Κατάφερε, μαζί με μια σειρά ακόμα λόγους, που έχουν να κάνουμε με την πρόοδο των Τρικάλων, τις καινοτομίες, την ευταξία σε μια σειρά ζητήματα, τις αναπλάσεις εμβληματικών κτιρίων (Παλιές Φυλακές, Οθωμανικό Τζαμί, Μουσείο Τσιτσάνη, Βαρούσι κλπ), να αποτελέσει το μεγαλύτερο Χριστουγεννιάτικο δέλεαρ για να επισκεφτεί κανείς να μια περιοχή.
Βάζοντας στο χάρτη μια πόλη που δεν είχε ποτέ παράδοση σε Χριστουγεννιάτικες γιορτές και κάνοντας την τον απόλυτο Χριστουγεννιάτικο προορισμό της χώρας με περισσότερους από ένα εκατομμύριο επισκέπτες το χρόνο.
Επισκέπτες με μια αίσθηση ευτυχίας ζωγραφισμένη στα πρόσωπα τους και χωρίς καμία διάθεση γκρίνιας.
Γιατί λοιπόν ο Μύλος των Ξωτικών έγινε η νούμερο ένα ατραξιόν της Ελλάδας;
1. Γιατί έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που λείπουν από τις περισσότερες ελληνικές προσπάθειες: Έχει οργάνωση μηνών, συλλογική προσπάθεια, αισθητική, εφευρετικότητα που από χρόνο σε χρόνο μεγεθύνεται, εξαιρετικές επιλογές εντός του και έμπνευση.
2. Η μεταμόρφωση του παλαιού λιθόκτιστου Μύλου Ματσόπουλου, ενός εμβληματικού μνημείου βιομηχανικής κληρονομιάς, παλαιού αλευρόμυλου του 1884 που σταμάτησε να λειτουργεί στη δεκαετία του 1980 και πέρασε μια περίοδο παρακμής πριν επιστρέψει θριαμβευτικά στη ζωή της πόλης με νέες χρήσεις.
Αλευρόμυλους σαν αυτόν συναντά κανείς και σε άλλα σημεία της Ελλάδας, στη Θεσσαλονίκη μάλιστα έχουμε δει στο παρελθόν ιδανικές χρήσεις του, όμως τόσο καλά συντηρημένους δεν θα βρεις πουθενά.
Εξάλλου ακόμα και το site του, άψογα οργανωμένο και τεκμηριωμένο βοηθά στο να γνωρίσεις καλύτερα αυτό το μέρος.
Η αξιοποίηση του ως θεματικό πάρκο και η μεταμόρφωση του από τα τέλη Νοέμβρη μέχρι τα Φώτα, με έναν μοναδικό τρόπο, σε ένα πραγματικό σκηνικό παραμυθιού, που αξιοποιεί κάθε γωνιά του, εσωτερική ή υπαίθρια, εντάσσοντας την παρουσία του νερού μοναδικά, χάρη στον ποταμό Ληθαίο που διατρέχει την πόλη, είναι αξιοθαύμαστη.
3. Η αισθητική. Στο Μύλο δεν θα βρεις τίποτε παράταιρο, τίποτε που να σε ενοχλήσει αισθητικά, τίποτε που να αγγίζει ή να ξεπερνά τα όρια του κιτς όπως συμβαίνει στα περισσότερα αντίστοιχα ελληνικά ”χωριά”.
Εξαιρετικός σκηνογραφικός σχεδιασμός στην κάθε λεπτομέρεια, τακτοποιημένη θεματικά δομή σε όλο το συγκρότημα, θεματική ανανέωση κάθε χρόνο, φέτος είναι ο Καρυοθραύστης το κεντρικό του θέμα, εξαιρετικά θεατρικά κοστούμια για τους εκατοντάδες εργαζόμενους που είναι παρόμοια ενδεδυμένοι, σπουδαίος αρχιτεκτονικός και θεατρικός φωτισμός που αναδεικνύει ακόμα και τα πιο υποφωτισμένα ή απομακρυσμένα σημεία του.
4. Η οργάνωση. Είναι πραγματικά μοναδικό το πως λειτουργεί ένα τόσο μαζικό σημείο συγκέντρωσης χιλιάδων ανθρώπων χωρίς το παραμικρό πρόβλημα.
Με εκπαίδευση και προετοιμασία μηνών των ανθρώπων που πρόκειται να εργαστούν, με υποδειγματικό δωρεάν πάρκινγκ εκατοντάδων θέσεων σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο απέναντι από την είσοδο, τρενάκι που φέρνει τους τουρίστες από το κέντρο της πόλης, ακόμα και ειδικό σταθμό φόρτισης κινητών όπου μπορείς να κλειδώσεις το κινητό σου σε ειδικό φωτεινό θάλαμο και να φορτιστεί για μισή ώρα, info kiosk που σε ενημερώνουν παντού για τα πάντα και φυσικά για την πόλη και τις κοντινές αποδράσεις, εξαιρετική διαχείριση του πλήθους είτε αφορά σε ατομικούς επισκέπτες είτε σε γκρουπ που έρχονται από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ευγένεια από τους πάντες και διάθεση συνεργασίας που κάποιος την ενέπνευσε. Αλλά και δυνατότητα να φτάσεις εκεί χωρίς καν να μπεις στην κίνηση της πόλης από την εθνική οδό.
5.Ποικιλία. Σε θεματικά πάρκα σαν αυτό συνήθως πηγαίνεις μια φορά και δεν ξαναπάς. Ο Μύλος όμως κατάφερε χάρη στην μέριμνα των ανθρώπων του να ανανεώνεται κάθε χρόνο. Γευστικά με δεκάδες επιλογές, ψυχαγωγικά, με προσθήκες που γίνονται από χρόνο σε χρόνο και αντικαθιστούν ότι γερνά, πολιτιστικά με ένα διαρκές πρόγραμμα συναυλιών και παραστάσεων.
Από το 2011 που ξεκίνησε από προηγούμενη δημοτική αρχή μέχρι σήμερα που στο τιμόνι του δήμου είναι ο εμπνευσμένος Δημήτρης Παπαστεργίου και ο οποίος σοφά, σε αντίθεση με άλλους δημάρχους όχι μόνο συνέχισε το έργο του προκατόχου του αλλά το εξέλιξε εντυπωσιακά, ο Μύλος κατάφερε να γίνει η ατμομηχανή της τουριστικής οικονομίας των Τρικάλων και να ευεργετήσει όλη την πόλη με τη φόρα που παρέχει.
Και η πόλη με τη σειρά της να αντιληφθεί τις δυνατότητες του και να συνδέσει τη ζωή της για ενάμιση μήνα με τη λειτουργία του. Σπουδαία υπόθεση για μια πόλη. Σπουδαίο παράδειγμα για μια χώρα. Το απόλυτο success story.
Γιώργος Τούλας (parallaximag.gr)