Ο νέος εκλογικός νόμος που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή αποτέλεσε το κεντρικό θέμα συζήτησης στη συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ την Τετάρτη.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, Δημήτρης Παπαστεργίου υποστήριξε ότι ο νέος εκλογικός νόμος θα λύσει τα περισσότερα από τα προβλήματα που δημιούργησε ο υφιστάμενος.
Σημείωσε ότι εξαιτίας αυτού του νόμου υπάρχουν ακόμη και σήμερα δήμοι που δεν έχουν προϋπολογισμούς, ενώ ταυτόχρονα επισήμανε τις θέσεις της ΚΕΔΕ για τον τρόπο εκλογής των προέδρων των Δημοτικών Κοινοτήτων, το ποσοστό μείωσης του σημερινού αριθμού των μελών των Δημοτικών Συμβουλίων κ.α, για τα οποία, όπως είπε, θα τεθούν εκ νέου στην ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών και κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.
Από την άλλη, βέβαια, υπήρξαν αντιδράσεις από τις αντιπολιτευόμενες παρατάξεις.
Ο επικεφαλής της παράταξης «Αυτοδιοικητικό Κίνημα» και δήμαρχος Ήλιδας, Γιάννης Λυμπέρης, υπογράμμισε ότι ο εκλογικός νόμος των δημοτικών εκλογών του 2019 «έφερε πάρα πολλά προβλήματα στην Αυτοδιοίκηση», ωστόσο υποστήριξε ότι και ο νέος είναι απόρροια «μικροπαραταξιακής και μικροκομματικής λογικής».
Ο δήμαρχος Λαρισαίων και επικεφαλής της παράταξης «Προοδευτική Αυτοδιοικητική Συνεργασία», Απόστολος Καλογιάννης, τόνισε ότι ο νέος εκλογικός νόμος συνιστά «δημοκρατική εκτροπή». Πρόκειται, όπως ανέφερε, για «έκτρωμα» και ζήτησε να υπάρξει σχετική πρωτοβουλία από πλευράς της Αυτοδιοίκησης.
Από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» ο δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, τον χαρακτήρισε «απαράδεκτο» και μόνο «χρήσιμο για την κυβέρνηση και την πλειοψηφία της διοίκησης της ΚΕΔΕ».
Οι βασικές αλλαγές που προωθούνται
• Επαναφορά της 5ετούς θητείας. Οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες που θα αναδειχθούν από τις εκλογές της 8ης Οκτωβρίου 2023, θα έχουν πλήρη πενταετή θητεία, η οποία θα ξεκινήσει την 1η Ιανουαρίου 2024.
• Το όριο εκλογής από τον πρώτο γύρο τίθεται σε ποσοστό 43% συν μία ψήφο.
• Τίθεται όριο 3% για το δικαίωμα εκλογής δημοτικού ή περιφερειακού συμβούλου, το οποίο είναι ανεξάρτητο από τον αριθμό των μελών του οικείου συμβουλίου και ευθυγραμμισμένο με το ισχύον όριο στις εθνικές εκλογές.
• Εξασφαλίζεται η εκλογή των 3/5 των μελών του συμβουλίου στον νικητή των εκλογών.
• Προβλέπεται η εκλογή συμβουλίων ή προέδρων δημοτικών κοινοτήτων σε όλη την επικράτεια, χωρίς εξαίρεση, μία ρύθμιση που ανταποκρίνεται σε σχετικά αιτήματα των τοπικών κοινωνιών. Ειδικότερα για τις κοινότητες με πληθυσμό μέχρι και 300 κατοίκους, κάθε συνδυασμός μπορεί να έχει πάνω από έναν (1) υποψήφιο πρόεδρο. Πρόεδρος εκλέγεται ο πρώτος σε σταυρούς, ανεξαρτήτως συνδυασμού, από τον πρώτο γύρο.
• Η υποβολή των υποψηφιοτήτων γίνεται μόνο μέσω συνδυασμών και με δήλωση που υποβάλλεται στην ηλεκτρονική πύλη gov.gr, κατ’ επιλογή του υποψηφίου με το πατρώνυμο ή το μητρώνυμό του.
• Τίθεται καταληκτική ημερομηνία η 31η Αυγούστου του έτους των εκλογών, για την κατάρτιση και δήλωση των συνδυασμών και η 10η Σεπτεμβρίου για την ανακήρυξη αυτών από το αρμόδιο δικαστήριο, ώστε να υπάρχει πλήρης έλεγχος των εκλογικών δαπανών και οι υποψήφιοι να είναι εγκαίρως γνωστοί στο εκλογικό σώμα.
• Ο αριθμός των μελών των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων, καθώς και των συμβουλίων δημοτικών κοινοτήτων καθορίζεται με βάση συγκεκριμένες πληθυσμιακές κλίμακες. Προβλέπεται λελογισμένη μείωση του αριθμού των μελών τους, με στόχο τον εξορθολογισμό, χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα στην ομαλή λειτουργία των ΟΤΑ. Σημειώνεται, δε, ότι μετά τη δημόσια διαβούλευση, αφουγκραζόμενοι τις ανησυχίες που εξεφράσθησαν, επήλθαν στοχευμένες παρεμβάσεις. Στο πλαίσιο αυτό, δήμος που αποτελείται από περισσότερες από έξι (6) δημοτικές ενότητες και έχει πληθυσμό από 10.001 έως 50.000 κατοίκους, δικαιούται αυξημένου αριθμού μελών δημοτικού συμβουλίου.
• Εξορθολογίζεται και συστηματικοποιείται το πλαίσιο κωλυμάτων εκλογιμότητας και ασυμβιβάστων, λαμβανομένων υπόψιν και παρατηρήσεων που διατυπώθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης.
• Επαναδιατυπώνονται με σαφήνεια και πληρότητα δικονομικές διατάξεις που αφορούν στην εκδίκαση διαφορών που σχετίζονται με τις εκλογές ΟΤΑ.
• Για τη διεξαγωγή των εκλογών δημοτικών και περιφερειακών αρχών λαμβάνεται υπόψιν ο μόνιμος πληθυσμός, όπως αποτυπώνεται στα αποτελέσματα της τελευταίας απογραφής.
• Τέλος και σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα, ο εκλεγμένος περιφερειάρχης, κατά τη διάρκεια της θητείας του, τελεί σε αναστολή της επαγγελματικής του δραστηριότητας.
enikos.gr