Το 70% πλησιάζει πλέον η πρόοδος της κατασκευής του Ε65. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, τα 78,5 χλμ. του άξονα θα είναι έτοιμα πριν από την τελική προθεσμία (Μάρτιος 2017), εφόσον βέβαια δεν υπάρξουν προβλήματα στη ροή χρηματοδότησης του έργου.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό (2007), ο Ε65 περιελάμβανε δύο τμήματα:
• Το τμήμα της εθνικής οδού στον Μαλιακό κόλπο (Σκάρφεια-Ράχες), συνολικού μήκους 57 χλμ.
• Το νέο τμήμα, από τη Λαμία έως την Εγνατία Οδό, μήκους 174 χλμ., ολόκληρο σε νέα χάραξη.
Το κομμάτι της εθνικής οδού στον Μαλιακό κόλπο κατασκευάστηκε, σύμφωνα με την αρχική σύμβαση, από το Δημόσιο και παραδόθηκε στον παραχωρησιούχο (Κεντρική Οδός). Εν τω μεταξύ, όμως, το έργο άλλαξε: με τη συμφωνία επανεκκίνησης στα τέλη του 2013, ο Ε65 «έχασε» το τμήμα Λαμίας-Ξυνιάδας και το τμήμα Τρικάλων-Εγνατίας. Ετσι, στην Κεντρική Οδό απέμεινε να κατασκευάσει το πεδινό τμήμα Ξυνιάδας - Τρικάλων, στην καρδιά του θεσσαλικού Κάμπου, μήκους 78,5 χλμ. Το νέο τμήμα θα περιλαμβάνει 2 μετωπικούς σταθμούς διοδίων στα Τρίκαλα και τους Σοφάδες και τρεις πλευρικούς (Τρίκαλα, Προάστιο, Ανάβρα).
Σύμφωνα με την Κεντρική Οδό, η κατασκευή του τμήματος βρίσκεται σήμερα στο 69,23%. Στο έργο απασχολούνται 401 εργαζόμενοι με 349 μηχανήματα. Τα ζητήματα απαλλοτριώσεων, μεταφοράς δικτύων και αρχαιολογίας θεωρούνται πλέον διαχειρίσιμα, οπότε ο στόχος του Μαρτίου του 2017 είναι εφικτός.
Τα σχέδια για ΕΣΠΑ
Τι θα συμβεί με το υπόλοιπο; Η συμφωνία επανεκκίνησης έδινε τρία χρόνια διορία στο Δημόσιο να αναθέσει στην ίδια κοινοπραξία την κατασκευή του τμήματος Λαμίας-Ξυνιάδας, μήκους 32,5 χλμ. Για το έργο αυτό είχαν προταθεί για ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ 310 εκατ. ευρώ. Η συμφωνία επανεκκίνησης του έργου έχει εγκριθεί από τις κοινοτικές υπηρεσίες, ωστόσο αξιωματούχοι του υπουργείου Ανάπτυξης διατηρούν αμφιβολίες για το κατά πόσο θα γίνει δεκτή από την Ε.Ε. μια απευθείας ανάθεση τόσο μεγάλου οικονομικού αντικειμένου. Επίσης ένα ζήτημα που θα κρίνει την τύχη του τμήματος Λαμία-Ξυνιάδα είναι... η πληρότητα του επιχειρησιακού προγράμματος Υποδομών και Περιβάλλοντος (ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ), που παρουσιάζει ήδη σημαντική υπερδέσμευση. Οι οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμα ληφθεί.
Οσο για το βόρειο τμήμα, από τα Τρίκαλα έως την Εγνατία Οδό η πιθανότητα άμεσης υλοποίησης είναι μικρή, καθώς θα πρέπει να μελετηθεί εκ νέου, ώστε να μη διέρχεται από περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές. Η συμμετοχή Δημοσίου και Ε.Ε. στον Ε65 είναι 749,3 εκατ. ευρώ, χωρίς να συνυπολογιστεί το κόστος ανακατασκευής της εθνικής οδού στον Μαλιακό και τα έσοδα του δρόμου από διόδια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι χθες το υπουργείο Υποδομών επανακατέθεσε στη Βουλή κομμάτι της συμφωνίας επανεκκίνησης ενός άλλου έργου (Κόρινθος-Καλαμάτα-Σπάρτη, κοινοπραξία Μορέας), καθώς το αρχικό κείμενο στον ν. 4354/15 ήταν... ανυπόγραφο και χωρίς ημερομηνίες.
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ)