Στην επίσημη έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, στο νότιο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος Ε65, βρέθηκε σήμερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών (ΥΠΥΜΕ), Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος επισκέφθηκε τη δίδυμη σήραγγα στο 28ο χιλιόμετρο.
Πρόκειται για το τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα, το οποίο, σύμφωνα με το υπουργείο, «εξαιτίας των ερασιτεχνικών χειρισμών των προηγούμενων κυβερνήσεων, είχε παραμείνει για χρόνια στα χαρτιά» και πλέον, μετά την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης από το ΥΠΥΜΕ, κατασκευάζεται.
Το συγκεκριμένο τμήμα είναι μήκους 32,27 χιλιομέτρων κι αποτελείται από δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση συν τη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.). Περιλαμβάνει πέντε κόμβους, έναν Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), μία σήραγγα 2.983 μέτρων και οκτώ γέφυρες.
Κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, η οποία θα ολοκληρωθεί το αργότερο έως το τέλος Δεκεμβρίου του 2021, θα απασχοληθούν συνολικά 1.100 εργαζόμενοι.
Το νότιο τμήμα θα ενωθεί με τον κεντρικό άξονα Ξυνιάδα-Τρίκαλα, μήκους 79 χιλιομέτρων, το οποίο έχει δοθεί στην κυκλοφορία από τον Δεκέμβριο του 2017.
Στην πλήρη ανάπτυξη, μετά την κατασκευή τόσο του νότιου, όσο και του βόρειου τμήματος, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65 θα εκτείνεται σε μήκος 175 χιλιομέτρων και θα ενώνει τη Λαμία με την Εγνατία Οδό.
Όπως αναφέρει το υπουργείο, με την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης παραχώρησης, εξασφάλισε την κατασκευή του νότιου τμήματος με ευνοϊκούς για το Δημόσιο όρους. Ειδικότερα, όπως σημειώνει, πέτυχε:
Ο παραχωρησιούχος παραιτήθηκε πλήρως από την επιδότηση λειτουργίας, σε αντίθεση με τα 1,7 δισ. ευρώ, για το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου, που προβλέπονταν τόσο στην αρχική σύμβαση του 2007, όσο και στην αναθεώρηση του 2013.
Μειώθηκε η δαπάνη κατασκευής από 317.000.000 ευρώ, με βάση τη συμφωνία του 2013, σε 300.000.000 συν περίπου 5.500.000 ευρώ που ήταν τα έργα που έπρεπε να συμπληρωθούν και δεν είχαν γίνει στην προηγούμενη φάση.
Ο κατασκευαστής θα πληρώσει όλο το κόστος του ανεξάρτητου μηχανικού, που σημαίνει ότι το ελληνικό Δημόσιο εξοικονομεί επιπλέον 4.000.000 ευρώ.
Τα έσοδα του νότιου τμήματος μπαίνουν σε ξεχωριστό λογαριασμό και καλύπτουν συγκεκριμένο ποσό για τη συντήρηση και λειτουργία του. Σε περίπτωση που το ποσό αυτό δεν καλύπτεται από τα έσοδα των διοδίων, το υπόλοιπο καλύπτεται από τον παραχωρησιούχο, χωρίς ένα ευρώ συνεισφοράς από το ελληνικό Δημόσιο. Εφόσον το ποσό καλύπτεται και υπάρχουν πρόσθετα έσοδα, αυτά επιστρέφονται στο Δημόσιο.
Επιβάλλεται ιδιαίτερη ποινική ρήτρα σε βάρος του παραχωρησιούχου για τυχόν υπέρβαση της προθεσμίας κατασκευής του έργου.
Παράλληλα, το υπουργείο υπογραμμίζει ότι για το κεντρικό τμήμα του έργου, που έχει ήδη κατασκευαστεί, επιτεύχθηκε σε σχέση με τη σύμβαση του 2013:
Μείωση των απαιτήσεων αποζημίωσης του κατασκευαστή από 115.000.000 ευρώ σε 50.000.000 ευρώ.
Μείωση της αποκατάστασης καθυστέρησης από 67.000.000 σε 10.000.000 ευρώ.
Μείωση των απαιτήσεων αποζημίωσης του παραχωρησιούχου από 27.000.000 σε 7.500.000 ευρώ.
Δηλαδή, η συνολική εξοικονόμηση για το ελληνικό Δημόσιο φθάνει τα 144.000.000 ευρώ.
Σε δηλώσεις του, ο Χρήστος Σπίρτζης σημείωσε ότι πλέον «θα σταματήσει το έργο να είναι ένα έργο ανέκδοτο, που έχει μόνο το κεντρικό του τμήμα, θα αποκτήσει αρχή».
Όπως είπε, τις επόμενες ημέρες, μέσα στον Φεβρουάριο, θα ολοκληρωθεί ο φάκελος για να αποσταλεί στις Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, προκειμένου να επιτευχθεί ένα ολοκληρωμένο έργο, που θα συνδέει τον αυτοκινητόδρομο Αθηνών-Θεσσαλονίκης, στο ύψος της Λαμίας, με την Εγνατία Οδό.
Όπως υποστήριξε, «ήταν εγκληματική ενέργεια να εξαιρεθούν τμήματα από τις παραχωρήσεις, το φυσικό τους αντικείμενο, το 2013. Αυτό μας οδήγησε σαν χώρα να διαπραγματευόμαστε πάλι ως νέα έργα από την αρχή τα τμήματα αυτά και να περάσουν πολλές γραφειοκρατικές κι εγκριτικές διαδικασίες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης εξέφρασε την πεποίθηση ότι το χρονοδιάγραμμα, που είναι τρία χρόνιαμ θα συντομευτεί με την ταυτόχρονη έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, σε τόσα διαφορετικά μέτωπα. «Έχουν ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο τμήμα οι απαλλοτριώσεις, άρα δε θα έχουμε τα προβλήματα που υπήρχαν στους αυτοκινητόδρομους και στα έργα των παραχωρήσεων. Θα συνδεθεί από τη Λαμία μέχρι και την αρχή του κεντρικού τμήματος. Το συνολικό έργο θα είναι 175 χιλιόμετρα» δήλωσε ο υπουργός.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Κατασκευή του τμήματος Λαμία-Ξυνιάδα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65)»/Τεχνική περιγραφή:
Το τμήμα ΠΑΘΕ-Ξυνιάδα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 ξεκινά από τη συμβολή του στον Η/Κ ΠΑΘΕ (Χ.Θ. 0+000), έχει μήκος 32,3 χλμ. και ολοκληρώνεται στον Α/Κ Ξυνιάδας (Χ.Θ. 31+700) διασχίζοντας τον Νομό Φθιώτιδας.
Αποτελείται από δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, καθώς και από λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Το πλάτος του αυτοκινητοδρόμου στo τμήμα 0+000-19+000 είναι 23.30 μ. με μεσαία νησίδα με στηθαίο ασφαλείας τύπου New Jersey και φύτευση, ενώ στο τμήμα 19+000-32+270 είναι 22.00 μ. με αμφίπλευρο στηθαίο ασφαλείας τύπου New Jersey στην μεσαία νησίδα. Η ταχύτητα μελέτης είναι 120 χλμ./ώρα στα πεδινά τμήματα και 110 χλμ./ώρα στα ορεινά.
Περιλαμβάνει:
Πέντε κόμβους:
- Η/Κ ΠΑΘΕ περί τη Χ.Θ. 0+000
- Α/Κ Λαμίας περί τη Χ.Θ. 5+900
- Η/Κ Ανθήλης εντασσόμενος στον Α/Κ Λαμίας
- Α/Κ Καρπενησίου περί τη 14+150
- Α/Κ Ξυνιάδας περί τη Χ.Θ. 31+700
Μετωπικό Σταθμό Διοδίων περί τη Χ. Θ. 17+000
Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) & Κέντρο Εκμετάλλευσης και Συντήρησης (Κτήρια Συντήρησης, Πυροσβεστικής και Αστυνομίας) στο Λιανοκλάδι στη Χ.Θ. 12+400
Σήραγγα (Τ2) μήκους 2983 μ. στη Χ.Θ. 26+800-29+800
Οκτώ γέφυρες με μήκος > 50 m:
- Γέφυρα μήκους 118 μ. στη Χ.Θ. 4+577
- Άνω Διάβαση μήκους 76 μ. στη Χ.Θ. 12+833
- Γέφυρα μήκους περ. 102 μ. (A) και 68 μ. (Δ) μ. στη Χ.Θ. 20+936
- Γέφυρα μήκους περ. 89 μ. (A) και 68 μ. (Δ) στη Χ.Θ. 21+506
- Γέφυρα μήκους περ. 122 μ. στη Χ.Θ. 24+025
- Γέφυρα μήκους περ. 67.50 μ. στη Χ.Θ. 24+700
- Γέφυρα μήκους περ. 137 μ. στη Χ.Θ. 25+365
- Γέφυρα μήκους περ. 310 μ. στη Χ.Θ. 26+475 (Α), 241 μ. στη Χ.Θ. 26+450
Χωματουργικά-Υδραυλικά-Τεχνικά:
Στη Γ.Ε. 1Ν (Χ.Θ. 0+000-14+500) έχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες εργασίες κατασκευής Α/Κ Λαμίας. Στη Γ.Ε. 2Ν (Χ.Θ. 14+500-32+500) έχει κατασκευαστεί τμήμα των χωματουργικών εργασιών, αποχέτευσης ομβρίων και τεχνικών κύρια στο τμήμα από Χ.Θ. 25+550 έως την είσοδο της σήραγγας Τ2 (Χ.Θ. 26+800).
Στη σήραγγα Τ2 (Χ.Θ. 26+825.50 – 29+809.50 δεξιά μήκους 2984.00μ. και Χ.Θ. 26+816.00 – 29+814.00 αριστερά μήκους 2998.00μ.) ήδη εκτελούνται εργασίες επανεκσκαφής και προσωρινής υποστήριξης.
naftemporiki.gr