υπεραστικών λεωφορείων και τη ΣΕΦΑΑ.
«Η καθιέρωση των λεωφορείων χωρίς οδηγό θα εξαρτηθεί από την εµπιστοσύνη που θα δείξει το επιβατικό κοινό και την ανταπόκρισή του στη διάρκεια της εξάµηνης πιλοτικής δροµολόγησής τους» σηµειώνει στο «Εθνος» ο πρόεδρος του e-trikala, Γιάννης Κωτούλας.
Ο διαγωνισµός για την προµήθεια των δύο αυτόµατων λεωφορείων γίνεται στο πλαίσιο του προγράµµατος «Ερευνώ, Δηµιουργώ, Καινοτοµώ» της Γενικής Γραµµατείας Ερευνας και Τεχνολογίας, µε τον διακριτικό τίτλο AVINT, το οποίο υλοποιείται από το Ερευνητικό Πανεπιστηµιακό Ινστιτούτο Συστηµάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, την Space Hellas και την e-trikala ΑΕ.
Βασίλης Ιγνατιάδης (ethnos.gr)