Από τον προηγούμενο αιώνα ζούμε μια επανάσταση στο χώρο της τεχνολογίας, μέρος της οποίας αποτελεί η αυτοματοποίηση και η ειδικότερα η ρομποτική, μια επιστήμη που συνδυάζει στοιχεία ανάπτυξης λογισμικού, τεχνητής νοημοσύνης, προηγμένης μηχανολογίας, μελέτης της ανθρώπινης συμπεριφοράς κλπ. με ολοκληρωμένες πλέον εφαρμογές σε τομείς όπως η βιομηχανία, η ιατρική, η αεροπλοΐα κ.α. επηρεάζοντας την καθημερινότητά μας.
Η χρήση της ρομποτικής στην προηγμένη τεχνολογία οχημάτων ήταν η αφορμή του σχεδιασμού του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Κινητικότητας KA1 Erasmus+με θέμα: Έξυπνα Συστήματα Ελέγχου Οχημάτων – Ρομποτική,που υλοποιεί το 1ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Τρικάλων για το σχολικό έτος 2016-2017 με υπεύθυνους τους εκπαιδευτικούς κ. Αθανάσιο Βράντζα (καθηγητή Πληροφορικής) και την κ. Βασιλική Παπαποστόλου (καθηγήτρια Μηχανολογίας). Στο πλαίσιο της δράσης αυτής εκτός από τις προγραμματισμένες ροές κινητικότητας μαθητών και εκπαιδευτικών στην Ιταλία και την Ισπανία έχουν προβλεφθεί ενδιαφέρουσες ενημερώσεις της σχολικής μονάδας με θεματικό άξονα τη Μηχανολογία και τη Ρομποτική καθ’όλη τη διάρκεια εφαρμογής του σχεδίου.
Μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις αναφοράς ήταν η ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου 2017 στο αμφιθέατρο του σχολικού κτιρίου με παρόντες τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του 1ου Εσπερινού ΕΠΑΛ.Καλεσμένοι μας δύο πολύ αξιόλογοι ομιλητές, ο κ. ΝικόλαοςΦαχαντίδης, Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και ο κ. ΙωάννηςΜπαράς, εκπαιδευτικός Πληροφορικής και μέλος της S.T.E.M. RoboticsAcademy. Παρών ήτανεπίσης ο κ. Λεωνίδας Μποντίλας, υπεύθυνος του Κέντρου Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών Ν. Τρικάλων που με την πολύτιμη συμβουλευτική καθοδήγησή του στηρίζει διαρκώς τις προσπάθειές μας να προσεγγίζουμε σύγχρονα εκπαιδευτικά γνωστικά αντικείμενα.
Συνδεθήκαμε με τον πρώτο μας ομιλητή, τον κ. Φαχαντίδη μέσω skype και είχαμε την ευκαιρία να πληροφορηθούμεγια τον τομέα της Ρομποτικής Κοινωνικής Αρωγής, ενός διεπιστημονικού χώρου σύγκλισης ανθρωπιστικών επιστημών και τεχνολογίας, με εφαρμογές στο καθημερινό περιβάλλον του ανθρώπου σε περιπτώσεις όπου η επίτευξη κάποιου στόχου είναι δύσκολη και απαιτεί συναισθηματική ή κοινωνική ενίσχυση όπωςηλικιωμένα άτομα, παιδιά με μαθησιακές ή κοινωνικές δυσκολίες, άτομα με δυσκολίες προσαρμογής σε νέο περιβάλλον, κάλυψη εκπαιδευτικών αναγκών όπου παρουσιάζονται ελλείψεις προσωπικού κ.λπ. Πρόκειται για ένα τομέα στον οποίο το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και ειδικότερα το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής έχουν διακριθεί με τη δημιουργία εφαρμογών τεχνολογικής καινοτομίας, όπως η εφαρμογή ARRoW που σχεδιάστηκε για τις ανάγκες ένταξης αυτιστικών παιδιών στο καθημερινό περιβάλλον διαβίωσης. Μέσα από μία οπτικοποιημένη παρουσίαση ο κ. Φαχαντίδης μας έδειξε επιπλέον πειραματικές και ολοκληρωμένες εφαρμογές ρομποτικής κοινωνικής αρωγής που έχουν υλοποιηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο και είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε μερικά από τα πιο δημοφιλή και επιτυχημένα ανθρωποειδή ρομπότ που κατασκευάστηκαν για τους σκοπούς αυτούς.
Στη συνέχεια, ο κ. Μπαράςμας ενημέρωσεγια την Εκπαιδευτική Ρομποτική που με τις εφαρμογές της στη σχολική πραγματικότητα εξοικειώνει τους μαθητές με την εκπαίδευση STEM (ακρωνύμιο των όρων Science, Technology, EngineeringandMathematics). Πρόκειται για μια δραστηριότητα που επιτρέπει τη μετάβαση από τη στείρα μετάδοση της γνώσης στην ενεργητική διαδικασία κατασκευής της με βάση την εμπειρία, την επίλυση προβλημάτων και τη δημιουργία, μέσα σε ένα περιβάλλον κοινωνικής και κοινωνικοποιημένης δραστηριότητας με πάρα πολύ θετικά αποτελέσματα στη διαμόρφωση των γνωστικών, συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών. Οι νεαροί διδασκόμενοι μέσα σε ομάδες εργασίας χρησιμοποιούν ένα εκπαιδευτικό πακέτο που περιέχει επεξεργαστή (μυαλό), αισθητήρες (αισθήσεις) ως εισόδους της κατασκευής, κινητήρες ως εξόδους και δομικά στοιχεία για την ολοκλήρωση της. Στη συνέχεια προγραμματίζουν την κατασκευή τους (ρομπότ) σε μια απλή γλώσσα προγραμματισμού -ειδικά σχεδιασμένη για μαθητές- ώστε να πραγματοποιήσει μια συγκεκριμένη ενέργεια. Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να κατασκευάσουν, να προγραμματίσουν και να επιβεβαιώσουν άμεσα τα αποτελέσματα τους ενώ παράλληλα έχουν δουλέψει συλλογικά έχοντας ο καθένας τον ρόλο του μέσα στην ομάδα και προσπαθούν να δώσουν λύσεις σε αυθεντικά προβλήματα με κριτήριο τις εμπειρίες τους, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες τους.
Παρακολουθήσαμε ρεαλιστική παρουσίαση εκπαιδευτικών ρομποτικών εφαρμογών που μας έδειξαν πώς ο σωστός ή λάθος προγραμματισμός μπορεί να οδηγήσει σε συμπεράσματα χρήσιμα για την περαιτέρω εξέλιξή τους. Τέλος, είδαμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον βιντεοσκοπημένες προβολές με τη συμμετοχή νεαρών μαθητών και τις διακρίσεις τους σε πανελλήνιους διαγωνισμούς και διεθνείς Ολυμπιάδες όπου πρωτίστως μέσα από τη διασκέδαση, δίνεται η δυνατότητα ανταλλαγής εμπειριών, ιδεών και τεχνογνωσίας και ενισχύονται η δημιουργικότητα και η πρωτοτυπία.
Οι πολύ αξιόλογες παρουσιάσεις κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον όλων των ακροατών και συνοδεύτηκαν με πλήθος ερωτήσεων, πράγμα που αποδεικνύει πως σε έναν κόσμο που τρέχει δίπλα μας με ιλιγγιώδη ταχύτητα η ανάγκη να ενημερωθούμε, να μειώσουμε τις αποστάσεις και να τον ακολουθήσουμε είναι μεγάλη. Όπως μας πληροφόρησε ο κ. Μποντίλας, έχουν ενταχθεί κάποιες ώρες Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στο Πρόγραμμα Σπουδών για τον Πληροφορικό Γραμματισμό στο Γυμνάσιο. Έτσι στα σχολεία που διαθέτουν το εκπαιδευτικό ρομποτικό κιτ, οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να εξοικειώνονται με το περιβάλλον προγραμματισμού και καθοδήγησης του ρομπότ. Στο σημείο αυτό ο κ. Βράντζας έκανε την ευχάριστη ανακοίνωση ότι το Εσπερινό ΕΠΑΛ σύντομα θα αποκτήσει το δικό του ρομποτάκι και οι μαθητές μας θα έχουν τη δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής αυτών των δομών προγραμματισμού. Δέσμευση του σχολείου μας είναι να εξακολουθήσουμε να εμπλουτίζουμε τη διδασκαλία με δραστηριότητες διερευνητικής μάθησης, έχοντας ως στόχο την ανάπτυξη χρήσιμων δεξιοτήτων, την κοινωνική αλληλεπίδραση και την καλύτερη ανταπόκριση στις προκλήσεις του μέλλοντος.
Από το 1ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Τρικάλων