Το τελευταίο διάστημα βλέπω το Υπουργείο Παιδείας να καταγγέλλει όσους αντιδρούν για την θεματική εβδομάδα ούτε λίγο ούτε πολύ ως οπισθοδρομικούς. Ας ξεκαθαρίσουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Προσωπικά διαφωνώ με όσους αντιδρούν σε αυτήν από μια πουριτανίστικη και δήθεν ηθική αντίληψη.
Όμως, μέχρι εκεί. Το Υπουργείο Παιδείας ψεύδεται όταν λέει ότι ενδιαφέρεται για τα προβλήματα των νέων και ότι προσπαθεί να τα λύσει. Η θεματική εβδομάδα δεν είναι παρά στάχτη στα μάτια για μια αντιδραστική στροφή, με δήθεν προοδευτικό λεξιλόγιο.
Πώς αλλιώς εκτός από υποκρισία μπορεί να πει κάποιος αυτό το ενδιαφέρον, όταν έχει ανερυθρίαστα και με το σκεπτικό της «ελάφρυνσης του μαθητή» κόψει ώρες από την Φυσική Αγωγή, την Βιολογία και την Οικιακή Οικονομία, δηλαδή τα κατεξοχήν μαθήματα που ασχολούνται με τα θέματα της θεματικής εβδομάδας; Ποιοι είναι πιο ειδικοί να θέσουν τα ζητήματα και να οργανώσουν εκδηλώσεις σε όλη την διάρκεια της χρονιάς; Για ποιον λόγο το Υπουργείο τους παρακάμπτει;
Πόσο μακριά βρίσκονται από την εκπαιδευτική πραγματικότητα προτάσεις του ΙΕΠ όπως αυτή: «η διδασκαλία των μαθημάτων του ωρολογίου προγράμματος μπορεί να διατηρηθεί με την προϋπόθεση να δημιουργηθούν οι κατάλληλες διασυνδέσεις και προεκτάσεις με το περιεχόμενο της Θεματικής Εβδομάδας»; Δεν γνωρίζουν ότι ζητήματα που αφορούν πχ την γυναίκα συζητούνται κατά την διάρκεια του σχολικού έτους; Ας πάρω ως παράδειγμα την θέση της γυναίκας, που συζητιέται τουλάχιστον στην ιστορία, στα αρχαία κείμενα από μετάφραση, στα κείμενα λογοτεχνίας και των τριών τάξεων του Γυμνασίου και όσον αφορά τις προκαταλήψεις που υφίσταται, στην 3η ενότητα της Γλώσσας Γ’ Γυμνασίου. Θα περιμένουμε την θεματική εβδομάδα για να τα διδάξουμε όλα αυτά και όχι στην οργανική τους ροή; Και γιατί δεν δίνει το υπουργείο χρόνο και αέρα στον εκπαιδευτικό να οργανώσει δράσεις κατά την διάρκεια της χρονιάς, την στιγμή που διδάσκει τα αντίστοιχα μαθήματα, αλλά πρέπει να περιμένουμε την θεματική εβδομάδα;
Από ποιους ακριβώς εκπαιδευτικούς ζητά το Υπουργείο να υλοποιήσουν την θεματική εβδομάδα; Από αυτούς που στέλνει σε 4-5 διαφορετικά σχολεία; Από αυτούς που πάνε την ίδια εβδομάδα σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση (κι αν βολέψει και σε ΙΕΚ;) Από αυτούς που έχουν φορτωθεί πολλές εξωδιδακτικές εργασίες; Από την μια τους δυσκολεύει να εκτελέσουν με άνεση το διδακτικό τους έργο και από την άλλη τους λέει ότι πρέπει με κάποιον μαγικό τρόπο να το κάνουν, ειδικά αυτήν την εβδομάδα, χωρίς να προσφέρει καμία απολύτως διευκόλυνση.
Τι έχει λοιπόν να προσφέρει αυτή η θεματική εβδομάδα; Είναι φανερό ότι εκπαιδευτικά δεν έχει να προσφέρει τίποτα παραπάνω, μάλλον τροχοπέδη αποτελεί στην εκπαιδευτική ροή. Η απάντηση ίσως να βρίσκεται στις λεπτομέρειες. Λέει λοιπόν η χαρταπιά του ΙΕΠ ότι η σχολική μονάδα «αποκτά αυτονομία ως προς την επιλογή των επιμέρους δράσεων, τον σχεδιασμό και την οργάνωση του προγράμματος της Θεματικής Εβδομάδας», η πραγμάτευση των θεμάτων «επιχειρεί να ξεφύγει από τους καθιερωμένους τρόπους μετάδοσης της σχολικής γνώσης», ενώ θα δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής στις δράσεις αυτές και των Μ.Κ.Ο. Δηλαδή, κάθε σχολείο θα κάνει ό,τι και όσα μπορεί (φαντάζομαι ότι ένα σχολείο της Εκάλης θα κάνει πολύ περισσότερα από αυτό της Οξύνειας Καλαμπάκας). Και όλα αυτά ενώ από του χρόνου έρχεται και η αυτοαξιολόγηση… Επίσης, το κλασσικό μάθημα δεν χρειάζεται να ενισχυθεί, αλλά μπορεί να αντικατασταθεί με διάφορες μέρες και εβδομάδες. Γιατί πχ να διδάσκουμε Φυσική και να μην κάνουμε θεματική εβδομάδα για τον Άινσταιν ή την βαρύτητα; Τέλος, οι Μ.Κ.Ο., γνωστές για το ξεζούμισμα κονδυλίων, το ιδεολογικοπολιτικό φορτίο που φέρουν και άλλες πονηρές ιστορίες, βρίσκουν νέο πεδίο δόξης λαμπρό για να επεκτείνουν τις δραστηριότητες τους.
Και για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλο μας:
Πόσο θράσος πρέπει να έχει ο εκφραστής μιας πολιτικής που έχει γεμίσει αδιέξοδα μια ολόκληρη γενιά, που έχει προκαλέσει την φτωχοποίηση οικογενειών και περιοχών, να θυμάται ότι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να μιλήσουν για την σωστή διατροφή και τους κινδύνους που προκαλούν οι εξαρτήσεις; Πραγματικά μου θυμίζει την Μαρία Αντουανέτα και την φράση που λέγεται ότι ξεστόμισε, όταν της είπε ότι ο λαός πεινάει. Στις μέρες μας μάλλον θα έλεγε: Δώστε του μια θεματική εβδομάδα…
Κώστας Μιχαλάκης
Μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Τρικάλων
Μέλος της Αγωνιστικής Κίνησης Εκπαιδευτικών Τρικάλων.
Tο kosmoslarissa.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.