Το πράσινο φως για τη θέσπιση του µέγιστου ορίου ταχύτητας στα 30 χλµ. µέσα στις πόλεις, αλλά και για τη νοµιµοποίηση υπό όρους των διηθήσεων των δικύκλων –της κυκλοφορίας τους δηλαδή ανάµεσα στα αυτοκίνητα– δίνει, όπως όλα δείχνουν, ο νέος ΚΟΚ που αναµένεται να βγει σε δηµόσια διαβούλευση στα τέλη Σεπτεµβρίου. Σύμφωνα με την Καθημερινή (Δέσποινα Κόντη), ο νέος ΚΟΚ, τον οποίο προωθεί ο υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόµου, κινείται στη λογική της τιµωρίας του οδηγού και όχι του οχήµατος. Αρα, το όχηµα που µπορεί να εξυπηρετεί και άλλα µέλη της οικογένειας «απενοχοποιείται», µε αποτέλεσµα σε αρκετές περιπτώσεις να µην αφαιρούνται οι πινακίδες, αλλά µόνο η άδεια οδήγησης του οδηγού. Παραβάσεις που αποτελούν τη νούµερο 1 αιτία πρόκλησης ατυχηµάτων, όπως η χρήση κινητού τηλεφώνου, θεωρούνται υψηλής επικινδυνότητας και επιβάλλεται πρόστιµο 350 ευρώ, ενώ το δίπλωµα αφαιρείται για 30 ηµέρες.

Βαρύς πέφτει ο πέλεκυς για το αλκοόλ στο τιµόνι. Για τις περιπτώσεις όπου η συγκέντρωση του αλκοόλ στο αίµα κατά την οδήγηση κινείται στα όρια µεταξύ 0,50 g/l έως 0,80 g/l, το πρόστιµο αγγίζει τα 350 ευρώ, ενώ η άδεια οδήγησης αφαιρείται για 1 µήνα. Εάν η συγκέντρωση οινοπνεύµατος στο αίµα ξεπεράσει το 1,10 g/l, ο παραβάτης τιµωρείται µε πρόστιµο 1.200 ευρώ, αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 180 ηµέρες, ακινητοποιείται το όχηµα, ενώ προβλέπεται και ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο µηνών. Βαριά είναι τα πρόστιµα και για την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας. Ενώ στις διατάξεις του ΚΟΚ που ισχύουν σήµερα επιβάλλεται πρόστιµο 20 ευρώ για υπερβάσεις του ορίου ταχύτητας έως 20 χλµ./ ώρα, µε τον νέο ΚΟΚ το πρόστιµο αυξάνεται στα 150 ευρώ.

Στον νέο ΚΟΚ οι ποινές κατηγοριοποιούνται µε βάση την επικινδυνότητά τους σε χαµηλής, µεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας, ενώ προβλέπονται ποινές και για αντικοινωνικές συµπεριφορές. Μια συνηθισµένη παραβίαση από ανεύθυνους οδηγούς είναι η στάση και η στάθµευση σε χώρους Αµεα. Σε αυτή την περίπτωση επιβάλλεται πρόστιµο 150 ευρώ και αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 30 ηµέρες.

Ενδεικτικά, στην κατηγορία των παραβάσεων χαµηλής επικινδυνότητας ανήκουν η παραβίαση ερυθρού σηµατοδότη από πεζό, στις µεσαίας επικινδυνότητας η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας έως 20 χλµ./ώρα, καθώς και η µη χρήση ζώνης - κράνους από τον οδηγό. Το πρόστιµο σε αυτή την περίπτωση κινείται στα 150 ευρώ, ενώ αφαιρείται η άδεια για 20 ηµέρες, όταν σήµερα το πρόστιµο είναι µηδενικό και προβλέπεται η αφαίρεση του διπλώµατος αλλά και των πινακίδων για 60 ηµέρες. Στις υψηλής επικινδυνότητας εντοπίζονται η χρήση του κινητού τηλεφώνου, αλλά και η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας άνω των 30 χλµ./ώρα. Παράλληλα, βαρύ είναι το πρόστιµο για τις περιπτώσεις της παραβίασης του ερυθρού σηµατοδότη, που αποτελεί µία από τις σηµαντικότερες αιτίες πρόκλησης ακόµη και θανατηφόρων δυστυχηµάτων. Σε περιπτώσεις υποτροπής, «τα πρόστιµα αυξάνονται γεωµετρικά», αναφέρουν πηγές µε γνώση.

Επίσης µε τον νέο ΚΟΚ «κλειδώνει», όπως όλα δείχνουν, η µείωση του ορίου ταχύτητας στον αστικό ιστό από τα 50 χλµ. στα 30 χλµ. Μία από τις θλιβερές πρωτιές της Ελλάδας είναι ότι κατέχει από τα υψηλότερα ποσοστά νεκρών σε τροχαία δυστυχήµατα που συµβαίνουν σε κατοικηµένες περιοχές.

Ζ.Η. kosmoslarissa.gr