Ο Εμπορικός Σύλλογος Τρικάλων πραγματοποίησε την ετήσια έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά τη θερινή εκπτωτική περίοδο του 2023. Συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση της 3ης εβδομάδας των εκπτώσεων, 208 επιχειρήσεις λιανικής στο κέντρο της πόλης, απάντησαν για τις πωλήσεις τους σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Το σύνολο των πωλήσεων για το εκπτωτικό 20ήμερο του Ιουλίου κινήθηκε, κατά μεγάλη πλειοψηφία, κάτω από τις προσδοκίες των επιχειρήσεων.
Συγκεκριμένα, το 6% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι ο τζίρος τους κινήθηκε σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με πέρσι, το 34% στα ίδια επίπεδα, ενώ για το 60% των επιχειρήσεων ο τζίρος τους ήταν σε χαμηλότερα επίπεδα.
Σημαντικό εύρημα της έρευνας αποτελεί και η απάντηση των συναδέλφων στο ερώτημα για το μέγεθος της μείωσης του τζίρου καθώς οι μισοί (49%) απαντούν ότι η μείωση φτάνει και ξεπερνά το -20% σε σχέση με το 2022. Το 44% απαντά ότι οι πωλήσεις παρέμειναν οι ίδιες ενώ το 7% εμφανίζει αύξηση.
Επίσης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η καλύτερη περίοδος από άποψη αγοραστικής κίνησης ήταν η 1η και η 3η εβδομάδα των εκπτώσεων. Βασικός λόγος της συγκεκριμένης συμπεριφοράς των καταναλωτών εκτιμάται ότι ήταν ο καύσωνας όπου επηρέασε σημαντικά τις πωλήσεις.
Εξίσου σημαντική για την έρευνα αποτελεί η διαπίστωση των τοπικών επιχειρήσεων πως το βασικότερο πρόβλημα σήμερα για την αγορά είναι η ακρίβεια και η μειωμένη καταναλωτική δαπάνη των πελατών. Στην ερώτηση για το ποιο θεωρούν ως το βασικότερο πρόβλημα τους, οι επιχειρήσεις απάντησαν:
Το 28% η μειωμένη καταναλωτική δαπάνη των πελατών
Το 7% η μεγάλη προσφορά επιχειρήσεων (τοπικές επιχειρήσεις – πολυεθνικές – ηλεκτρονικό εμπόριο)
Το 4% η έλλειψη – παύση χρηματοδότησης επιχειρήσεων
Το 41% η ακρίβεια – πληθωρισμός
Το 8% τοπικού χαρακτήρα πρόβλημα – γειτονιά με χαμηλή επισκεψιμότητα
Τέλος το 9% επέλεξε «άλλοι λόγοι» με βασικότερο πρόβλημα την αδυναμία πρόσβασης των πελατών τους στις επιχειρήσεις λόγω των έργων.
Επιπλέον στην ερώτηση για την εφαρμογή του προτεινόμενου πενθημέρου εμφανίζεται ισορροπία στις απαντήσεις των συναδέλφων του κέντρου καθώς για τον μήνα Ιούλιο απάντησαν:
Το 51% ότι παρέμειναν ανοιχτές τα Σάββατα του Ιουλίου.
Το 49% ότι έκλεισαν έστω και για ένα Σάββατο.
Είναι εμφανές ότι οι κυριότεροι λόγοι που συνεχίζουν να κρατούν την αγορά σε χαμηλά επίπεδα είναι η επίδραση που είχε στα νοικοκυριά το αυξημένο ενεργειακό κόστος τους χειμερινούς μήνες, οι τιμές των καυσίμων που σταθεροποιήθηκαν μεν αλλά αρκετά ψηλά και κυρίως οι απανωτές ανατιμήσεις σε μια σειρά βασικών αγαθών που πιέζουν το εισόδημα των νοικοκυριών.
Ωστόσο, παρότι σήμερα το επιχειρηματικό περιβάλλον που καλούνται να λειτουργήσουν είναι ιδιαίτερα δύσκολο, οι μικρομεσαίες τοπικές επιχειρήσεις επιμένουν να διαθέτουν σταθερά καλή ποιότητα με εξαιρετικά χαμηλές τιμές κόντρα στην ακρίβεια της καθημερινότητας. Παρουσιάζεται λοιπόν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους καταναλωτές, τις επόμενες ημέρες του Αυγούστου να αγοράσουν προϊόντα, με πραγματικές εκπτώσεις, που ξεπερνούν το 50%.