Συνέντευξη στην ιστοσελίδα του Δήμου Τρικκαίων  www.trikalacity.gr παραχώρησε ο κορυφαίος Ελληνας βιολονίστας Λεωνίδας Καβάκος.
Ο τιμημένος με τις σπουδαιότερες διακρίσεις του κόσμου, βιολονίστας και αρχιμουσικός, μίλησε στον εκπρόσωπο Τύπου του Δήμου, Θανάση Μιχαλάκη, λίγες ημέρες πριν τη μεγάλη και εξαιρετικής καλλιτεχνικής αξίας συναυλία που θα πραγματοποιηθεί στις 15 Μαρτίου 2019, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Τρικκαίων «Αθανάσιος Τριγώνης», στην αίθουσα «Δημήτρης Καβράκος».
Η συναυλία με τη μέγιστης ακτινοβολίας και προσφοράς Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι τμήμα του προγράμματος «Προσφορά Μουσικής & Μουσική Προσφορά» και τα έσοδά της θα διατεθούν στο Κ.Δ.ΑΠ. ΜΕ.Α (Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Ατόμων Με Αναπηρίες) “Ήφαιστος” και τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Τρικάλων.

Η συνέντευξη στον Θανάση Μιχαλάκη

1.    Ποιος ο στόχος του προγράμματος «Προσφορά Μουσικής & Μουσική Προσφορά», που πλέον έχει φτάσει στον τρίτο χρόνο; Είστε ικανοποιημένος από τους καρπούς του;

Ο στόχος του προγράμματος πιστεύω ότι ορίζεται ξεκάθαρα από τον τίτλο: με τη μουσική, μέσω της μουσικής, προσφέροντας μουσική, προσπαθούμε να βοηθήσουμε όσο μπορούμε τις διάφορες κοινωνικές ομάδες, οι οποίες έχουν συγκεκριμένες ανάγκες. Ταυτοχρόνως, πηγαίνοντας στην επαρχία, προσπαθούμε- να φέρουμε τη μουσική, τις συναυλίες και τα μεγάλα αριστουργήματα της μουσικής ιστορίας κοντά στον κόσμο, ο οποίος ζει στις μικρότερες πόλεις και δεν έχει δυστυχώς άμεση πρόσβαση σε αυτά.

2.    Είστε κορυφαίος Βιολονίστας και Αρχιμουσικός. Ποια ανάγκη σας κάνει να δίνετε συναυλίες σε πόλεις της ελληνικής περιφέρειας; Σας απασχολεί και σας συγκινεί το ότι το 2019 υπάρχουν παιδιά αποκλεισμένα από τέτοιας εμβέλειας καλλιτεχνικά γεγονότα;

Όλα όσα περιέγραψα παραπάνω είναι ουσιαστικά και ο λόγος για τον οποίο θέλω να υλοποιήσω το Πρόγραμμα, τις συναυλίες, σε μικρότερες ελληνικές πόλεις που, αφ’ ενός, όπως είπα, δεν έχουν τις υποδομές για να φιλοξενήσουν συναυλίες διεθνών προδιαγραφών και αφ’ ετέρου δεν έχουν και την οικονομική δυνατότητα. Άρα, με αυτή την προσπάθεια πλησιάζουμε εμείς τον κόσμο που μένει εκεί και βεβαίως θέλουμε πάρα πολύ να πλησιάσουμε και τη νέα γενιά. Ξέρω ότι στην επαρχία υπάρχουν πάρα πολλά παιδιά που θέλουν να μάθουν – και μαθαίνουν – μουσική. Στα ωδεία υπάρχουν πολλοί σπουδαστές και θέλουμε πάρα πολύ να τους πλησιάσουμε, να τους δείξουμε πώς είναι μια καλή συναυλία, πώς είναι το να συνηχεί μια Ορχήστρα, να υπάρχει αυτή η σύμπνοια, η συγκέντρωση και να υπάρχει αυτή η ομαδική απόδοση ενός έργου, που νομίζω ότι είναι πάρα πολύ δυνατή εμπειρία.

3.    Τι θέλετε να αποκομίσει ένας νέος άνθρωπος φεύγοντας από τη συναυλία;

Με ενδιαφέρει να κοινωνήσει μέσω της σιωπής με το μήνυμα της μουσικής, την ομορφιά, την αισθητική της και την ανθρωπιά την οποία εκπέμπει όλο το μουσικό έργο. Βασικό στοιχείο, αυτός ο ανθρωποκεντρισμός, ο οποίος βεβαίως έχει το ίδιο ακριβώς νόημα με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Η προσέγγιση αυτή δίνει τη δυνατότητα στον καθένα να μετουσιώσει με όποιον τρόπο θέλει τα ακούσματα με βάση τη δική του φαντασία, τα δικά του βιώματα. Αυτό που είναι σίγουρο και έχει για μένα τη μεγαλύτερη σημασία, είναι ότι μετά τη συναυλία και κοινωνώντας μέσω της σιωπής με αυτά τα αριστουργήματα, κάποιος γίνεται καλύτερος ως άνθρωπος γιατί αυτά απευθύνονται κατευθείαν στο κέντρο της ψυχής.

4.    Θυμάστε τη δική σας ανάγκη να παρακολουθείτε συναυλίες σημαντικών μουσικών και αρχιμουσικών;

Ως μικρός μαθητής στο βιολί κι εγώ θυμάμαι ότι υπήρχαν βεβαίως κάποιες – όχι πολλές- σημαντικές συναυλίες καλλιτεχνών διεθνούς φήμης, που έρχονταν τότε στην Αθήνα (στο Φεστιβάλ κυρίως, γιατί δεν υπήρχε ακόμα το Μέγαρο Μουσικής) και αυτά τα γεγονότα τα περίμενε κανείς με ιδιαίτερη χαρά και ένταση. Ήταν βέβαια και στιγμές από τις οποίες κανείς αποκόμιζε ως μαθητής πάρα πολλές πληροφορίες, γιατί όταν δεις πώς γίνεται κάτι σε πολύ υψηλό επίπεδο και έχεις τη στοιχειώδη παρατηρητικότητα και εξυπνάδα, προσπαθείς να μάθεις από αυτό. Είναι σαν ένα μάθημα (πέρα από την ψυχική εμπειρία που περιέγραψα παραπάνω), είναι μάθημα για όποιον σπουδάζει μουσική. Το ίδιο ακριβώς συνέβαινε και σ’ εμένα και γι’ αυτό δεν έχανα ποτέ αυτές τις συναυλίες. Βέβαια, ο πατέρας μου έπαιζε και στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών οπότε είχα και την εβδομαδιαία σχεδόν επαφή με τις συναυλίες αλλά αυτές στις οποίες αναφέρομαι τώρα ήταν πολύ μεγάλα διεθνή γεγονότα και θεωρούνταν αυτονόητο ότι θα είναι κανείς εκεί.

5.    Πώς νιώθετε να επηρεάζει, να εμπλουτίζει εσάς, ως μουσικό αλλά και ως άνθρωπο, αυτή η σημαντική προσφορά;

Για μένα αυτή η προσπάθεια είναι κάτι που μου δίνει μεγάλη χαρά γιατί το να μπορεί, να είναι σε θέση κάποιος να προσφέρει, είναι βασικά ένα δώρο Θεού και όταν βρεθεί σ’ αυτή τη θέση θεωρώ ότι πρέπει κανείς να προσφέρει. Άρα, λοιπόν εδώ στην Ελλάδα – που δυστυχώς ενώ όλοι αναφέρουμε ότι είναι η κοιτίδα του πολιτισμού, στη σύγχρονη εποχή είμαστε πολύ μακριά από οτιδήποτε τέτοιο – μου δίνει ιδιαίτερη ικανοποίηση το να βλέπω τη χαρά, την ευτυχία στα μάτια και τα πρόσωπα των ανθρώπων που έρχονται στις συναυλίες, κυρίως στην επαρχία και στα παιδιά αυτά, τα οποία κοιτάνε με μια δίψα για μάθηση που είναι πραγματικά συγκινητική. Για μένα αυτό είναι η μεγαλύτερη χαρά και το μεγαλύτερο κέρδος που μου δίνει βέβαια και τη δύναμη να συνεχίσω.

Info

Προσφορά Μουσικής & Μουσική Προσφορά: Λεωνίδας Καβάκος – Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Τρίκαλα
Παρασκευή 15 Μαρτίου 2019, ώρα 20:30
Πνευματικό Κέντρο Δήμου Τρικκαίων
Τιμές εισιτηρίων: 25€ (γενική είσοδος)
Προπώληση εισιτηρίων: Βιβλιοπωλεία Τσιοπελάκου, Πανουργιά, Λαμπρίδης και στο κατάστημα Press & Tobacco Γαριβάλδη
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΚΑΒΑΚΟΣ
Αναγνωρισμένος διεθνώς ως μουσικός με σπάνιες μουσικές και δεξιοτεχνικές ικανότητες, ο  Λεωνίδας Καβάκος συνεργάζεται τακτικά με τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου (Φιλαρμονική Βερολίνου, Συμφωνική του Λονδίνου, Συμφωνικές Ορχήστρες Σικάγο και Βοστώνης κ.ά.), ενώ τον Ιούνιο του 2018 υπέγραψε αποκλειστικό συμβόλαιο συνεργασίας με τη δισκογραφική εταιρεία Sony Classical.
Στα 21 του χρόνια είχε κερδίσει τρεις  σημαντικούς διεθνείς διαγωνισμούς βιολιού: Sibelius (1985), Paganini και Naumburg (1988). Η ηχογράφηση της πρώτης εκδοχής του Κοντσέρτου για βιολί του Σιμπέλιους απέσπασε το Gramophone Concerto of the Year Award το 1991.
Το 2017 τιμήθηκε με το μουσικό βραβείο Léonie Sonning, την ύψιστη μουσική διάκριση της Δανίας, που απονέμεται ετησίως σε κορυφαίες μουσικές προσωπικότητες (στους κατά καιρούς βραβευθέντες συγκαταλέγονται οι Leonard Bernstein, Benjamin Britten, Arthur Rubinstein, Yehudi Menuhin, Dmitri Shostakovich, Dietrich Fischer-Dieskau, Mstislav Rostropovich και Sir Simon Rattle).
Κατά την τρέχουσα καλλιτεχνική περίοδο ο Καβάκος είναι Artist in Residence με την Ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, με την οποία θα εμφανιστεί ως σολίστ και ως αρχιμουσικός.
Επίσης, συμπράττει ως σολίστ με τη Φιλαρμονική της Βιέννης, της Βασιλική Ορχήστρα Concertgebouw, τη Συμφωνική του Λονδίνου, τη Φιλαρμονική του Ισραήλ, τη Συμφωνική του Σαν Φρανσίσκο κ.ά., ενώ πρόκειται να περιοδεύσει με ρεσιτάλ και κοντσέρτα στην Κίνα.
Παράλληλα, ο Καβάκος δραστηριοποιείται έντονα και με μεγάλη επιτυχία ως αρχιμουσικός έχοντας διευθύνει μεταξύ άλλων τις Συμφωνικές Ορχήστρες του Λονδίνου και της Βοστώνης, τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης, τη Γερμανική Συμφωνική Ορχήστρα του Βερολίνου, την ορχήστρα Gürzenich, τη Φιλαρμονική του Θεάτρου La Fenice, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Δανίας κ.ά., ενώ αυτή τη σεζόν θα διευθύνει μεταξύ άλλων την Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Βουδαπέστης, τη Συμφωνική της Βιέννης, την Ορχήστρα Δωματίου της Ευρώπης και τη Συμφωνική του Ντάλας.
 Οι ηχογραφήσεις του τόσο για την Decca Classics όσο και παλιότερα για τις εταιρείες BIS, ECM και Sony Classical έχουν κερδίσει πληθώρα διεθνών διακρίσεων: ECHO Klassik “Instrumentalist of the Year”, Gramophone Artist of the Year 2014 και ECHO Klassik “Best Concerto Recording”.
Έχοντας γεννηθεί και μεγαλώσει σε μουσική οικογένεια στην Αθήνα, δίνει εκεί κάθε χρόνο ένα masterclass βιολιού και μουσικής δωματίου, στο οποίο μετέχουν βιολιστές και σύνολα από όλο τον κόσμο. Παίζει με το βιολί “Willemotte” του Stradivarius (1734) και έχει στην κατοχή του σύγχρονα όργανα των F. Leonhard, S.P. Greiner, E. Haahti and D. Bagué.