Σε τροχιά δημοπράτησης εισέρχεται ακόμα ένα έργο, το οποίο μπαίνει και βγαίνει από τον πάγο εδώ και δύο δεκαετίες. Πρόκειται για το νέο σταθμό των Υπεραστικών ΚΤΕΛ που θα κατασκευαστεί στον Ελαιώνα με στόχο την μετεγκατάσταση των ΚΤΕΛ από τον Κηφισό και τη Λιοσίων που θα δώσει ανάσα και στους θεσσαλούς ταξιδιώτες.
Όπως έχει ήδη αναφέρει ο Υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, κατά τη διάρκεια απάντησης σε ερώτημα που του τέθηκε στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου τον προηγούμενο μήνα, ο διαγωνισμός αναμένεται να έχει προκηρυχθεί εντός του τρέχοντος έτους.
Σύμφωνα με πληροφορίες το Υπουργείο Υποδομών ανεβάζει ταχύτητες, καθώς ψάχνει να βρει τον τρόπο με τον οποίο θα δημοπρατηθεί το έργο, την πηγή χρηματοδότησής του, την αναθέτουσα αρχή και το κόστος κατασκευής.
Πηγές προσκείμενες στο Υπουργείο Υποδομών αναφέρουν ότι μέχρι τα τέλη του μήνα θα έχει καθοριστεί ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει ο εν λόγω διαγωνισμός και η αναθέτουσα αρχή, καθώς ο προς αξιοποίηση χώρος ανήκει στην Αττικό Μετρό Α.Ε. Επισημαίνουν, δε, πως εξετάζονται και οι τρεις τρόποι δημοπράτησης, δηλαδή ο δημόσιος διαγωνισμός, η Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, καθώς και η παραχώρηση.
Εφόσον, το Υπουργείο καταλήξει στην προτιμώμενη αρχιτεκτονική δημοπράτησης του έργου, τότε θα προχωρήσει και στην εύρεση χρηματοδότησης. Εάν το έργο δημοπρατηθεί μέσω δημόσιου διαγωνισμού, τότε θα πρέπει να αναζητηθεί χρηματοδότηση από κοινοτικά κονδύλια, όπως το ΕΣΠΑ 2021-2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Στην περίπτωση που το έργο ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, τότε θα έχει πιο στενά χρονοδιαγράμματα δημοπράτησης και υλοποίησης. Στο ενδεχόμενο που προτιμηθούν οι άλλες δύο μέθοδοι δημοπράτησης, τότε η χρηματοδότηση θα προέλθει από ένα μείγμα κοινοτικών κονδυλίων και ιδιωτικών πόρων.
Όσον αφορά, τον προϋπολογισμό του έργου, αυτός εκτιμάται πως θα κινηθεί στα 140 εκατ. Ευρώ, αν και όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές θα πρέπει να περιμένουμε έως τα τέλη του μήνα για το τελικό ποσό.
Σημειώνεται πως το έργο προαναγγέλθηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1990 και πλέον έχει ωριμάσει καθώς αναμένεται η έγκριση των μελετών από το δήμο του Αιγάλεω, ενώ από το 2018 έχει οριστεί η Grant Thornton ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος.
Το έργο
Πρόκειται για έναν φουτουριστικό σταθμό που θα στεγάσει τους δύο σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων ΚΤΕΛ της χώρας του Κηφισού και της Λιοσίων και τις διεθνείς γραμμές. Δίνοντας έτσι λύση στο πρόβλημα της ανεξέλεγκτης στάθμευσης των ΚΤΕΛ, αλλά και της αναμονής σε σταθμούς, οι οποίοι δεν είναι αντάξιοι του σήμερα κρίνοντας από την κατάσταση που επικρατεί στους δύο υφιστάμενους σταθμούς.
Επιπλέον, προβλέπεται και η κατασκευή χώρων μικτών χρήσεων, οι οποίοι θα περιλαμβάνουν retail, εστίαση, χώρους πολιτιστικών εκδηλώσεων, τράπεζες καθώς και μία ξενοδοχειακή μονάδα δυναμικότητας μέχρι 100 κλινών.
Ο Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΑΥΛΕ) Ελαιώνα, αφορά σε μία έκταση 69 στρεμμάτων η οποία θα αποτελέσει σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο που θα εξυπηρετεί σε ετήσια βάση 15 εκατ. Επιβάτες, ήτοι 40 χιλιάδες επιβάτες ανά ημέρα.
Υπενθυμίζεται πως σήμερα από τους δύο υφιστάμενους σταθμούς αναχωρούν 42 ΚΤΕΛ, 31 από το σταθμό του Κηφισού και 11 από το σταθμό της Λιοσίων και εξυπηρετούν σε ημερήσια βάση από 24 έως και 44 χιλιάδες επιβάτες.
Επιπλέον, εκτός από τους χώρους άφιξης και αναχώρησης θα υπάρχουν χώροι πρασίνου συνολικής επιφάνειας 30.000 τμ, ενώ η πρόσβαση των οδικών μέσων θα γίνεται κυρίως μέσω οδών που πρόκειται να διανοιχτούν βάσει του ρυμοτομικού σχεδίου χωρίς επιβάρυνση του κορεσμένου οδικού δικτύου της περιοχής (π.χ. Ιερά Οδός).
Ταυτοχρονα, βάσει μελέτης που έχει σχεδιαστεί από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και έχει διαβιβαστεί από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, προβλέπεται και η δημιουργία βοηθητικών χώρων.
Αυτοί αφορούν σε αίθουσα αναμονής με καθίσματα για 2.000 επιβάτες, εκδοτήρια εισιτηρίων, γραφείο ασυνόδευτων αποσκευών, χώρους ανάπαυσης οδηγών λεωφορείων, πρατήριο καυσίμων για τα λεωφορεία, πλυντήριο και συνεργείο επισκευών.
Όσον αφορά την προσβασιμότητα του νέου σταθμού των ΚΤΕΛ θα υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης με τον ομώνυμο σταθμό της Γραμμής 3 του Μετρό. Επίσης δίνεται και η δυνατότητα μετακίνησης με λεωφορεία, καθώς προβλέπεται η σύνδεση με περισσότερες από 12 γραμμές, ενώ και θα υπάρχει ειδικά διαμορφωμένος χώρος για ταξί.
Λ.Ε thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Γεράσιμο Σεραφειμίδη mononews.gr)
Φωτό (μια από τις προτάσεις σε μακέτα)