Λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία του έργου «Μελέτη ανάπλασης της Πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου και της Εθνικής Αντίστασης των Τρικάλων» στην ανάδειξη της αστικής ταυτότητας και της φυσιογνωμίας της πόλης, η Ν.Ε. ΤΕΕ Τρικάλων αποτελούμενη από τα μέλη της Νικόλαο Λιάκο (Πολ. Μηχανκό), Μαρία Καταβούτα (Αρχ. Μηχανικό), Βούλα Κάλφα (Αγρ. Τοπογράφο Μηχανικό), Νικόλαο Νάκα (Πολ. Μηχανικό), Σταματία Τζιώλη (Πολ. Μηχανικό) και Χατζούλη Ευθυμία (Αγρ. Τοπογράφο Μηχανικό) πραγματοποίησε σύσκεψη στις 4 και 5 Ιουνίου 2020 με σκοπό την μελέτη της παρουσίασης και των σχεδίων που υποβλήθηκαν από τους μελετητές.
Στη συνάντηση παραβρέθηκαν οι εκπρόσωποι του ΤΕΕ στο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής : Ασημίνα Μπαντέκα, Έλενα Τζήμα και Σοφία Κακκάβα και ο εκπρόσωπος του ΣΑΔΑΣ, Δημήτριος Μούρκας.
Στο τέλος της σύσκεψης πραγματοποιήθηκε επί τόπου επίσκεψη στον χώρο παρέμβασης προκειμένου να γίνει αυτοψία της υφιστάμενης κατάστασης και των προτάσεων παρέμβασης. Από τα παραπάνω προέκυψαν οι εξής επισημάνσεις:
Α) Παρεμβάσεις την Πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου:
1. Διαπιστώθηκε ότι η πρόταση χαρακτηρίζεται από δύο διαδρομές: α) από την διατήρηση του άξονα βορρά-νότου της πόλης, που υλοποιείται με την ενοποίηση της οδού Ασκληπιού και της Κονδύλη μέσω της «Εγκάρσιας Ζώνης Σύνδεσης» και β) από την σύνδεση των δύο πλατειών μέσω της «Διαδρομής Συσχέτισης των δύο Πλατειών.» Ωστόσο, ενώ στην πρώτη περίπτωση εξασφαλίζεται η συνέχεια της σύνδεσης του άξονα των οδών Ασκληπιού και της Κονδύλη με την υπερύψωση του οδοστρώματος και διαφοροποίηση του υλικού στις οδούς Β. Τσιτσάνη και 28ης Οκτωβρίου, στην δεύτερη περίπτωση, η πορεία διακόπτεται απότομα προκαλώντας ασυνέχεια πριν τη διέλευση της οδού Β. Τσιτσάνη.
2. Στην τεχνική περιγραφή προτείνεται η διάστρωση της «Διαδρομής Συσχέτισης των δύο Πλατειών» με δάπεδο επεξεργασμένου σκυροδέματος σε χρώμα «καφέ-κόκκινο». Καθώς στην παραποτάμια περιοχή της ανάπλασης, η Διαδρομή Συσχέτισης συμπίπτει με τον ποδηλατόδρομο, η χρωματική ομοιότητα των υλικών δαπεδόστρωσης μπορούν να δημιουργήσουν σύγχυση στους χρήστες.
3. Η Εγκάρσια Ζώνη Σύνδεσης της πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου, κατά μήκος των υδάτινων επιφανειών φαίνεται να διαθέτει πλήθος κινήσεων ( καθιστικά, κινήσεις πεζών, κινήσεις ατόμων περιορισμένης όρασης, κινήσεις ποδηλάτων) σε περιορισμένο πλάτος ≤5μ., χωρίς να υπάρχει δυνατότητα επιπλέον εκτόνωσης, λόγου των ορίων που δημιουργεί η φύτευση και το νερό. Προτείνεται να εξεταστεί η διαπλάτυνση προκειμένου να διασφαλιστεί η ελευθερία των κινήσεων. Επιπλέον τα καθιστικά που αναπτύσσονται στη συγκεκριμένη ζώνη στερούνται σκίασης κάτι που δεν συμβαίνει στη περιοχή συσχέτισης των δύο πλατειών όπου και θα μπορούσαν να αναπτυχθούν περισσότερες θέσεις καθήμενων.
4. Στην πρόταση προβλέπεται η κατασκευή μιας σειράς στεγάστρων με διαφορετικές λειτουργίες και μορφολογία. Με δεδομένο ότι η πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου είναι αρκετά εκτεθειμένη στον ήλιο, διαπιστώνεται η ανάγκη για αύξηση της τεχνητής στεγασμένης επιφάνειας, που να είναι ωστόσο ενταγμένη σχεδιαστικά και λειτουργικά στο σύνολο της μελέτης και να διασφαλίζεται η αισθητική συνοχή.
5. Παρατηρήθηκε ότι η γραμμικότητα των καθιστικών και η απουσία πλάτης στο σύνολό τους καθιστά δύσκολη τη χρήση τους από όλες τις ηλικίες. Είναι σκόπιμη η ύπαρξη καθιστικών για όλες τις ηλικίες και σε συνθέσεις-σχηματισμούς διευκόλυνσης της επικοινωνίας και της συνάθροισης.
6. Περιμετρικά των υδάτινων επιφανειών αλλά και στο σημείο ανύψωσης της πλατείας παρατηρούνται υψομετρικές διαφορές χωρίς να λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.
Β) Παρεμβάσεις στην Πλατεία Εθνικής Αντιστάσεως
Η πρόταση της μελέτης καταλήγει μέσω της «Διαδρομής Συσχέτισης των δύο Πλατειών» στην πλατεία Εθνικής Αντιστάσεως η όποια γίνεται προσεγγίσιμη είτε μέσω διευρυμένης κλίμακας από την οδό Β. Τσιτσάνη, είτε από την είσοδο στη διασταύρωση των οδών Β.Τσιτσάνη και Διονύσου με κλίμακα και ράμπα. Ωστόσο, στα σημεία εισόδου παρατηρούνται τα εξής:
1. Η είσοδος από την Β.Τσιτσάνη καταλήγει στον υπαίθριο χώρο του αναψυκτήριου με αποτέλεσμα την δημιουργία εμποδίων στην απρόσκοπτη κίνηση των πεζών. Επιπλέον η μη ύπαρξη κιγκλιδωμάτων και χειρολισθήρων στις κλίμακες προβληματίζουν όσον αφορά θέματα ασφαλείας.
2. Η απόληξη του κλιμακοστασίου στη γωνία των οδών Τσιτσάνη και Διονύσου διακόπτεται από την διέλευση του ποδηλατόδρομου και από την ζώνης κίνησης των ατόμων με περιορισμένη όραση, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγκρουση στην κίνηση των πολιτών.
3. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την σημασία του άξονα κίνησης προς την γέφυρα Μαρούγγενας, από τη γωνία των οδών Τσιτσάνη και Διονύσου, εκτιμάται ότι το κλιμακοστάσιο χρειάζεται μεγαλύτερο πλάτος, προκειμένου να τονιστεί ο χαρακτήρας του και να βελτιωθεί η λειτουργικότητά του.
4. Παρατηρήθηκε απουσία ράμπας δίπλα στην κλίμακα στη γωνία των οδών Τσιτσάνη και Διονύσου. Κάτι τέτοιο δεν διευκολύνει την κίνηση του άξονα της πρότασης σε καροτσάκια, τροχήλατα και οτιδήποτε δεν είναι εύκολο να κινηθεί μέσω της κλίμακας.
Γ) Κυκλοφοριακά Θέματα:
Μέσω της τεχνικής περιγραφής γίνεται αναφορά ότι η πρόταση δεν τροποποιεί τις βασικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και ενδιαφέρεται γα την «διαμόρφωση όρων για την ανετότερη κίνησή των πεζών και των ποδηλάτων». Ωστόσο, γίνονται οι εξής διαπιστώσεις που οφείλουν να ληφθούν υπόψη:
1. Η «Εγκάρσια Ζώνη Σύνδεσης» στη συμβολή των οδών Κονδύλη και 28ης Οκτωβρίου, με την ταυτόχρονη διαπλάτυνση και νέα διαμόρφωση του πεζοδρομίου αλλά και την ανάπτυξη της πιάτσας των ταξί, δημιουργεί εμπόδιο στην κίνηση πεζών και οχημάτων και θέτει σοβαρά ζητήματα ασφάλειας.
2. Δεν προβλέπεται στην πρόταση σύνδεση των ποδηλατοδρόμων της μελέτης με τον αντίστοιχο της οδού Κονδύλη.
3. Δεν υπάρχουν πληροφορίες για την διατήρηση ή την κατάργηση του ποδηλατοδρόμου της οδού Διονύσου.