Μάθε, παιδί μου, μεταξύ πολλών άλλων Ελλήνων και ξένων κορυφαίων, Τσέχοφ, Κάφκα, Χέμινγουεϊ, Ουάιλντ, Λόρκα, Αμος Οζ, Μολιέρο. Στα νέα προγράμματα σπουδών της Λογοτεχνίας και ο τρόπος διδασκαλίας στοχεύουν να μυήσουν τους μαθητές γυμνασίου και λυκείου στην αναγνωστική απόλαυση, οξύνοντας την κριτική σκέψη, αναφέρεται δημοσίευμα της Κυριακάτικης Καθημερινής.
Με τα νέα προγράμματα οι μαθητές, επιδιώκεται να εκφράζουν τα συναισθήματα που τους προκαλούν τα λογοτεχνικά κείμενα, να βιώνουν τη λογοτεχνική ατμόσφαιρα, αποστα-σιοποιούμενοι ή ταυτιζόμενοι με πρόσωπα των κειμένων. Ενισχύονται το θεατρικό παιχνίδι και η δραματοποίηση με αφετηρία τα κείμενα, ώστε οι μαθητές μέσα από ερεθίσματα που τους προκαλούν τα κείμενα να τροφοδοτήσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.
Στα νέα προγράμματα σπουδών, βάσει των οποίων θα συγγραφούν τα βιβλία, προτείνονται συνολικά 63 λογοτεχνικά κείμενα: μυθιστορήματα, διηγήματα, νουβέλες, ποιήματα, θεατρικά κείμενα. Ο κατάλογος των συγγραφέων και ποιητών περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τους Αντρέα Καμιλέρι, Πηνελόπη Δέλτα, Αμος Οζ, Οσκαρ Ουάιλντ, Aντώνη Σαμαράκη, Εριχ Σόερμαν, Ερνστ Χέμινγουεϊ, Ιάκωβο Καμπανέλλη, Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Μανόλη Αναγνωστάκη, Οδυσσέα Ελύτη, Κωνσταντίνο Καβάφη, Πάμπλο Νερούδα, Τίτο Πατρίκιο, Γιάννη Ρίτσο, Γιώργο Σεφέρη, Μάτση Χατζηλαζάρου, Νίκο Θέμελη, Πάουλο Κοέλιο, Τενεσί Ουίλιαμς, Φραντς Κάφκα, Αντον Τσέχοφ, Νικολάι Γκόγκολ.
Μεταξύ των αλλαγών που φέρνουν τα νέα προγράμματα σπουδών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όπου διδάσκεται το μάθημα, είναι ότι υιοθετείται η λογική των «συστάδων κειμένων». Δηλαδή, θα δίνεται στους μαθητές ένα «πυρηνικό κείμενο» και μαζί με αυτό ακόμη 4-5 άλλα για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης μέσα από τη σύγκριση κειμένων. Η λογική στηρίζεται στη διακειμενικότητα. Για παράδειγμα, ο εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει έναν θεματικό άξονα (π.χ. τα φύλα) και πάνω σε αυτόν να δώσει κείμενα στους μαθητές. Τα κείμενα αυτά θα διδάσκονται από την έναρξη του σχολικού έτους τον Σεπτέμβριο έως τον Νοέμβριο, και από τον Μάρτιο έως τον Απρίλιο.
Στο τρίμηνο που μεσολαβεί οι μαθητές θα ασχοληθούν με το «αυτοτελές εκτενές έργο». Πρόκειται για τη δεύτερη σημαντική καινοτομία στο μάθημα της Λογοτεχνίας. Συγκεκριμένα, οι διδάσκοντες σε συνεργασία με τους μαθητές θα δουλεύουν πάνω σε ένα λογοτεχνικό κείμενο. «Η διδασκαλία αυτοτελών εκτενών έργων μέσα στην τάξη (π.χ. μυθιστορημάτων) ενισχύει την απόλαυση της ανάγνωσης –αυτό έχει αποδειχθεί και μέσα από έρευνες–, δηλαδή την αίσθηση του “να χάνεσαι μέσα στο βιβλίο”. Επίσης, δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό για διαφοροποιημένη διδασκαλία, αλλά και για δραστηριότητες που παραπέμπουν στις διδακτικές αρχές της “ανεστραμμένης τάξης”. Επίσης, πολύ σημαντικό, το ότι οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να διαβάσουν ολοκληρωμένο το βιβλίο, να μάθουν το τέλος του και να έρθουν σε πλήρη ενσυναισθητική σχέση με τους λογοτεχνικούς χαρακτήρες, σημειώνει στην «Καθημερινή» η Τζίνα Καλογήρου, καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα ΕΚΠΑ και επόπτρια για το πρόγραμμα σπουδών του γυμνασίου.
Ουσιαστικά, οι μαθητές θα ενθαρρύνονται να μεταπλάθουν με τον δικό τους τρόπο τα λογοτεχνικά κείμενα, μορφοποιώντας δημιουργικά προσωπικές εμπειρίες και ιδέες. Για παράδειγμα, αφού έχουν προσεγγίσει το ποίημα του Ελύτη «Είσαι νέος», οι μαθητές θα γράφουν ένα δικό τους ποίημα όπου εκφράζουν τα όνειρα ή τους φόβους τους για το μέλλον. Ή θα διαβάζουν ένα απόσπασμα από το «Ανθρωποι και σπίτια» του Ανδρέα Φραγκιά και θα γράφουν με μορφή εσωτερικού μονολόγου τα συναισθήματα και τις σκέψεις που βιώνει ο άνεργος Αργύρης όταν αντικρίζει την απογοητευμένη σύζυγό του...
Komsoslarissa.gr (με πληροφορίες από Απόστολο Λακασά Καθημερινή)