Tα τρία πρώτα έξυπνα λεωφορεία που θα πραγματοποιούν δρομολόγια στα Τρίκαλα χωρίς οδηγό αναμένεται να φτάσουν στην πόλη - όπως είναι προγραμματισμένο - την Τρίτη το πρωί. «Την Τετάρτη τα λεωφορεία θα κάνουν τη διαδρομή που έχει επιλεγεί προκειμένου να την καταγράψουν στη μνήμη τους» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της αναπτυξιακής εταιρείας e-Trikala Οδυσσέας Ράπτης.
Από τον Σεπτέμβριο και για έξι μήνες τα αυτοματοποιημένα οχήματα, χωρίς οδηγό, θα πραγματοποιούν επιδείξεις δρομολογίων μέσα στον αστικό ιστό των Τρικάλων. Αυτός άλλωστε είναι και ο στόχος του πρωτοποριακού σε παγκόσμιο επίπεδο πρότζεκτ με τίτλο CityMobil 2, το οποίο υλοποιούν ο Δήμος Τρικκαίων και η αναπτυξιακή εταιρεία e-Trikala AE (συνολικού προϋπολογισμού 17.961.639,57 ευρώ και με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 9.500.000 ευρώ): η διερεύνηση των δυνατοτήτων κυκλοφορίας οχήματος χωρίς οδηγό σε αστικό περιβάλλον με πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας.
Τα Τρίκαλα θα αποτελέσουν μεγάλο πιλότο του προγράμματος. Συνολικά έξι αυτοματοποιημένα οχήματα θα πραγματοποιούν δρομολόγια για έξι ημέρες την εβδομάδα (Τρίτη έως και Κυριακή).
Καινοτόμα προγράμματα όπως το παραπάνω υλοποιεί για περισσότερα από δέκα χρόνια ο Δήμος Τρικκαίων. Αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες υλοποιώντας έργα πρωτοποριακά που ταυτόχρονα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των πολιτών. To 2008 το γραφείο e-Τrikala του δήμου, που ήδη δραστηριοποιούνταν στον τομέα των νέων τεχνολογιών, μετεξελίχθηκε σε Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ με την επωνυμία e-Trikala ΑΕ (99% του μετοχικού κεφαλαίου ανήκουν στον Δήμο Τρικκαίων και το υπόλοιπο 1% στο Εμπορικό Επιμελητήριο Τρικάλων).
Οι επιτυχίες του δήμου στον τομέα των νέων τεχνολογιών αναγνωρίζονται παγκοσμίως. Το 2009 τα Τρίκαλα βραβεύτηκαν ως μία από τις 21 πιο έξυπνες κοινότητες στον κόσμο (Smart 21) κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου BroadbandEconomy 2009 στη Νέα Υόρκη. Επίσης, η πόλη των Τρικάλων συμμετείχε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Digital Cities (2008-2011).
Αυτό το διάστημα πάντως οι άνθρωποι της εταιρείας e-Trikala και του δήμου βρίσκονται σε τεχνολογικό οργασμό λόγω και του πρότζεκτ με το έξυπνο λεωφορείο χωρίς οδηγό. Η προετοιμασία και η κατασκευή των κατάλληλων υποδομών για τη διαδρομή του λεωφορείου και το υπόλοιπο τεχνικό σκέλος έχουν ήδη ξεκινήσει. Κι αυτό διότι πρέπει όλα να είναι έτοιμα για τις δοκιμές του Αυγούστου.
Πριν δηλαδή ξεκινήσει επίσημα ο πιλότος τον Σεπτέμβριο.
Αυτές τις ημέρες στους δρόμους από τους οποίους θα περνάει το λεωφορείο χωρίς οδηγό γίνονται τα απαραίτητα έργα για τον διαχωρισμό της λωρίδας κίνησης των λεωφορείων, τη βαφή της με διαφορετικό χρώμα, την τοποθέτηση των αισθητήρων που θα δείχνουν τον προορισμό στα λεωφορεία, των σημάτων για πεζούς και οχήματα, των σηματοδοτών.
Οπως προσθέτουν οι υπεύθυνοι του δήμου, σταδιακά και για έξι μήνες θα αλλάξει πλήρως όχι μόνο ο τρόπος κίνησης και κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών αλλά και ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τον αστικό ιστό. Η κίνηση των οχημάτων θα γίνει σε μια σχεδόν κυκλική διαδρομή στο κέντρο της πόλης, μήκους περίπου 2.340 μ.
ΚΟΙΤΩΝΤΑΣ ΜΠΡΟΣΤΑ
Τι άλλο πρωτοποριακό συμβαίνει στην πόλη των Τρικάλων με τη συμβολή και της εταιρείας e-Trikala; Πολλά. Εχουν εγκατασταθεί 34 ασύρματοι κόμβοι δωρεάν πρόσβασης στο Διαδίκτυο για περισσότερους από 10.000 πολίτες. Τριάντα πέντε είναι τα χιλιόμετρα οπτικής ίνας που έχουν εγκατασταθεί στην πόλη.
Οι μεταφορές στην πόλη είναι ευφυείς εδώ και καιρό. Εχουν τοποθετηθεί 25 έξυπνες στάσεις. Στις στάσεις των αστικών λεωφορείων δηλαδή υπάρχουν ηλεκτρονικοί πίνακες που πληροφορούν τους πολίτες για τον ακριβή χρόνο που απομένει για να φτάσει το λεωφορείο. Επιπλέον, 20 δημοτικά οχήματα και 25 αστικά λεωφορεία είναι εξοπλισμένα με GIS (Σύστημα Γεωγραφικών Πληροφοριών). Ακόμη, ο δήμος προσφέρει 900 θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης (mobiPARK), με το κινητό τηλέφωνο να παίζει σημαντικό ρόλο.
Με ηλεκτρονικό τρόπο γίνεται και η εξυπηρέτηση των πολιτών για τη διαχείριση των παραπόνων τους. Εξειδικευμένο προσωπικό δέχεται τα αιτήματα των πολιτών μέσω τηλεφωνικής κλήσης στο 800 1117 800 χωρίς χρέωση ή μέσω e-mail.
Τηλεφροντίδα σε 3.000 πολίτες
Τρεις χιλιάδες πολίτες εκτιμάται ότι έχουν εξυπηρετηθεί την τελευταία 5ετία μέσω του προγράμματος τηλεφροντίδας (τηλεπρόνοιας) που υλοποιεί η e-Trikala ΑE. «Με την αρωγή της Περιφέρειας Θεσσαλίας και του περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστού καθώς και του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Λάρισας μεταφέρονται απευθείας από το σπίτι στον γιατρό το ιατρικό ιστορικό και τα ιατρικά δεδομένα κατοίκων απομακρυσμένων περιοχών της Θεσσαλίας που πάσχουν από χρόνια νοσήματα (καρδιολογικά, πνευμονολογικά, διαβήτη, αρτηριακής πίεσης)» τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της e-Trikala AE Οδυσσέας Ράπτης.
Γίνεται καταγραφή της εκάστοτε κατάστασης ενώ τα ιατρικά δεδομένα ή τα περιστατικά έκτακτης ανάγκης αποστέλλονται μέσω τηλεπικοινωνιακής διασύνδεσης και μεταβιβάζονται στο σύστημα πληροφορικής του Νομαρχιακού Νοσοκομείου Τρικάλων ή στον αντίστοιχο ιδιώτη θεράποντα ιατρό που τους παρακολουθεί.
«Η εταιρεία γρήγορα αντελήφθη ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες είναι ένα προνοιακό εργαλείο. Βοηθούν στη μεγιστοποίηση της παροχής υπηρεσιών στους δημότες. Το σημαντικότερο είναι πως με το συγκεκριμένο πρόγραμμα οι κάτοικοι που ζουν σε απομονωμένες περιοχές δεν μετακινούνται» συμπληρώνει ο κ. Ράπτης.
Οι νέες τεχνολογίες για την παροχή φροντίδας σε ασθενείς έχουν εφαρμοστεί επίσης σε ανθρώπους με άνοια στην περιοχή των Τρικάλων – «φτιάξαμε δέκα έξυπνα σπίτια» – αλλά και σε ηλικιωμένους με ψυχολογικά προβλήματα. Ανθρωποι μεγάλης ηλικίας μέσω τηλεδιάσκεψης κατάφεραν να ανοιχτούν και να πουν το πρόβλημά τους στον γιατρό.
Ολες αυτές οι εφαρμογές, επισημαίνει ο κ. Ράπτης, δείχνουν πως «η τεχνολογία όταν χρησιμοποιείται σε πληθυσμό γεωγραφικά αποκλεισμένο μπορεί να βελτιστοποιήσει την ποιότητα ζωής του».
TA NEA