Τρόπους, παραδείγματα και άποψη για την αλλαγή των εκπαιδευτικών δεδομένων στη χώρα μας, με μπροστάρη τους Δήμους, παρουσίασε ο Δήμαρχος Τρικκαίων. Σε ημερίδα του liberal.gr και της εφημερίδας «Φιλελεύθερος» το Σάββατο 20 Ιανουαρίου 2018 στο «Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης», ο κ. Δημήτρης Παπαστεργίου μίλησε με θέμα: «Μπορεί η τοπική αυτοδιοίκηση να αναλάβει την διαχείριση των σχολείων;», καθώς το κύριο θέμα ήταν «Το αυτόνομο και δημιουργικό σχολείο του μέλλοντος». Οπως σημειώνεται στο σχετικό δελτίο Τύπου παρέστη πλήθος πολιτικών, πρέσβεων, ανθρώπων που υπηρετούν την ελληνική Εκπαίδευση από διάφορες θέσεις με νέες, πρωτότυπες και ουσιαστικές ιδέες και λύσεις. Για παράδειγμα, ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης, η πρ. υπουργός Άννα Διαμαντοπούλου, ο πρ. υπουργός Στεφ. Μάνος, ο πρ. πρύτανης Γιώργος Γραμματικάκης, ο καθηγητής του πανεπιστημίου Θεσσαλίας Δημ. Κουρέτας, οι πρεσβευτές της Φινλανδίας, Juha Pyykko, της Ν. Κορέας Ahn Youngjip και της Εσθονίας, Priit Pallum.
Ο κ. Παπαστεργίου αρχικώς επεσήμανε τις παθογένειες που εμποδίζουν στοιχεία της εκπαιδευτικής πολιτικής και της κοινωνικής συμμετοχής, να προχωρήσουν και να δημιουργήσουν:
- Η Ελλάδα δεν προσελκύει και δεν διατηρεί ταλέντα εντός των συνόρων της
- Υφίσταται συγκεντρωτικό κράτος
- «Θρέψαμε» το τέρας της αθηνοκεντρικής, συγκεντρωτικής γραφειοκρατίας
- Η γραφειοκρατία είναι η μητέρα της διαφθοράς.
- Το δημόσιο δεν αξιολογείται
- Οι Δήμοι έχουν ευθύνη μόνο για το κτηριακό
Οπότε, ο Δήμαρχος Τρικκαίων πρότεινε αλλαγή, για να διαμορφωθεί η νέα παιδεία. Προϋπόθεση, το νέο μοντέλο διοίκησης στην Ελλάδα, στο οποίο η αυτοδιοίκηση θα αυτοδιοικείται. «Τότε, ναι, οι Δήμοι μπορούν και πρέπει να αναλάβουν τη διοίκηση των σχολείων» επεσήμανε.
Και συνέχισε στις προτάσεις που καταθέτει:
• Να επικεντρωθεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα κάθε πόλης ή νομού, -εκτός από τα μαθήματα γενικής παιδείας- σε μαθήματα και δεξιότητες προσαρμοσμένα στις ιδιαιτερότητες της περιοχής.
Για παράδειγμα, μαθήματα για τουρισμό στα σχολεία της Ρόδο, μαθήματα για την αγροτική παραγωγή στα Τρίκαλα.
• Να προσδιορίζει κάθε Δήμος ελεύθερα, το ποσό των επιπλέον χρημάτων που θα δώσει για την παιδεία.
• Σχολείο που θα αλληλεπιδρά άμεσα με την τοπική κοινωνία και τους φορείς της, χωρίς να χρειάζεται να μεσολαβήσουν δεκάδες εγκρίσεις.
• Να μπορούν τα σχολεία να αξιολογούνται άμεσα από την τοπική κοινωνία ως προς τη δουλειά που κάνουν.
Να πάμε σε σχολεία αξιών και όχι απαραίτητα σε σχολείων γειτονιών.
«Ο κόσμος μας αλλάζει, όχι όμως και τα σχολεία μας», τόνισε ο κ. Παπαστεργίου.
Και παρουσίασε τις δράσεις που ήδη υλοποιούνται στον Δήμο Τρικκαίων, όπου «επενδύουμε στην Παιδεία»:
1. Παραδόθηκαν ήδη kit πλακετών προγραμματισμού Arduino και Raspberry, μαζί με τους απαραίτητους αισθητήρες.
2. Οι μαθητές/τριες έρχονται πιο κοντά στο STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) για ανάπτυξη δεξιοτήτων στη νέα εποχή.
3. Από τον πολύ επιτυχημένο φέτος Μύλο των Ξωτικών, το 20% των κερδών οδεύει στην προμήθεια άλλων 150 kit ρομποτικής Lego Wedo και Mindstorms σε όλα τα σχολεία του Δήμου.
4. Οι καθηγητές πληροφορικής των σχολείων του Δήμου σε συνεργασία με την eTrikala ΑΕ και την WRO Hellas οργανώνουν και τα απαραίτητα σεμινάρια επιμόρφωσης.
5. Σε συνεργασία με την Αμερικάνικη πρεσβεία και τη Mataroa, συνεχίζουμε για τρίτη χρονιά το πρόγραμμα Code Girls για σε κορίτσια 10-16 χρονών.
Οι στόχοι για το 2018 είναι:
- διεξαγωγή των πρώτων σεμιναρίων νεανικής επιχειρηματικότητας,
- δημιουργία virtual enterprises
- ενθάρρυνση των μαθητών/τριών να ωριμάσουν οποιαδήποτε καλή ιδέα έχουν
Κι όλα αυτά, επεσήμανε ο κ. Παπαστεργίου,
α. σε περιβάλλον σεβασμού και προστασίας της υγείας των μαθητών από το παθητικό κάπνισμα, με την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου
β. σε συνεργασία με καθηγητές των σχολείων
γ. για ένα σχολείο που θα «δημιουργεί» πολίτες-δημότες, οι οποίοι θα γνωρίσουν τον τόπο τους και θα τον αγαπήσουν, θα μάθουν για την τοπική ιστορία και θα την αναπαράγουν.
Διότι, όπως τόνισε ο Δήμαρχος Τρικκαίων, «όλοι σε αυτή τη χώρα καρτερούμε μία αλλαγή,
αγνοώντας το βασικότερο: Πως απαραίτητα, μέρος αυτής της αλλαγής πρέπει πρώτα να γίνουμε εμείς οι ίδιοι. Γιατί τελικά όλα, είναι θέμα Παιδείας».