Έναν νέο τρόπο, διεθνώς εφαρμόσιμο αλλά λιγότερο διαδεδομένο στη χώρα μας, για τη μείωση φαινομένων σχολικού εκφοβισμού, εισήγε πρωτοπόρα ο Δήμος Τρικκαίων για τους εκπαιδευτικούς των σχολείων. Πρόκειται για τη Σχολική Διαμεσολάβηση (school-based mediation), που αφορά στην ειρηνική επίλυση μιας σύγκρουσης. Η σχετική προεργασία είχε ξεκινήσει εδώ και μήνες, με αφορμή και αιτία, το πλήθος των φαινομένων bullying που είχαν εμφανιστεί δημοσίως, δημιουργώντας ανησυχία στην ελληνική κοινωνία, σε μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς
Αυτή η νέα πρακτική, αρκετά διαδεδομένη στο εξωτερικό, εισήχθη πλέον στους τρικαλινούς εκπαιδευτικούς. Με τη διημερίδα που διοργάνωσε ο Δήμος Τρικκαίων και η Ομάδα Εθελοντών Τρικάλων, με τη συνδρομή του Συμπαραστάτη του Παιδιού, εκατοντάδες εκπαιδευτικοί άρχισαν τη διαδικασία συγκρότησης ομάδων που θα «εκπαιδεύουν» μαθητές, προκειμένου αυτοί με τη σειρά τους να επιλύουν διαφορές συνομήλικων τους, μέσα στο σχολείο.
Πώς γίνεται
Η επίλυση των διαφορών γίνεται στο πλαίσιο της σχολικής ζωής, μεταξύ δύο ή περισσοτέρων διαφωνούντων μαθητών με τη βοήθεια ενός τρίτου και ουδέτερου μαθητή-διαμεσολαβητή. Ακολουθεί, δε, μια συγκεκριμένη διαδικασία στρατηγικών αντι-βίας με σαφή όρια, ενεργητική συμμετοχή και άμεση επικοινωνία των μερών, με σκοπό μια εποικοδομητική επίλυση της διαφωνίας. Γίνεται, λοιπόν, κατανοητό, ότι η μέθοδος αυτή είναι ένα βήμα πριν την εμφάνιση φαινομένων βίας και εκφοβισμού, επιδιώκοντας να τα αποτρέψει
Πρώτη ημέρα
Στη διάρκεια των εργασιών της πρώτης ημέρας της διημερίδας, έγιναν πολλές και άκρως σημαντικές ανακοινώσεις, εμπλουτισμένες από στοιχεία. Μίλησαν οι καταξιωμένοι επιστήμονες:
– Δήμητρα Β. Μουσιώλη Δικηγόρος και Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια του Υπουργείου Δικαιοσύνης
«Σχολική Διαμεσολάβηση: Πρακτικές εφαρμογής του θεσμού στα σχολεία του Ηνωμένου Βασιλείου»
– Γεώργιος Μόσχος Βοηθός Συνηγόρου του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού
«Ο ρόλος του Συνηγόρου του Παιδιού στη Σχολική Διαμεσολάβηση»
– Χριστίνα Χρηστίδου Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας στη Δ.Δ.Ε.Δ. Θεσσαλονίκης
«Σχεδιάζοντας και υλοποιώντας ένα πρόγραμμα διαμεσολάβησης στο σχολείο»
– Μαρία Κωτσέλη Διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Άνω Λιοσίων
«Ταξιδεύοντας με τη Διαμεσολάβηση σε ένα σχολείο χωρίς βία : 2ο Γυμνάσιο Άνω Λιοσίων, 2011-2016»
– Αγγελική Γιαννάτου τ. Διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Ασπροπύργου
«2ο Γυμνάσιο Ασπροπύργου: Δέκα χρόνια εφαρμογής της Διαμεσολάβησης Ομοτίμων ως τρόπου ειρηνικής επίλυσης των συγκρούσεων
Βιωματικά εργαστήρια
Η δεύτερη ημέρα είχε το στοιχείο της βιωματικής εκπαίδευσης. Με συγκεκριμένη διαδικασία βιώματος, οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί έμαθαν τις αρχές και τεχνικές για τη Διαμεσολάβηση. Τρόπους, δηλαδή, με τους οποίους θα μπορέσουν να «εκπαιδεύσουν» μαθητές, ώστε αυτοί με τη σειρά τους να αποτελέσουν το σημείο αναφοράς και το μέσο επίλυσης διαφόρων συγκρούσεων εντός σχολικής τάξης και αυλής. Σημειώνεται, μάλιστα, ότι λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος για το όλο ήτημα, θα υπάρξει και δεύτερη διοργάνωση στα Τρίκαλα, καθώς το υπάρχουν μαθητικό δυναμικό και η ποιότητα των εκπαιδευτικών, μπορούν να αποτελέσουν «οδηγό» για ολόκληρη τη χώρα.
Ειρηνική επίλυση συγκρούσεων στα σχολεία
Τρίκαλα | 20 Μαρ 2016, 18:11
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΤΡΙΚΚΑΙΩΝ
Tο kosmoslarissa.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.