Το πείραμα του Ερατοσθένη είναι ένα από τα σημαντικότερα πειράματα στην ιστορία της επιστήμης και των μαθηματικών. Η κύρια σημασία του πειράματος είναι η απόδειξη της σφαιρικότητας της Γης. Ωστόσο, το πείραμα έχει και άλλα οφέλη, όπως:
Το πείραμα του Ερατοσθένη ήταν ένα από τα πρώτα πειράματα που χρησιμοποιήθηκαν για να δοκιμαστούν και να αποδειχθούν επιστημονικές θεωρίες. Προώθησε τη χρήση της επιστημονικής μεθόδου για την εξήγηση φαινομένων στη φύση και την προώθηση της μαθηματικής ανάπτυξης αφού το πείραμα του Ερατοσθένη βασίζεται σε μαθηματικούς υπολογισμούς και η ακρίβεια των αποτελεσμάτων αντανακλά την ανάπτυξη των μαθηματικών της εποχής.
Ο Ερατοσθένης (3ος π.Χ. αιώνας), Διευθυντής της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, απέδειξε, μετρώντας το μήκος της σκιάς σε δύο διαφορετικές πόλεις της αρχαίας Αιγύπτου (Συήνη – Αλεξάνδρεια), ότι η γη δεν είναι επίπεδη, αλλά σφαιρική. Επίσης προσδιόρισε με ακρίβεια την ακτίνα και το μήκος της περιφέρειάς της Γης, από το μήκος της σκιάς και την απόσταση δύο πόλεων. Το γεγονός ότι ο Ερατοσθένης έδωσε τη σωστή απάντηση, χρησιμοποιώντας τόσο απλά εργαλεία πριν 2300 χρόνια, είναι που την κάνει τόσο εντυπωσιακή.
Ομάδες μαθητών/τριών του σχολείου μας στις 12:00 η ώρα μέτρησαν το μήκος της σκιάς μιας κατακόρυφης ράβδου και προσδιόρισαν την γωνία που συμπίπτει με το γεωγραφικό πλάτος του τόπου του πειράματος. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας απλές μαθηματικές σχέσεις και ψηφιακά βοηθήματα, υπολόγισαν την περιφέρεια της γης και την ακτίνα της, επαναλαμβάνοντας το ιστορικό πείραμα του Ερατοσθένη.
Το 5ο Γυμνάσιο ήταν ένα από τα 6789 σχολεία της Υφηλίου που ταυτόχρονα μετείχαν στο πείραμα. Τη διοργάνωση της δράσης ανέλαβε ο κ. Παλάσκας Δημήτριος, φυσικός του σχολείου και το πείραμα πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών κ. Κανταρτζή Αγορής, κ. Μόσχοβου Αθανασίου και κ. Πατριώτη Σοφίας.
Το σχολείο ευχαριστεί και συγχαίρει όλους τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς που έδωσαν την ευκαιρία στους μαθητές/τριες να συνεργαστούν και να οικοδομήσουν τη γνώση βιωματικά και με διεπιστημονική προσέγγιση (αρχαία, μαθηματικά, αστρονομία, φυσική, πληροφορική).