Άλλος ένας προϋπολογισμός που αποδεικνύει την υποταγή και τη συμμόρφωση της οικονομικής πολιτικής του Δ. Τρικκαίων στο αντιλαϊκό δημοσιονομικό και θεσμικό πλαίσιο που εποπτεύει το οικονομικό παρατηρητήριο και το αντίστοιχο υπουργείο μέσα από ένα ευρύτατο πλαίσιο συμμόρφωσης που αφορά όργανα και εργαζομένους. Με άλλα λόγια, και ο δήμος Τρικκαίων βρίσκεται κάτω από την γενικότερη ομπρέλα της οικονομικής πολιτικής του κράτους. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να δώσει κάποιες ανάσες στον Τρικαλινό λαό και να κοντράρει αυτή την αντιλαϊκή, όπως την χαρακτηρίζουμε εμείς, πολιτική.
Όμως, από τα ίδια τα πράγματα και τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του Δήμου του 2021 προκύπτει ότι η Δημοτική Αρχή αλλά και ο Δήμαρχος ούτε μπορεί αλλά ούτε και θέλει να κοντραριστεί, ότι συμφωνεί με την κυρίαρχη πολιτική που έχει μετατρέψει τους Δήμους σε κρατική υπηρεσία, υπηρετώντας τους κρατικούς σχεδιασμούς των κυβερνώντων, σημερινών και χθεσινών, της Ε.Ε. , αυτών που κατέχουν τον πλούτο.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά:
Για τον οικονομικό προϋπολογισμό
Τα έσοδα από φόρους του κρατικού προϋπολογισμού που κατέθεσε η κυβέρνηση για το 2021 ανέρχονται στο ποσό των 47,8 δις €. Αυτά προέρχονται κατά 93% από τα εργατικά λαϊκά στρώματα, από αυτούς δηλαδή των οποίων το εισόδημα έχει τσακιστεί. Οι δήμοι της χώρας θα μοιραστούν 1,914 εκ. € (ΚΑΠ) την ώρα που μόνο για την προμήθεια πολεμικών αεροσκαφών τύπου «RAFAL» για τις ανάγκες των ΝΑΤΟϊκών σχεδιασμών στην περιοχή μας θα δαπανηθούν 2,5 δις €.
Ταυτόχρονα, ενώ τα έσοδα του κράτους από την φορολογία αυξάνονται, δεν μεταβιβάζονται και τα αντίστοιχα ποσά που πρέπει στους δήμους με συνέπεια οι οικονομικοί πόροι που δεν έχουν αποδοθεί και στο δήμο μας όλα τα προηγούμενα χρόνια να ξεπερνούν τα 120 εκ. €. Η παραπάνω πολιτική εκφράζεται και στον προϋπολογισμό του Δ. Τρικκαίων. Οι ΚΑΠ είναι καθηλωμένοι εδώ και χρόνια, δηλαδή η τακτική κρατική χρηματοδότηση ανέρχεται στο 10,5 εκ. €, την ώρα που μόνο η μισθοδοσία του δήμου ανέρχεται στα 17,1 εκ. €. Είναι σκάνδαλο η κυβέρνηση να μεταφέρει αρμοδιότητες στους δήμους, χωρίς να μεταφέρει τους αντίστοιχους πόρους. Ο δήμος θα έπρεπε να διαμαρτύρεται και να εγκαλεί την κυβέρνηση για αυτή την κατάσταση. Η λειτουργία του δήμου λοιπόν ξεκινά «με το καλημέρα» με έλλειμα πάνω από 6 εκ. €. Παράλληλα τα έσοδα που προκύπτουν από δημοτικούς πόρους ανέρχονται σε 12,2 εκ €, δηλ. 1,7 εκ. ευρώ περισσότερα από τους ΚΑΠ. Αν πάρουμε υπ΄όψιν και τα έσοδα που προκύπτουν από τους λογαριασμούς της ΔΕΥΑΤ, που φτάνουν στο ύψος των 8 εκ. €, τότε το συνολικό ποσό που επιβαρύνονται οι δημότες – και μάλιστα μέσω οικονομικής κρίσης και πανδημίας – ξεπερνά τα 20 εκ. € ετησίως τα οποία δεν τα λες και λίγα.
Επίσης, καραδοκεί το σαφάρι της είσπραξης των οφειλών δημοτών προς το δήμο για παλαιότερα χρέη, που ανέρχονται στα 14 εκ. €. Κάτω από την πίεση των κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών, της δέσμευσης της φορολογικής ενημερότητας και της πρόβλεψης πλειστηριασμών για χρέη 500 € και άνω προς τους δήμους, χιλιάδες Τρικαλινοί εκβιάζονται κυριολεκτικά να τα πληρώσουν ανεξάρτητα από το αν έχουν ή όχι αυτή τη δυνατότητα. Η δημοτική αρχή απευθύνεται σε χιλιάδες δημότες που χρωστάνε μερικές δεκάδες ή εκατοντάδες ευρώ, ενώ γνωρίζει ότι ελάχιστοι Τρικαλινοί με χρέη από πενήντα χιλιάδες ευρώ και πάνω χρωστάνε στο δήμο 10 εκ. ευρώ.
Όσον αφορά στα ανταποδοτικά τέλη, φαίνεται ότι ο εισπρακτικός μηχανισμούς δουλεύει «ρολόι», αφού τελικά εισπράττονται περισσότερα και από αυτά που έχουν προβλεφθεί, αγγίζοντας τα 6 εκ. €.
Είναι σημαντικό ότι στην εισαγωγική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού αναγνωρίζεται ότι το 2021 θα είναι μειωμένη ως σύνολο η κρατική χρηματοδότηση τους Δήμους σε σχέση με το 2020 κατά 210 εκ. €. Ως αντιστάθμισμα της παραπάνω μείωσης η κυβέρνηση προβλέπει ότι θα αυξηθούν τα «ίδια έσοδα» των Δήμων από 2,297 εκ. € στα 2,532 εκ. €., αύξηση πάνω από 335 εκ. €.
Αιχμή τους σε αυτή τη φάση η λεγομένη διασταύρωση των τετραγωνικών που γίνεται από τους Δήμους.
Μια ρύθμιση ψηφισμένη από τον ΣΥΡΙΖΑ, που φυσικά στηρίζει η Ν.Δ. και η ηγεσία της ΚΕΔΕ, πρόεδρος της οποίας είναι ο δήμαρχος Τρικκαίων, και που δεν ήρθε να διασταυρώσει το αληθές των δηλωμένων τετραγωνικών της λαϊκής κατοικίας, όπως παραπλανητικά αναφέρεται, αλλά πώς θα περάσουν οι δημότες από το ταμείου του δήμου. Πολλά νοικοκυριά και στο Δήμο μας «θα τρίβουν τα μάτια τους» με τα «μπουγιουρντί» που θα παίρνουν στα χέρια τους και οι πρώτες εκτιμήσεις μιλάνε για 1,5 εκατομμύρια το χρόνο. Επίσης, θα καταλάβουν ότι, στη βάση των παραπάνω, ανοίγει με μαθηματική ακρίβεια και ο δρόμος για την αύξηση του ΕΝΦΙΑ, που διακαής πόθος του κ. Παπαστεργίου και της ΚΕΔΕ είναι να τον διαχειρίζονται οι δήμοι – τρομάρα τους- αντί να επιδιώκουν την κατάργησή του για τη λαϊκή οικογένεια.
Σήμερα όχι μόνο είναι αναγκαίο, αλλά επιβάλλεται να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια από το Δήμο για να υλοποιηθούν μέτρα πραγματικής ανακούφισης των λαϊκών οικογενειών με απαλλαγές και μειώσεις σε απόρους, πολύτεκνους, τρίτεκνους, ΑΜΕΑ, μονογονεϊκές οικογένειες, μακροχρόνια άνεργα ζευγάρια, δικαιούχους ΚΕΑ, εργαζόμενους που βρίσκονται σε αναστολή, αυτοαπασχολούμενους επίσης σε αναστολή με εισόδημα κάτω από 12.000 ευρώ. Μια τέτοια κατεύθυνση δεν υπάρχει στον προϋπολογισμό του Δήμου.
Ο κ. Δήμαρχος συνεχίζει να προκαλεί με την ικανοποίησή του για την πορεία εξυγίανσης των οικονομικών του Δήμου, μειώνοντας τα χρέη του, κρύβοντας την σκληρή πραγματικότητα, ότι αυτό επιτυγχάνεται στις πλάτες του λαού του δήμου μας. Οι τρικαλινοί δημότες συνεχίζουν να χρυσοπληρώνουν τα δάνεια του δήμου, έχοντας πληρώσει από το 2010 έως το 2020 τοκοχρεολύσια που ξεπερνούν τα 31 εκατομμύρια ευρώ, χρήματα που λείπουν για έργα και υπηρεσίες. Αλλά ο κ. Δήμαρχος «ξεχνά» κάθε φορά να μας θυμίσει ότι ο ίδιος είναι μέρος του προβλήματος της υπερχρέωσης του δήμου, απ’ όταν ήταν δημοτικός σύμβουλος και αντιδήμαρχος την περίοδο που εκτινάχτηκαν οι δανειακές υποχρεώσεις.
Για το τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου:
Τα βασικά σημεία της πολιτικής κάθε διοίκησης αποτυπώνονται σε ένα τεχνικό πρόγραμμα με την έννοια των ιεραρχήσεων και των προτεραιοτήτων. Η Λαϊκή Συσπείρωση θεωρεί ότι το τεχνικό πρόγραμμα δεν ανταποκρίνεται στις επείγουσες και σημαντικές ανάγκες και με αυτή την έννοια το καταψήφισε. Επίσης θεωρεί ότι η όποια χρηματοδότηση είναι επιστροφή ενός μικρού μόνο μέρους της συνολικής αφαίμαξης και του τρικαλινού λαού και τίποτα παραπάνω.
Η φετινή προσπάθεια του Δημάρχου να εμφανίσει μεγάλο όγκο χρημάτων για έργα ξεπέρασε κατά πολύ την περσινή παρουσίαση που επικαλούνταν με έπαρση την υλοποίηση του μεγαλύτερου προϋπολογισμού των τελευταίων χρόνων. Νόμιζες στην κυριολεξία ότι βρισκόσουν σε προεκλογική συγκέντρωση της παράταξής του.
Όμως, η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική. Από το τεχνικό πρόγραμμα του 2020 ύψους 12,8 εκατομμυρίων ευρώ, υλοποιήθηκε μόνο το 10%. Έργα που εμφανίζονται στο τεχνικό πρόγραμμα του 2019 εμφανίζονται και το 2020 αλλά και το 2021 και δεν ξέρουμε για πόσα χρόνια ακόμη. Άλλωστε, πολλά από αυτά τα έργα έχουν πολυετή δέσμευση υλοποίησης, άρα δεν θα ολοκληρωθούν και μέσα στο 2021, όπου παρουσιάζεται πρόγραμμα 20 εκατομμυρίων ευρώ. Παράλληλα οι προϋπολογισμοί δεν περιλαμβάνουν μέσα ένα πολύ μεγάλο κομμάτι εκπτώσεων που θα υπάρξουν μετά τη συμβασιοποίηση των τεχνικών έργων, άρα τα πολύ μεγάλα νούμερα δεν είναι δεδομένο ότι θα είναι όντως έτσι.
Κάποια ενδεικτικά στοιχεία του φετινού τεχνικού προγράμματος
Έργα αστικών αναπλάσεων, ιδιαίτερα στο κέντρο της πόλης, με μεγάλους προϋπολογισμούς (χαρά των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων) εμφανίζονται στο τεχνικό πρόγραμμα. Δεν αμφισβητούμε την ανάγκη αποφασιστικών παρεμβάσεων όμως η πρεμούρα της δημοτικής αρχής για τέτοιου είδους έργα ξεκινά από το πώς αυτά θα κουμπώσουν με το τουριστικό προϊόν που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στην πόλη μας.
Έργα για τον εκσυγχρονισμό των δικτύων νερού παρότι έχουν καθυστερήσει επικίνδυνα για την υγεία του λαού του δήμου μας, συνεπικουρούν τους σχεδιασμούς εμπορευματοποίησής του καθώς και την προοπτική της πλήρους ιδιωτικοποίησης. Έργα όμως που να καλύπτουν λαϊκές ανάγκες, οι προβλέψεις είναι από ανύπαρκτες έως πολύ περιορισμένες. Γιατί ποιος μπορεί να αμφισβητήσει σήμερα τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν σε πολλές σχολικές μονάδες του δήμου μας; π.χ. είναι στην επικαιρότητα η κατάσταση συνωστισμού στα σχολικά κτήρια, υπάρχουν αίθουσες – κοντέινερς, νηπιαγωγεία σε πυλωτές και σπίτια, απαρχαιωμένοι παιδικοί σταθμοί που η ευαισθησία της δημοτικής αρχής φτάνει μέχρι την ανακατασκευή παλαιών κτηρίων και όχι μέχρι την κατασκευή νέων και σύγχρονων σχολικών μονάδων. Η διεκδίκηση χαρακτηρισμού οικοπέδων για ανέγερση νέων σχολικών μονάδων – και ιδιαίτερα για την προσχολική αγωγή – είναι αδιανόητη και γι αυτήν τη δημοτική αρχή. Είναι τραγική η απόφαση της δημοτικής αρχής να αποχαρακτηρίσει στην ΤΑΞΥΠ χώρο που προορίζονταν για βρεφικό σταθμό, την ώρα που και φέτος θα μείνουν δεκάδες βρέφη έκτος τέτοιων δομών προσχολικής αγωγής.
Είναι θετικό που για πρώτη φορά επιδιώκεται η χρηματοδότηση 640 χιλιάδων ευρώ για την αντισεισμική θωράκιση σχολείων και συγκεκριμένα για το 2ο Γυμνάσιο, ενώ αναγράφεται το ποσό του ενός εκατομμυρίου ευρώ για αντιπλημμυρικά σε Ληθαίο και Αγιαμονιώτη ποταμό. Όμως, όλα τα προηγούμενα χρόνια, που μόνο η Λαϊκή Συσπείρωση επέμενε για την αναγκαιότητα τέτοιων παρεμβάσεων που προστατεύουν τη ζωή και την περιουσία των δημοτών, ο κ. Παπαστεργίου μας ειρωνευόταν λέγοντας ότι δεν έχουμε «μαντέψει» ακόμα το σεισμό και άλλους τέτοιους επικίνδυνους αστεϊσμούς. Τώρα τι συμβαίνει; Μήπως έχει κάποια ιδιαίτερη πρόβλεψη και δεν την γνωρίζουμε; Απλά τους ταρακούνησε ο Ιανός και η Σάμος αλλά και η πίεση που δέχονται από τη Λαϊκή Συσπείρωση, μόνο που και πάλι οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις αποτελούν «σταγόνα στον ωκεανό» μπροστά στη συνολική αντιμετώπιση τέτοιων ζητημάτων.
Έγιναν και γίνονται έργα ενεργειακής αναβάθμισης σχολείων, χωρίς ωστόσο καμία πρόβλεψη για την στατική τους επάρκεια, π.χ. 1ο Γυμνάσιο, 5ο Γυμνάσιο, 5ο Λύκειο, 5ο Δημοτικό, 9ο Δημοτικό.. Είναι ένας από τους λόγους για τον οποίο δεν μπορούν να εκδοθούν πολεοδομικές άδειες στα περισσότερα δημοτικά κτήρια και εγκαταστάσεις. Και όλα αυτά στην πιο «καινοτόμα» και «έξυπνη» πόλη της χώρας.
Παράλληλα, είναι παντελής η έλλειψη ενός συνολικού σχεδιασμού αντιπλημμυρικής προστασίας όχι μόνο του δήμου μας αλλά και της ευρύτερης περιοχής, αφού ούτε πόροι διατίθενται ούτε προσωπικό. Απλά, μετά από καταστροφές «τους παίρνει το νερό από το αυλάκι».
Συνεχίζουν στο μεταξύ οι αναφορές του κ. Δημάρχου ότι, όσο θα υπάρχουν παρεμβάσεις από διάφορες εταιρείες π.χ. ΔΕΥΑΤ, φυσικό αέριο κλπ, η αποκατάσταση των δρόμων είναι μάταιη, μάλλον παραπέμπουν στο ότι οι Τρικαλινοί θα πρέπει να ξεχάσουν τι σημαίνει φυσιολογικός δρόμος. Είναι και αυτό μέρος της «βιώσιμης κινητικότητας».
Επιπλέον, το τεχνικό πρόγραμμα είναι πολύ μακριά από την ικανοποίηση μεγάλων αναγκών στις δημοτικές κοινότητες, όπως υποδομών αθλητισμού, πολιτισμού, τμημάτων υγείας, οδοποιίας κλπ. Οι ισχυρισμοί του κ. Δημάρχου ότι οι κάτοικοι των κοινοτήτων χρησιμοποιούν τις υποδομές του πολεοδομικού ιστού όταν έρχονται στην πόλη που σημαίνει ότι είναι πολυτέλεια να έχουν τέτοιες υποδομές και στην περιοχή τους, είναι σαν να λέμε «από την πόλη έρχομαι και στην κορφή καν΄έλα».
Εκτός αυτών η Λαϊκή Συσπείρωση επισημαίνει ότι στο «κάδρο» των έργων δεν υπάρχει το ζήτημα της αυτεπιστασίας, αλλά υπάρχουν μόνο εργολαβίες, σχεδόν για τα πάντα, κάτι που συνιστά σοβαρό ζήτημα. Ορισμένα έργα μικρού βεληνεκούς σε σχολεία, κοινόχρηστους χώρους ή δημοτικά κτήρια θα μπορούσαν να γίνονται με το προσωπικό του δήμου, χωρίς να παραβλέπουμε το γεγονός ότι μια σειρά από κυβερνητικές εντολές έχουν αφήσει ολόκληρες υπηρεσίες γυμνές από εργαζόμενους και μέσα. Έχει καταγγείλει τις εργολαβίες στην αποκομιδή των απορριμμάτων στους πρώην Καποδιστριακούς δήμους, όπου η δημοτική αρχή χρησιμοποιεί ως όχημα περαιτέρω ιδιωτικοποίησης χωρίς να διεκδικεί μόνιμες προσλήψεις και χωρίς να μας τεκμηριώνει ποια είναι πιο οικονομική λύση για το δήμο, οι εργολαβίες ή οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και η αγορά μηχανημάτων;
Η Λαϊκή Συσπείρωση, καταψηφίζοντας τον αντιλαϊκό οικονομικό προϋπολογισμό και το τεχνικό πρόγραμμα, θα συνεχίσει να αναδεικνύει όλες τις αντιδραστικές αλλαγές που υλοποιούνται και στο Δήμο μας και καλεί τα λαϊκά στρώματα να πιστέψουν στη δύναμή τους και στο δίκιο τους, να διευρύνουν τις απαιτήσεις τους και να διεκδικήσουν την εξασφάλιση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό όλων των αναγκαίων πόρων και των οφειλομένων προς την Τοπική Διοίκηση να ανατραπεί το νομοθετικό πλαίσιο που την καθιστά πεδίο επιχειρηματικής δράσης και φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
Για τη Λαϊκή Συσπείρωση Τρικάλων
Γιώργος Καΐκης, Δημοτικός Σύμβουλος