Οι πέμπτοι διαλυκειακοί ρητορικοί αγώνες ξεκίνησαν χθες στο 1ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων και ήταν τουλάχιστον εντυπωσιακοί. Και ως προς το περιεχόμενό τους και ως προς αυτή καθαυτή τη σύλληψη της ιδέας διεξαγωγής των αγώνων. Πριν 6 χρόνια ο σύλλογος διδασκόντων του 1ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων ξεκίνησε τους αγώνες. Το σκεπτικό στηρίχθηκε στο ότι λόγω του εξετασιοκεντρικού εκπαιδευτικού συστήματος και άλλων παραγόντων, στους μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν την ικανότητα επεξεργασίας των πολλών πληροφοριών, που δέχονται. Ακόμη περισσότερο, δεν έχουν τον χρόνο να έχουν την κριτική τοποθέτηση απέναντί τους. Συνεπώς, τέτοιου είδους διοργανώσεις, σχετικές με τη γλώσσα, την έκφραση, την ανάπτυξη της σκέψης των μαθητών, την επεξεργασία ζητημάτων κοινωνικών και άλλων, εξοικειώνουν τον μαθητή στη χρήση του προφορικού λόγου, καλλιεργούν και οργανώνουν τη σκέψη του, συμβάλλουν στην ανάπτυξη προσωπικοτήτων που στέκονται κριτικά απέναντι στα πράγματα και άρα, εξελίσσουν τον εαυτό τους.
Οι αγώνες ξεκίνησαν χθες. Σήμερα θα ολοκληρωθούν και τα τρία είδη των αγώνων, ενώ θα δοθούν και βραβεία στους νικητές.
Το ένα είδος αφορά στους διττούς ρητορικούς αγώνες. Αυτό το είδος είναι ομαδικό. Δύο ομάδες των τριών μαθητών επιχειρηματολογούν υπέρ και κατά κάποιου θέματος. Η μία ομάδα δηλαδή είναι ο λόγος και η έτερη ο αντίλογος. Δίνεται στην κάθε ομάδα το θέμα, χρόνος μισής ώρας για την επεξεργασία τους και στην συνέχεια προφορικά η μία ομάδα τοποθετείται υπέρ και η άλλη κατά. Σημειωτέον ότι υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος στην ανάπτυξη των επιχειρημάτων, τον οποίο κρατά ο χρονομέτρης μαθητής. Αυτός ο αγώνας έγινε σήμερα σε τρεις φάσεις, με τρία διαφορετικά θέματα για όλες τις ομάδες και με δυνατότητα υποβολής ερωτήσεων από τη μία ομάδα στην άλλη. Κριτές, σε όλες τις περιπτώσεις καθηγητές σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των Τρικάλων.
Το δεύτερο είδος είναι οι αγώνες του προτρεπτικού λόγου. Το αγώνισμα είναι ατομικό. Επιλέγεται και πάλι ένα θέμα, από μία τράπεζα θεμάτων, μέσω κλήρωσης, δίνεται στον διαγωνιζόμενο μαθητή όπως επίσης και χρόνος μισής ώρας για την προετοιμασία του και στη συνέχεια, ο μαθητής ενώπιον κριτών, χρονομετρών και κοινού, αναπτύσσει τα επιχειρήματά του.
Το τρίτο είδος είναι ο αυθόρμητος λόγος. Επίσης ατομικό το αγώνισμα. Ως προς τα θέματα και τη διαδικασία ισχύουν ό,τι και στις δύο παραπάνω κατηγορίες, σε αυτή την περίπτωση, όμως ο χρόνος προετοιμασίας είναι μόλις 1,5 λεπτό.
Στη φετινή διοργάνωση συμμετέχουν όλα τα λύκεια του νομού, όπως κάθε χρόνο. Το εντυπωσιακό της όλης ιστορίας είναι να βλέπει κάποιος εφήβους να αναπτύσσουν επιχειρήματα, να εκθέτουν τις σκέψεις και τις απόψεις τους με άψογη χρήση της γλώσσας και με εντυπωσιακό τρόπο ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι μιλάμε για παιδιά 15, 16 και 17 ετών, που κάνουν όλα τα παραπάνω μπροστά σε κοινό.
Ενδεικτικά κάποια από τα θέματα της σημερινής ημέρας, στους διττούς, για παράδειγμα αγώνες, ήταν η συμμετοχή στις εκλογές και το διαρκές ενδιαφέρον, αν αποτελούν ή όχι υποχρέωση για τον κάθε πολίτη, όπως επίσης αν το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα παρέχει τη δυνατότητα άσκησης των μαθητών στις τέχνες και τον αθλητισμό. Στους προτρεπτικούς επίσης μαθητές εκλήθησαν να αναπτύξουν θέματα όπως το διαδίκτυο, η χρησιμότητα και οι κίνδυνοι που αυτό κρύβει, ενώ ήταν εντυπωσιακό το θέμα των αποτυχιών ως εφαλτήριο προσωπικής εξέλιξης.
Οι αγώνες διεξάγονται σε δύο μέρες στον χώρο του 1ου ΓΕΛ Τρικάλων και είναι ανοιχτοί σε όλους τους πολίτες. Η απονομή των επάθλων, χρυσό, αργυρό και χάλκινο κλαδί ελιάς θα γίνει αύριο το μεσημέρι. Πρόκειται αναμφίβολα για μία πρωτότυπη για την περιοχή δράση, ένα σημαντικό πολιτιστικό δρώμενο και μία δράση που πάει την εκπαίδευση, με πρωτοβουλία εκπαιδευτικών και μαθητών ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο της: στην ανάπτυξη ελεύθερων και κριτικά σκεπτόμενων ανθρώπων.
ert.gr