Μία από τις πιο σπουδαίες ημέρες ήταν η προχθεσινή για το δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας, καθώς μετά από επίπονες διαπραγματεύσεις που διήρκησαν σχεδόν 2 χρόνια, η Κομισιόν ενέκρινε την κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65, από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό στα Γρεβενά.
Στο έργο πίστεψαν τόσο ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, όσο και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην σπουδαία αυτή τη εξέλιξη για τη χώρα μέσα από πολύμηνες, δύσκολες διαπραγματεύσεις.
Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες καταλυτικό ρόλο στο πράσινο φως των Βρυξελλών έπαιξε ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης με κρίσιμες παρεμβάσεις στην Κομισιόν εξασφαλίζοντας στη χώρα το μεγάλο έργο.
Η σημερινή ημέρα βρίσκει επίσης την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κυρίαρχη στον τεχνικό κλάδο, ανεβάζοντας το ανεκτέλεστο της στα 2 δισ. ευρώ.
Ο κορυφαίος όμιλος της χώρας, προσθέτει άλλα 400 και πλέον εκατομμύρια στο “ρεζερβουάρ” του και είναι ο πλέον κερδισμένος έχοντας πάρει τα μεγάλα συμβόλαια των τελευταίων δύο ετών για το Καστέλι,το νότιο και το βόρειο τμήμα του Ε65.
Αυτά αφορούν τα πολύ μεγάλα δημόσια έργα καθώς και σε άλλα πεδία των υποδομών προχωρά με μεγάλες συμβάσεις (καζίνο Ελληνικού, ΣΔΙΤ Πελοποννήσου κ.α.).
Ο τυφλός αυτοκινητόδρομος βρίσκει το φως του
Η προχθεσινή ημέρα όμως ήταν σπουδαία για ο μέχρι πρότινος διαμελισμένος άξονας Ε65, γίνεται ο τρίτος εθνικός κάθετος άξονας της χώρας μετά τον Αθήνα-Θεσσαλονίκη και το Αντίρριο-Ιωάννινα.
Tο βόρειο τμήμα του Ε65, είναι ένα αναπόσπαστο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας.
Το 2013 με το reset τόσο το νότιο τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα, όσο και το βόρειο τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία, έμειναν ως αναβαλλόμενα τμήματα της σύμβασης παραχώρησης και προχώρησε η κατασκευή του κεντρικού τμήματος Ξυνιάδα-Τρίκαλα. Το 2018 εγκρίθηκε η κατασκευή του νότιου τμήματος και τα έργα ξεκίνησαν το 2019.
Η κατασκευή του βόρειου τμήματος θα δημιουργήσει ένα άξονα που θα ξεκινά από τη Λαμία και δια μέσω Καρδίτσας και Τρικάλων θα φτάνει στο Κηπουρειό Γρεβενών. Θα έχει μήκος 182 χλμ και θα συνδέεται στο νότιο άκρο με τον ΑΘΕ και στο βόρειο με την Εγνατία Οδό.Θα παρέχει για πρώτη φορά ταχεία σύνδεση της Αθήνας με τη Δυτική Μακεδονία, μειώνοντας δραστικά τις αποστάσεις.
Χαρακτηριστικά να πούμε πως η απόσταση Αθήνα-Γρεβενά θα μειωθεί από τις 6,5 ώρες σήμερα σε μόλις 4, ενώ και η Καστοριά θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών. Το ίδιο χρήσιμη θα είναι και για την Ήπειρο καθώς θα δημιουργήσει ένα δεύτερο εναλλακτικό άξονα (μετά την Ιόνια Οδό) προς την Αθήνα.
Με το βόρειο τμήμα του Ε65, το δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας σχεδόν ολοκληρώνεται παρέχοντας πολύ μεγάλες δυνατότητες στις οδικές μεταφορές της χώρας.
Πλέον αναμένεται η έγκριση για το Πάτρα-Πύργος και η υλοποίηση του Ιωάννινα-Κακαβιά που θα δημιουργήσει ένα από τα πληρέστερα και πιο σύγχρονα δίκτυα οδικών μετακινήσεων στην Ευρώπη.
Ποιο είναι το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία
Το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία θα έχει μήκος 70,5 χλμ και κόστος 442,1 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση σύμφωνα με πληροφορίες θα καλυφθεί πλήρως από το Ταμείο Ανάκαμψης (το έργο είναι στις προτάσεις της ελληνικής πλευράς). Είναι το έργο που στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ θεωρούν ως το πρώτο μεγάλο οδικό έργο ότι θα προκριθεί άμεσα. Τα έργα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν μετά το καλοκαίρι με στόχο να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2024.
Θα ξεκινά από από τον Ανισόπεδο Κόμβο Τρικάλων και θα καταλήγει στην Εγνατία Οδό, 15 χιλιόμετρα δυτικά των Γρεβενών.Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος, ενώ ειδικότερα από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτύων και οι αρχαιολογικές έρευνες. Η κατασκευή του θα διαρκέσει 36 μήνες από την ημέρα έναρξης των εργασιών.
Η γενική κατασκευαστική πρόοδος πριν την αναβολή των εργασιών, βρισκόταν στο 7%, ενώ για το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 25%. Στο τμήμα αυτό, έχουν κατασκευαστεί έργα 30,9 εκατ. ευρώ (αντιπλημμυρικά, δίκτυο ομβρίων, χωματουργικά και μικρά τεχνικά έργα). Από το 136ο χλμ. έως το τέλος του έργου, λόγω νέας χάραξης ολοκληρώνονται οι κτηματολογικές μελέτες.
Η νέα χάραξη σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη (από τα 950 μέτρα στα 650 μέτρα), με μικρότερο μήκους υπόγειων έργων και 11,7 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου, ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του Έργου.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία θα έχει 6 Ανισόπεδους Κόμβους: Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας. Γενικά δεν προβλέπονται πολύ μεγάλα τεχνικά έργα. Θα διαθέτει ωστόσο 2 Σήραγγες (στο 137ο χλμ & στο 176ο χλμ.), 20 Γέφυρες, 11 Άνω & 48 Κάτω Διαβάσεις, θα έχει 3 αμφίπλευρους Χώρους Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC).
Επίσης προβλέπονται: 89 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας, 2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο – Καρπερό), 1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και 3 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Α/Κ Τρικάλων, Α/Κ Καλαμπάκας, Α/Κ Αγιοφύλλου – Καρπερού), 2 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων, Αγιόφυλλου – Καρπερού), 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων, 1 Κτήριο Τροχαίας.
Νίκος Καραγιάννης (ypodomes.com)