Το πρόγραμμα Erasmus+ εκτός των άλλων, προσφέρει τη δυνατότητα συνεργασιών μεταξύ εκπαιδευτικών οργανισμών με σκοπό την ανάπτυξη καινοτόμων μεθόδων μάθησης, την υιοθέτηση καλών πρακτικών και την ανταλλαγή απόψεων σχετικών με θέματα εκπαίδευσης. Με τον τρόπο αυτόν, οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν βελτιώνουν τις επαγγελματικές τους ικανότητες και αποκτούν εμπειρίες πολύτιμες για την σταδιοδρομία τους. Όφελος βέβαια προκύπτει και για την σχολική μονάδα που αποκτά σύγχρονο προφίλ, εναρμονισμένο με τις σημερινές απαιτήσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, το 1o ΕΠΑΛ Τρικάλων, σχολείο με παράδοση στην υλοποίηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων, συμμετέχει ως εταίρος σε πρόγραμμα Erasmus+ που αφορά στην δράση ΚΑ2 – Cooperation and Innovation for Good Practices με τίτλο “Open doors for non-formal education”.
Στο πρόγραμμα αυτό που είναι διετούς διάρκειας και ξεκίνησε πέρυσι, συμμετέχουν επίσης σχολεία και εκπαιδευτικοί οργανισμοί από την Ρουμανία, την Πολωνία, την Λιθουανία, την Ολλανδία και την Τουρκία. Κοινό χαρακτηριστικό των συμμετεχόντων είναι το μειωμένο κίνητρο των μαθητών τους για την εκπαιδευτική διαδικασία καθώς η πλειοψηφία τους προέρχεται από οικογένειες με χαμηλό κοινωνικό υπόβαθρο (άνεργοι, μετανάστες, μειονότητες κλπ). Προσπαθώντας λοιπόν να κινητοποιήσουμε τους μαθητές μας και να αυξήσουμε την αυτοπεποίθησή τους, προσπαθούμε να βρούμε νέες μεθόδους διδασκαλίας που θα κάνουν την διαδικασία της μάθησης πιο ευχάριστη και ουσιαστική.
Το πρώτο στάδιο του προγράμματος ήταν η κατάρτιση δυο εκπαιδευτικών από κάθε συμμετέχοντα φορέα σε μη τυπικές μορφές μάθησης. Η δραστηριότητα έγινε από 30/11 – 4/12 στην πόλη Άσσεν της Ολλανδίας και υπεύθυνος για την κατάρτιση ήταν ο οργανισμός “Quarter Mediation” που εδρεύει στην πόλη αυτή.
Το δεύτερο στάδιο έγινε στην χώρα μας από 3-7/3 με συμμετοχή 22 ξένων εκπαιδευτικών και των καθηγητών του 1ου ΕΠΑΛ. Κατά τη διάρκειά του οι Έλληνες εκπαιδευτικοί παρουσίασαν καινοτόμα προγράμματα – διδακτικές παρεμβάσεις που υλοποίησαν τους με επιτυχία κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά σε χώρους εκτός της αίθουσας διδασκαλίας.
Το τρίτο στάδιο έγινε στη Λιθουανία από 24-28 Αυγούστου 2015. Οι εκπαιδευτικοί Τρικάλων που συμμετείχαν στην συνάντηση αυτή είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν σχολεία όλων των βαθμίδων και να συμμετέχουν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες μη τυπικής μορφής μάθησης ενώ παράλληλα πήραν μέρος σε μια σειρά από πολιτιστικές δραστηριότητες που οργάνωσε το Λιθουανικό σχολείο “Anyksciai r. Svedasai Juozas Tumas – Vaizgantas Gymnasium”.
Το τέταρτο στάδιο έγινε στην Τουρκία από 25-29 Οκτωβρίου 2015, με έδρα το Ικόνιο (konya). Η πρώτη μέρα περιλάμβανε επίσκεψη στο σχολείο Şehit Albay İbrahim Karaoğlanoğlu İmam Hatip Ortaokulu όπου αναλύθηκε το εκπαιδευτικό σύστημα που ακολουθείται στην Τουρκία και οι ιδιαιτερότητές του. Στη συνέχεια έγινε επίσκεψη σε οργανισμό του τοπικού Δήμου με σκοπό την ενημέρωση για τα προγράμματα που υλοποιεί, σαν μέρος της μη τυπικής εκπαίδευσης. Ακολούθησε επίσκεψη στον οργανισμό «ΚΟΜΕΚ» που αποτελεί ένα καλό παράδειγμα υλοποίησης μη τυπικών μορφών μάθησης απευθυνόμενων σε ενηλίκους που δεν είχαν την ευκαιρία πρόσβασης σε κανονικό σχολείο. Εδώ έφεση δίνεται στην πρακτική εκπαίδευση στην χειροτεχνία. Η μέρα ολοκληρώθηκε με συνάντηση εργασίας όπου έγινε η αξιολόγηση της πορείας του προγράμματος και συμφωνήθηκαν οι επόμενοι στόχοι.
Τη δεύτερη μέρα έγινε επίσκεψη στο Κέντρο Επιστημών της Konya όπου οι συμμετέχοντες πήραν μέρος στα προγράμματα μη τυπικής μάθησης που οργανώνει το Κέντρο. Ακολούθησε επίσκεψη στην «Κοιλάδα των Πεταλούδων», που στην ουσία είναι ένας τεχνητός βιότοπος που φιλοξενεί πλήθος πεταλούδων και περιλαμβάνει μικρό μουσείο και αίθουσα προβολών. Η μέρα συνεχίστηκε με επίσκεψη στο παλιό Ελληνικό χωριό Sille και στην πολύ σημαντική εκκλησία του, την αφιερωμένη στην Αγία Ελένη και έκλεισε με την επιβεβλημένη επίσκεψη στο μουσείο Mevlana, σήμα κατατεθέν της πόλης που προσελκύει επισκέπτες από όλη την χώρα και το εξωτερικό
Η τρίτη μέρα ήταν ολόκληρη αφιερωμένη στην Καππαδοκία, ένα σπάνιο φυσικό πάρκο με γεωλογικούς σχηματισμούς μοναδικούς στον κόσμο, τουλάχιστον όσον αφορά στην έκταση. Τόπος πολύ σημαντικός για τους Έλληνες αφού συνδέεται με πολύχρονους ιστορικούς και πολιτισμικούς δεσμούς.
Τελειώνοντας, πρέπει να ευχαριστήσουμε τους οικοδεσπότες μας για την θερμή φιλοξενία τους και την άψογη διοργάνωση της συνάντησης, καθώς και όλους τους συμμετέχοντες. Από το 1ο ΕΠΑΛ Τρικάλων συμμετείχαν οι Νικόλαος Ντόγκας, Χρήστος Ευσταθίου, Ιωάννης Τρίγκας, Θεοφάνης Μαυρόπουλος, Δώρα Φαλαγκάρα και Παρασκευή Φλιούκα.