Θερινή δράση ουσίας ολοκλήρωσε το ΚΔΑΠ «ΤΟ ΦΡΟΥΡΙΟ» του Δήμου Τρικκαίων και θέμα «Η φύση το Καλοκαίρι». Με αφορμή αυτή τη δράση, μέσα από την εκπόνηση Περιβαλλοντικού Σχεδίου Εργασίας (PROJECT), ανταποκρινόμενο και στον επιμέρους στόχο των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών, προωθήθηκε η ευαισθητοποίηση των παιδιών για το Περιβάλλον.
Όπως αναφέρει η υπεύθυνη του ΚΔΑΠ ΦΡΟΥΡΙΟ κ. Μαρία Παλάβρα, (συντόνισε και οργάνωσε το πρόγραμμα):
Το συγκεκριμένο Σχέδιο Εργασίας (project) αναπτύχθηκε μέσα από τη σύνθεση των οργανωμένων δραστηριοτήτων της δομής. Πρόκειται για διαθεματική προσέγγιση μέσα από ποικίλες δραστηριότητες και δράσεις. Η επιλογή του θέματος έγινε μέσα Ιουνίου και η δράση ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 31 Ιουλίου. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε από όλες τις ηλικιακές ομάδες παιδιών (5 έως 12 ετών), με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών-παιδαγωγών της δομής.
Οι μέθοδοι που εφαρμόστηκαν ήταν η ομαδοσυνεργατική και η βιωματική μάθηση. Η τέχνη και οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η παρατήρηση, ο προβληματισμός-συζήτηση, ο διάλογος, η δραματοποίηση, οι περίπατοι στη γειτονιά, τα παιχνίδια ρόλων και έκφρασης, η πηλοπλαστική, η ζωγραφική, το κολάζ και τα σύγχρονα μέσα τεχνολογίας.
Τα παιδιά παρατήρησαν, μελέτησαν, ανακάλυψαν τη φανερή και κρυφή ομορφιά της φύσης του Καλοκαιριού. Εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν με μεράκι.
Σκοπός του προγράμματος ήταν η γνωριμία με την φύση του Καλοκαιριού και η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε σχέση με την προστασία και την αειφορία του Περιβάλλοντος.
Οι θεματικές ενότητες που αναπτύχθηκαν ήταν: «Κήπος και Ανθοφορία», «Θάλασσα και αναψυχή», «Το βουνό», «Περίπατοι και παιχνίδια», «Υγιεινή διατροφή με φρούτα», «Ο κύκλος του νερού», «Μουσικές Διαδρομές», «Παιχνίδια και Άθληση».
Οι στόχοι ήταν οι κάτωθι:
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
• Να γνωρίσουν τα παιδιά τη φύση, του ήχους της και τα χρώματα του Καλοκαιριού.
• Να μάθουν να εκφράζονται κινητικά.
• Να μάθουν να παίζουν, διότι το παιχνίδι είναι ζωτικότατη ανάγκη για τα παιδιά, καθώς τα προσφέρει χαρά, κίνηση, δράση, αποκτώντας εμπειρίες μέσα από τους κανόνες του, απαραίτητο για το κτίσιμο της προσωπικότητάς τους.
• Να εμπλουτιστεί το λεξιλόγιό τους σχετικά με τη φύση και να αναπτυχθεί ο προφορικός λόγος.
• Να μάθουν τα δουλεύουν σε ζευγάρια και να γίνουν όλα τα παιδιά μια ομάδα και να συνεργαστούν μεταξύ τους, αποκτώντας αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, καλλιεργώντας ηθικές και δημοκρατικές αξίες.
• Να μάθουν να χρησιμοποιούν τα μουσικά όργανα (κρουστά) και να χτυπούν με το ρυθμό της μουσικής που ακούνε.
• Να μάθουν να εκφράζονται μέσω της δραματοποίησης.
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
• Ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης (στάσεις και αξίες που συμβάλλουν στην αειφορία).
• Ενίσχυση της αγάπης για τη φύση μέσα από τα ομαδικά παιχνίδια, τα παραμύθια, τις φωτογραφίες, τις μουσικές και τα τραγούδια , τα παιχνίδια φαντασίας και αισθήσεων.
• Συνειδητοποίηση του κινδύνου της ρύπανσης και της ανάγκης για προστασία της φύσης.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
• Εξάσκηση στην κατανόηση και εκτέλεση οδηγιών (παιχνίδια, κατασκευές).
• Ανάπτυξη ικανοτήτων επικοινωνίας, διαλόγου και συνεργασίας (ομαδικές εργασίες).
• Σύνθεση οργανωμένων δραστηριοτήτων και δράσεων με την καθημερινή ζωή (περίπατοι).
Αξιολόγηση του Σχεδίου Εργασίας – Συμπεράσματα:
1. Αξιοποίησε, εμπλούτισε με λεξιλόγιο και γνώσεις (σχετικά με τη φύση).
2. Έδωσε πολλές ευκαιρίες στα παιδιά να ασχοληθούν με τη δραστηριότητα της επιλογής τους (ζωγραφική, παιχνίδια, τραγούδια, κατασκευές, κ. ά.)
3. Συνέβαλε στην ανάπτυξη του προφορικού λόγου, μέσα από την κατάθεση εμπειριών και τη συμμετοχή των παιδιών σε επικοινωνιακές καταστάσεις (δραστηριότητες, περίπατοι).
4. Συντέλεσε στην ενίσχυση της οικολογικής συνείδησης και αποτέλεσε τη βάση για την εξέλιξή τους σε ενεργούς πολίτες (ευαισθησία, αγάπη, φροντίδα, υπευθυνότητα για το περιβάλλον).
5. Βοήθησε στην απόκτηση επικοινωνιακών δεξιοτήτων (αγωγή διαλόγου).
6. Συνέβαλε στην κοινωνικοποίηση των παιδιών.
Η δυσκολία που συναντήσαμε και ξεπεράσαμε ήταν ο συντονισμός των ηλικιακών ομάδων.
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με διασκεδαστικά παιχνίδια στην αυλή μας με νερό (όπως : νεροκουβαλητές, νεροδρομίες, νεροβόμβες, νερό στα τυφλά, κ. ά.).
Ακολούθησε γευσιγνωσία με δροσερό καρπούζι, το φρούτο του Καλοκαιριού.
Τέλος, η καλλιτεχνική έκφραση των παιδιών ήταν η δημιουργία μιας καλοκαιρινής κάρτας με κολάζ και ζωγραφική, όπου ευχήθηκαν:
«Καλοτάξιδο Καλοκαίρι 2020».