Η Σιδηροδρομική Εγνατία πάει …δυτικά καθως το 2022 προγραμματίζεται να ξεκινήσουν οι μελέτες για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα.
Αυτό προέκυψε από συνάντηση που είχε την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης με τον βουλευτή Θεσπρωτίας Βασίλη Γιόγιακα.
Οι μελέτες θα εκπονηθούν από τον ΟΣΕ και αφορούν ουσιαστικά ένα τμήμα από το συνολικό σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την επέκταση του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου σε Δυτική Μακεδονία και Ήπειρο.
Το κόστος του έργου εκτιμάται σε πάνω από 1 δισ. ευρώ. Η χρηματοδότηση θα καλυφθεί από το CEF II για να ξεκινήσουν οι πρώτες μελέτες που αφορούν τη γραμμή Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα, Καλαμπάκα-Κοζάνη ενώ υπάρχουν σκέψεις και για μία νέα γραμμή μεταξύ Κοζάνης και Βέροιας.
Ένα μεγάλο έργο με πολλές προκλήσεις
Οι μελέτες για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα που θα μεγαλώσουν την Σιδηροδρομική Εγνατία θα έχουν να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της διέλευσης του τρένου από τον ορεινό όγκο της Πίνδου.
Αποτέλεσμα θα είναι να φτάσει το τρένο για πρώτη φορά στην Ήπειρο και να συνδέσει τα δύο αστικά κέντρα της Ηγουμενίτσας και των Ιωαννίνων με Αθήνα και Θεσσαλονίκη, βγάζοντας από την σιδηροδρομική απομόνωση ολόκληρη την περιοχή.
H γραμμή παρουσιάζει πλέον ενδιαφέρον καθώς η ανάπτυξη του λιμανιού της Ηγουμενίτσας ολοένα και μεγαλώνει τόσο στο κομμάτι των επιβατικών όσο περισσότερο στο κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών.
Η νέα σιδηροδρομική Γραμμή Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα είναι ενταγμένη στο Κεντρικό Δίκτυο Δίκτυο Διευρωπαϊκών Μεταφορών. Ο ΟΣΕ έχει εγκεκριμένη χρηματοδότηση 20 εκατ. ευρώ για τις μελέτες οι οποίες θα χωριστούν σε τέσσερα τμήματα.
Το χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, μέχρι τα τέλη του 2022 θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί των μελετών. Η ολοκλήρωση τους εκτιμάται για το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Στην παρούσα φάση εξετάζεται από τον ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ένταξη του έργου αυτού μαζί με το αντίστοιχο της σιδηροδρομικής σύνδεσης Κοζάνης – Βέροιας στο κεντρικό δίκτυο, αποκτώντας, έτσι, αυξημένη προτεραιότητα σε χρηματοδότηση.
Ουσιαστικά μιλάμε για την αρχή μίας πολυετούς διαδικασίας η οποία θα μας οδηγήσει τελικά στην υλοποίηση αυτών των νέων για τη χώρα σιδηροδρομικών γραμμών που αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα της Δυτικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως ο ΟΣΕ έχει ξεκινήσει τις πρώτες μελέτες για την επέκταση του σιδηρόδρομου στην Ήπειρο από τη δεκαετία του 2000 με ένα φιλόδοξο πλάνο το οποίο -δυστυχώς για τον σιδηρόδρομο- δεν είχε συνέχεια.
Νίκος Καραγιάννης - ypodomes.com