Ο δρόµος για το εδώλιο αποδεικνύεται µακρύς και δύσκολος στην υπόθεση του δυστυχήµατος µε τους 57 νεκρούς στα Τέµπη, αφού η ανάκριση µετράει ήδη 19 µήνες και λείπουν ακόµη βασικά κοµµάτια του πολυσύνθετου παζλ.
Όπως γράφει η Καθημερινή στο ρεπορτάζ της Σοφίας Σπίγγου, παρά τις προβλέψεις για δίκη εντός του φθινοπώρου, το ενδεχόµενο αυτό αποµακρύνεται συνεχώς, µε τους αισιόδοξους να στρέφουν το βλέµµα στο τέλος του δικαστικού έτους. Καθοριστική για την εξέλιξη της ανάκρισης είναι η πραγµατογνωµοσύνη που είχε διατάξει ο εφέτης ειδικός ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐµης, η οποία αναµένεται να ρίξει «φως» στα αίτια της τραγωδίας, που δεν περιορίζονται στην ευθύνη του σταθµάρχη ο οποίος είχε βάρδια το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Η πραγµατογνωµοσύνη ανατέθηκε από τον ανακριτή σε καθηγητή της σχολής Χηµικών Μηχανικών του ΕΜΠ τον Μάρτιο του 2024 και είχε καταληκτική προθεσµία δύο µηνών. Ωστόσο, δεν έχει ακόµη παραδοθεί. Μάλιστα, ο εµπειρογνώµονας ζήτησε τον Σεπτέµβριο νέα δειγµατοληψία από τα έλαια σιλικόνης των µετασχηµατιστών, ενώ σύµφωνα µε πληροφορίες αναµένει την απάντηση της Χηµικής Υπηρεσίας Αθηνών για να τη συµπεριλάβει στο πόρισµά του.
Τα αποτελέσµατα της πραγµατογνωµοσύνης θεωρούνται το «κλειδί» στην εξέλιξη της υπόθεσης, αφού ο εµπειρογνώµονας καλείται να απαντήσει σε βασικά ερωτήµατα που αφορούν τα ευρήµατα των αναλύσεων του Γενικού Χηµείου του Κράτους από τα συντρίµµια των αµαξοστοιχιών και τον τόπο του δυστυχήµατος. O ειδικός πρέπει να ξεκαθαρίσει αν αυτά τα ευρήµατα δικαιολογούνται από τη σύσταση των υλικών των τρένων ή του δηλωµένου φορτίου της εµπορικής αµαξοστοιχίας, αν αντιστοιχούν στα αναφερόµενα στα έγγραφα φόρτωσης, αλλά και τη σύσταση του ελαίου ψύξης των µετασχηµατιστών των ηλεκτραµαξών.
Ωστόσο, η σηµαντικότερη απάντηση που αναµένει ο ανακριτής είναι αυτή για το φαινόµενο του «fireball» που εκδηλώθηκε κατά τη σύγκρουση, τον µηχανισµό που οδήγησε στην εκδήλωσή του, αλλά και το εάν είναι δυνατή η καύση του ελαίου ψύξης των µετασχηµατιστών και υπό ποιες συνθήκες. Νοµικοί κύκλοι αναφέρουν στην «Καθημερινή» πως από το πόρισµα θα εξαρτηθεί η έναρξη της δίκης, αφού πρέπει να διαλευκανθεί το αίτιο της φωτιάς, που φέρεται να προκάλεσε τον θάνατο τουλάχιστον 5 ατόµων που είχαν εγκλωβισθεί στα συντρίµµια. Σε περίπτωση που η πραγµατογνωµοσύνη δεν δώσει απαντήσεις σχετικά µε το τι προκάλεσε τη φωτιά, αυτό φαίνεται πως θα αποτελέσει νέο «σκόπελο» για τον ανακριτή, που θα δυσκολευτεί να περατώσει τη διαδικασία, αφήνοντας αναπάντητο ένα τόσο κρίσιµο σηµείο.
Οι σκληροί δίσκοι
Ανθρακες αποδείχθηκε ο «θησαυρός» του Λονδίνου σχετικά µε την ανάκτηση του διαγραµµένου υλικού καταγραφής φόρτωσης και κίνησης της εµπορικής αµαξοστοιχίας που συγκρούστηκε µε την επιβατική.
Το αίτηµα του κ. Μπακαΐµη εστάλη στις 15 Μαρτίου 2024 και ζητούσε την ανάκτηση του περιεχοµένου των 15 συνολικά κατασχεµένων σκληρών δίσκων από τη φόρτωση στον Εµπορικό Σταθµό Θεσσαλονίκης στις 28.2.2023 της εµπορικής αµαξοστοιχίας 63503.
Οµως, το εργαστήριο του Λονδίνου που διαθέτει την απαραίτητη εξουσιοδότηση από την κατασκευάστρια εταιρεία των σκληρών δίσκων, απάντησε πως δεν µπορεί να ανακτήσει το υλικό στους 14 από τους 15 δίσκους, καθώς έχουν γίνει πολλαπλές εγγραφές σε κάθε έναν από αυτούς.
Σύµφωνα µε πληροφορίες, οι σκληροί δίσκοι ζητήθηκαν από τον ανακριτή περίπου δύο µήνες µετά το δυστύχηµα και το εργαστήριο του Λονδίνου φέρεται στο έγγραφό του να σχολιάζει πως «αν είχαν κατασχεθεί άµεσα θα υπήρχαν κάποια αποτελέσµατα, αλλά µε τόσες επανεγγραφές είναι αδύνατον».
Οι ελπίδες για εύρεση στοιχείων έχουν στραφεί στον 15ο δίσκο, ο οποίος έφτασε σπασµένος στα χέρια του ανακριτή, αλλά επιδιορθώθηκε στο Λονδίνο και πλέον βρίσκεται στο µικροσκόπιο της ∆ιεύθυνσης Εγκληµατολογικών Ερευνών, από την οποία αναµένει απάντηση ο κ. Μπακαΐµης.
Τα καθίσµατα
Στο µεταξύ, αίτηµα λήψης δειγµάτων από τα καθίσµατα του τρένου προκειµένου να διαπιστωθεί αν τηρούσαν τις προδιαγραφές πυρασφάλειας έχει υποβληθεί από συγγενείς θυµάτων, µε τον ανακριτή να µην έχει απαντήσει σχετικά µε την ικανοποίηση του αιτήµατος ή µη. Απάντηση όµως έφτασε από την έκθεση του ειδικού µεταλλειολόγου ο οποίος εξέτασε κοντέινερ της εµπορικής αµαξοστοιχίας και φαίνεται να µην εντοπίζει ίχνος έκρηξης ή φωτιάς.
Παράλληλα, ο ανακριτής κατάσχεσε βιντεοληπτικό υλικό στο οποίο καταγράφεται η διαδροµή της εµπορικής αµαξοστοιχίας το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και το έστειλε ήδη στα εργαστήρια της ΕΛ.ΑΣ. Η κίνηση αυτή προκάλεσε την έκπληξη αρκετών συγγενών θυµάτων, αφού το συγκεκριµένο βίντεο φέρεται να έχει παίξει έναν χρόνο νωρίτερα σε τηλεοπτικό σταθµό και σύµφωνα µε αρµόδια πηγή δεν εισφέρει νέα στοιχεία αφού είναι θολό, µακρινό και δεν διακρίνονται βασικά σηµεία της αµαξοστοιχίας.
Οι απολογίες
Στη δικογραφία προστίθενται συνεχώς νέα στοιχεία και παράµετροι που ανακόπτουν την πορεία προς τη διεξαγωγή της δίκης. Ο αρχικός αριθµός των κατηγορουµένων, που ήταν 15, έχει αγγίξει σχεδόν τους 50, µε τις απολογίες να συνεχίζονται τουλάχιστον µέχρι τα µέσα Νοεµβρίου.
Οι κατηγορούµενοι αντιµετωπίζουν κατά περίπτωση βαρύτατες πράξεις, όπως η κακουργηµατικού χαρακτήρα διατάραξη της ασφάλειας συγκοινωνιών που προκάλεσε τον θάνατο πολλών ανθρώπων διά παραλείψεως, αλλά και τα πληµµελήµατα της ανθρωποκτονίας από αµέλεια, της βαριάς σωµατικής βλάβης και της ελαφριάς σωµατικής βλάβης κατά συρροή.
Υπενθυµίζεται ότι µε την κεντρική υπόθεση έχει συσχετισθεί και η δικογραφία για το «µπάζωµα» στον τόπο του πολύνεκρου δυστυχήµατος, µε κατηγορούµενο τον τέως περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό για το πληµµέληµα της παράβασης καθήκοντος και τρία ακόµη πρόσωπα από περιφέρεια, πυροσβεστική και αστυνοµία.
∆ικαστικές πηγές αναφέρουν πάντως πως δεν αποκλείεται να διευρυνθεί το κατηγορητήριο τόσο σε πρόσωπα όσο και σε πράξεις, γεγονός που θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε νέα καθυστέρηση, λαµβάνοντας υπόψη και τις µεγάλες προθεσµίες που παρέχονται.
kosmoslarissa.gr (από το ρεπορτάζ της Σοφίας Σπίγγου στην Καθημερινή)